Rijtest Hyundai Kona Hybrid

Rijtest Hyundai Kona Hybrid

2 oktober 2023 Uit Door Arnold

De nieuwe Hyundai Kona staat sinds kort in de showroom. De Kona 2 heeft de zware taak om de uiterst succesvolle eerste generatie op te volgen, een auto die wereldwijd een groot verkoopsucces was. In Nederland is de Hyundai Kona vereenzelvigd met het begrip ‘elektrische auto’, maar hij was ook leverbaar met benzinemotor en als hybride. Hyundai is gedegen, maar ook behoedzaam te werk gegaan bij de ontwikkeling van de nieuwe Kona. Het design is wezenlijk anders, maar het is duidelijk een Kona. Het interieur is modern en vooruitstrevend, maar tegelijkertijd behoudend. Het moet raar lopen als de nieuwe Kona niet minstens zo succesvol is als zijn voorganger. De Kona Hybrid is een auto met vele talenten, zo blijkt.

Een heel sprankelende kleur is het niet, het Amazon Grey Metallic van de Kona Hybrid die Hyundai Nederland voor me klaar heeft staan. In de brochure kun je in het spectrum tussen zwart en wit, kiezen uit vijf tinten grijs. Maar er zijn ook vijf sprekende kleuren, waaronder het fraaie Denim Blue Pearl en Ultimate Red. En gelukkig is het grijs van de testauto geen voorbode voor een saaie, slaapverwekkende auto. Integendeel, zodra je instapt kom je in een hightech, maar vooral ook ruim en licht interieur terecht. De testauto heeft het hoogste uitrustingsniveau (Premium, als Hybrid vanaf € 39.995) en dat kan gecombineerd worden met dit prachtige wit / zilver / lichtgrijs interieur. Het lijkt rechtstreeks afkomstig uit een Ioniq, en net als zijn elektrische familieleden herbergt de nieuwe Kona een heleboel moderne techniek in het interieur.

Grootste winst in het interieur

De nieuwe Kona groeide in alle richtingen en daar profiteert de binnenruimte enorm van. Wat als eerste opvalt is dat het dashboard heel kort is, dat de voorruit vrij stijl staat en dat het dak ver naar voren doorloopt. De gehele cabine is vrij ver naar voren gebouwd waardoor er heel veel ruimte in de lengterichting gecreëerd is. De dubbele beeldschermen en het magnetische paneel links van het instrumentarium (het lijkt op een speaker, maar is het niet) lijkt een op een overgenomen van de Ioniq 5, maar het is allemaal net even anders. Alle knoppen voor het infotainment en de climate control zijn fysiek, een goede keuze van Hyundai. In tegenstelling tot de Ioniq 5 is er geen doorlopende vloer tussen de beide voorstoelen, de middenconsole loopt helemaal door tot aan het dashboard, maar het is wel een zwevende console, met onderin nog een fikse bergruimte. Onder de knoppen van de climate control heeft Hyundai nog twee secties met knoppen ondergebracht. De bovenste daarvan bevindt zich boven de draadloze oplader en heeft twee USB-C aansluitingen, waarvan een gebruikt kan worden voor data. Hiervoor heeft Hyundai een selectieknop aangebracht. En helemaal rechts lijkt nog een knop te zitten, maar dit is het ingenieuze afdekklepje van de 12-volt aansluiting. Als je op de ‘knop’ drukt, blijkt het een klepje te zijn. Een heel mooi detail. Onder de draadloze oplader vind je nog acht knoppen voor de stoelverwarming / -ventilatie en de parkeerhulp (camera en sensoren). En niet te vergeten: de Drive Mode sector, die standaard is op iedere Kona.

Zoals de Staria en Sonata

Met de komst van de nieuwe Kona krijgen we te maken met de nieuwe designtaal die de rest van de wereld al heeft leren kennen. De doorlopende lichtstrip onder de motorkaprand en op het kofferdeksel past Hyundai ook toe op de nieuwe Sonata en de Staria, twee modellen die de Nederlandse markt (nog) niet krijgt. De koplampen en achterlichten die lager in de bumperhoeken zijn geplaatst zijn een duidelijke verwijzing naar de eerste generatie Kona, die pionierde met de gesplitste dagrijverlichting en koplampen. Bekijk je de nieuwe Kona en profil, dan zie je de scherpe vouwen die ook de Tucson, i20 en de Bayon sieren. De nieuwe Kona is het model dat de brug slaat tussen het vorige en het nieuwe design. Het front van de Kona Hybrid verschilt met dat van de Electric: het gedeelte tussen de koplampen is wezenlijk anders, maar net als de EV heeft de Hybrid wel afsluitbare luchtopeningen, die pas open gaan als er een luchtstroom door de radiateurs gewenst is. Op andere momenten blijven ze gesloten, omwille van de aerodynamica.

Pagina's: 1 2