Rijtest Hyundai Kona Electric
4 maart 2024De nieuwe Hyundai Kona heeft een paar grote schoenen te vullen, het vorige model was een flink succesnummer en niet in de laatste plaats omdat hij ook als Electric leverbaar was. Die eerste generatie Kona Electric was een van de eerste betaalbare elektrische auto’s die een bruikbare range had en daardoor een belangrijke rol speelde in de doorbraak van de EV in Nederland. Dat de nieuwe Kona een puike auto is, bewees de Hybrid al in een eerdere test. De nieuwe Kona Electric heeft de forse taak om een succesvolle voorganger op te volgen, en moet bovendien concurreren tegen een veel groter aantal concurrenten. Is de titel ‘Volks-EV’ nog altijd toepasbaar op de elektrische Kona?
Zeven jaar geleden is het alweer dat de eerste Hyundai Kona’s in de showroom verschenen. De reguliere versies met benzine- en hybride aandrijflijn moesten opboksen tegen de vele compacte SUV’s in die tijd. De Kona Electric daarentegen had nog weinig concurrenten – deze compacte EV had een fiks rijbereik (450 km) en was betaalbaar. Dat maakte de Kona tot een verkoopsucces, later gevolgd door zijn zustermodel, de Kia Niro EV. Bij de introductie van de tweede generatie Kona zag (en ziet) de markt er al heel anders uit, niet alleen de gunstige regelingen voor EV’s staan onder druk, ook het aantal concurrenten is fors toegenomen. Die beide veranderingen waren te voorzien, en daardoor was Hyundai genoodzaakt om de ontwikkeling van de tweede generatie Kona zorgvuldiger dan ooit uit te voeren. De nieuweling moest op kwaliteit en kwaliteiten concurreren, en minder op de prijs. Iets dat wel moet lukken, zeker als het gaat om accu-, laad- en aandrijftechniek. Want met de Ioniq 5 en 6 heeft Hyundai laten zien hoe ver ze zijn met EV-techniek.
Meer accu, meer vermogen.
Net als de vorige Kona Electric is ook de nieuweling verkrijgbaar met twee accuformaten: 48,4 kWh en 65,4 kWh. De versies met de kleinere accu hebben een motorvermogen van 114 kW / 150 pk, Kona’s met een grote accu krijgen 160 kW / 218 pk. Het motorkoppel voor beide versies is gelijk: 255 Nm. De Kona is een voorwielaandrijver gebleven en is niet leverbaar met vierwielaandrijving. De Ioniq-modellen zijn standaard achterwielaandrijvers, en kunnen met vierwielaandrijving geleverd worden. Uit de test van de Ioniq 5 met achterwielaandrijving bleek dat je jezelf daar wel even moet instellen, zeker als je het regeneratief remmen bij het aanrijden van een bocht in acht neemt. Het zorgt namelijk voor een rijgedrag waar je even aan moet wennen – de balans in de auto is wezenlijk anders dan je van andere auto’s gewend bent. Toegegeven, het openbaart zich alleen bij fiks rijtempo en je moet er wel feeling voor hebben. Dat de Kona standaard een voorwielaandrijver is, is in mijn optiek een betere keuze. De doorsnee Kona-rijder gaat het niet om de wegligging, maar meer om een prettig en veilig weggedrag. En dat heeft de Kona Electric.
Beide accu’s laden even snel (aan de snellader)
De Kona Hybrid kwam eerder al aan bod, uit die test bleek dat Hyundai een indrukwekkende auto heeft neergezet. Tel daarbij de eerdere ervaringen op met de vorige Kona Electric en de Ioniq modellen, en het mag duidelijk zijn dat de verwachtingen hooggespannen zijn wat de nieuwe Kona Electric betreft. Als je het interieur- en exterieurontwerp in beschouwing neemt dan zie je dat de nieuwe Kona een evolutie van zijn voorganger is, en dat hij ook elementen van de Ioniqs heeft. Dat laatste komt het sterkst terug in het interieurontwerp, maar het pixelthema in de voor- en achterlichten zijn een duidelijke hint naar de 5 en 6. Zoals gezegd zijn er ook verschillen, de voorwielaandrijving is een belangrijk aspect, maar ook de architectuur van het hoogspanningssysteem is anders. Voor de Kona is geen 800 volts-architectuur weggelegd, de potentieel supersnelle laadtijden van de Ioniqs zitten er voor de Kona niet in. Hij kan 100 kW DC laden waarbij de laadstatus van 10 tot 80% oploopt in 41 minuten, of in 60 minuten aan de 50 kW snellader. Deze cijfers gelden voor zowel het kleine als grote accupakket. De geteste auto heeft een 65.4 kWh accu die aan de wisselstroomlader van 11 kW in 6 en 25 minuten volledig oplaadt (vanaf 10% SOC), of in 8 uur aan een 7,4 kW lader. Voor de kleinere accu zijn dat respectievelijk 4 uur en 25 minuten, en 6 uur. Dankzij de voorconditionering wordt de accu op temperatuur gebracht als je een snellader als navigatiepunt invoert, daardoor kan de accu op maximale snelheid laden.
Handig of niet?
Hyundai heeft de laadpoort in het front van de aangebracht, dit heeft zo zijn voors en tegens. Een nadeel is dat je de auto altijd vooruit in een laadplek moet rijden en dus achteruit moet verlaten. De geteste auto is weliswaar voorzien van een surround view camera, parkeersensoren en radars in de achterbumper, maar die heb je ook nodig als je de Kona achterwaarts uit een laad / parkeerplek bij de supermarkt rijdt. Net als bij veel moderne SUV’s is het zicht door de achterruit beperkt. Nu heeft de Kona Electric standaard een achteruitrijdcamera, maar als die vuil is, moet je toch deels op eigen zicht achteruitrijden. Maar goed, doordat de laadelektronica in het front van de auto zit, lever je helemaal niets in aan kofferruimte. Met 407 tot 1.300 liter is die behoorlijk groot. Elk nadeel heeft zijn voordeel, waarvan akte.