Rijtest Hyundai Kona Hybrid
2 oktober 2023Het sterke punt, en tevens de grootste verbetering, is de ruimte in het interieur. Voorin zit je prima, de stoelen ogen eenvoudig, maar volgens goed Hyundai-gebruik zitten ze bovengemiddeld goed. In de Premium krijg je elektrische stoelverstelling op beide voorstoelen, waarbij de helling van de zitting ook op beide stoelen aangepast kan worden. Dat zouden meer merken moeten doen. De passagiers achterin profiteren het meest van de grotere wielbasis, want achterin zit je als een vorst. In de eerste plaats is er ontzettend veel beenruimte en kun je je voeten goed kwijt onder de voorstoelen. Het grote pluspunt, ook als je ‘m vergelijkt met de Ioniq 5 en 6, is de zithouding op de achterbank. De zitting is vrij hoog ten opzichte van de vloer, waardoor je bovenbenen volledig ondersteund worden, maar ook de diepte en de helling van de zitting zijn heel goed. De rugleuning heeft ook een aangename hellingshoek, dit alles maakt dat de Kona een fijnere auto voor de achterste passagiers is dan de Ioniqs.
Goed gevormde laadruimte
De kofferruimte is quadratisch, praktisch, gut. 407 liter met de achterbank op zijn plek is prima, zeker vanwege de zeer gunstige vorm van de kofferbak. Met de achterbank neergeklapt krijgt je een laadvolume van 1.300 liter. Dat is uitermate ruim voor een compacte SUV. Onder de laadvloer zit een ruim compartiment en je kunt de vloer verstellen in diepte. Op de foto is de laadvloer in zijn hoogste stand te zien, hierbij is de vloer gelijk met de laaddrempel.
Soepeler dan de Niro
De 1.6 GDI Hybrid is een bekende motor, hij is identiek aan die in de Kia Niro. Voor het rijden geldt dan ook dat de nieuwe Kona nagenoeg hetzelfde rijdt als de Niro. Maar toch lijkt Hyundai iets meer comfort in de aandrijflijn het onderstel te hebben, de Hyundai is iets comfortabeler en soepeler, waar de Niro wat feller en sportiever overkomt. Met name de afstemming van de vering en demping op de achteras is goed te noemen. De vering van de Kona slokt grote oneffenheden soepel op en komt daarbij ook rustig uit zijn veren omhoog. Met andere woorden: de rebound van de vering is heel mooi gedempt.
Geen gewenning
Zo neutraal als de lakkleur van de testauto is, zo neutraal is het rijgedrag. En dat is geen eufemisme voor ‘rook noch smaak’, nee het geeft aan dat Hyundai een mooie, afgewogen afstemming heeft gevonden voor de aandrijflijn, het onderstel en de besturing. Net als alle andere Hyundai’s voelt de nieuwe Kona vanaf de eerste meters vertrouwd aan. De auto zit vol met geavanceerde techniek, maar die dringt zich op geen enkele manier op. Heb je tijd nodig om aan een nieuwe techniek te wennen, of doe je dingen graag in kleine stappen? Dan is de Kona de aangewezen auto. De vele rijhulp- en comfortsystemen werken feilloos. De snelheidswaarschuwing daarentegen is geen pretje, maar daarvoor hoeven we niet naar Hyundai te kijken, maar kunnen we boos naar de wetgever kijken. Blame it on politics en de EuroNCAP. De snelheidswaarschuwing kan uitgeschakeld worden, maar dit moet wel na elke start herhaald worden. Dan de Driver Attention Monitor: in de Subaru Solterra was dat een verschrikking (maar kan het wel permanent uitgeschakeld worden), in de nieuwe Kona werkt het heel behoorlijk. Het lijkt alsof het systeem de navigatiegegevens gebruikt wanneer je een kruising / rotonde nadert en je goed om je heen kijkt. In de Solterra zorgde dat voor (onterechte) waarschuwingen dat je voor je moest kijken, maar de Kona lijkt te begrijpen dat je in die wegsituatie om je heen moet kijken. Als het systeem begint te waarschuwen, dan is het ook terecht, in mijn ervaring.
Beter, ruimer, zuiniger
De Kona Hybrid logeerde korter dan normaal bij Carnold.nl, maar desalniettemin heeft hij een blijvende indruk gemaakt. Net als de vorige Kona Hybrid trouwens. Het is een fijn rijdende auto met een geweldig interieur en een fraai uiterlijk. Hyundai heeft er wijselijk voor gekozen om het concept van de Kona te behouden: een gezinsauto met een kek uiterlijk, waar substance boven style gaat. Onder het moderne design gaat eigenlijk een heel degelijke gezinsmobiel schuil die veiligheid en gebruikskosten hoog in het vaandel heeft staan. Dat laatste doet hij overigens nog beter dan zijn voorganger, die reed 1 op 17, de nieuwe Kona had een testverbruik van 1 op 20.