Rijtest Hyundai Kona Electric

Rijtest Hyundai Kona Electric

4 maart 2024 Uit Door Arnold

 

Het interieur van de Kona Electric verschilt amper van de Hybrid, alleen het 230 volt (16A) stopcontact tussen de voorstoelen springt eruit. Als je voor de Premium kiest althans, want de overige uitvoeringen hebben dit niet. Vanaf de standaardversie heeft de Kona batterijverwarming, een standaard warmtepomp is voorbehouden aan de Premium. Een warmtepomp kan voor € 2.095 geleverd worden op de overige uitvoeringen, Hyundai doet er dan ook Vehicle-to-Load en een 230 volt stopcontact bij. In de eerder geteste Hybrid was het interieur wit, de geteste Electric heeft een donkergrijs / zwart interieur met synthetisch lederen bekleden. Gedurende de testweek was het koud voorjaarsweer, maar in de zomermaanden zullen de stoelen behoorlijk warm worden – gelukkig is de Premium voorzien van stoelventilatie. Voor een gedetailleerde indruk van het interieur verwijs ik graag naar de test van de Kona Hybrid.

Een allemansvriend

Wat het rijden en de rijeigenschappen betreft is Hyundai de comfortabele weg ingeslagen, de onderstelafstemming is aangenaam zacht, daarbij wordt de Electric geholpen door zijn 1.690 kilo eigengewicht (1.585 kilo voor de 48,4 kWh). Dat de Electric goed van zijn plek komt mag je verwachten van een elektrische auto, maar Hyundai toont zich van de verstandige kant als het om acceleratietijden en sprintvermogen gaat. Je merkt dat de software het vermogen en koppel continu stuurt en monitort, zeker bij lagere snelheden. Voor onervaren bestuurders kan het instant-koppel tot een schrikreactie leiden, reden dus om dit softwarematig te temperen. Het is niet alleen veiliger, maar ook beter voor de levensduur van de banden. Er was een ding dat me opviel in de testweek: de besturing lijkt iets minder direct te zijn dan in de Hybrid, maar in de technische gegevens is geen informatie te vinden over de stuuroverbrenging.

Looks of efficiency?

De nieuwe Hyundai Kona Electric is een auto die een breed publiek moet aanspreken en daar zijn de rijeigenschappen dan ook op afgestemd, het is opvallend hoe gelijk de Hybrid en Electric rijden. De testauto was voorzien van de optionele 19 inch velgen – die prachtig staan bij de Engine Red lakkleur. Deze grotere velgen drukken de efficiency van de Kona uiteraard wel: het gemiddelde verbruik was 17,1 kWh in de testweek, in theorie zou de Kona met deze velgen 454 kilometer ver moeten komen, uitgaande van de 65,4 kWh accu. Op de 17 inch velgen is de actieradius 514 kilometer, met de 48,4 kWh accu kom je op 17 inch velgen 377 kilometer ver. Het was overigens wat lastig om het verbruik en de actieradius te meten voor deze test, vanwege haperende laadpalen waarbij het lastig was om de Kona telkens tot 100% op te laden. Maar het verbruik lag vrij dicht bij de cijfers uit de brochure, de actieradius zal daar dan ook niet ver van afwijken.

Verbeterpuntje

Ik heb één punt van kritiek: als je met het rempedaal afremt kun je de mate van regeneratief remmen niet wijzigen. Je kunt aan de flippers achter het stuur trekken wat je wilt, maar zolang je voet op het rempedaal drukt, kun je niet wijzigen. En dat is lastig als het regeneratief remmen op maximaal staat en je een beetje moet bijremmen. Zodra je het rempedaal loslaat gaat de auto meteen weer maximaal regeneratief remmen, terwijl je de gewenste snelheid al hebt bereikt. In bijvoorbeeld de Mazda MX-30 kan dat wel, en dat scheelt een boel ergernis. Over de rijhulpsystemen kan ik kort zijn: net als in elke andere auto zijn die een verplicht nummer. De snelheidswaarschuwing is simpelweg irritant, maar door deze instelling onder de favorieten-knop (de ster) onder te brengen kun je ‘m redelijk vlot uitschakelen. Voor het overige is er weinig, heel weinig te klagen over de nieuwe Kona Electric.

Welke Kona Electric moet je hebben? Met een prijs van € 51.195 voor de Premium Sky heb je alles wat je kunt wensen, maar je kunt er ook een long-range Ioniq 6 van kopen. Hoe het ook zij, aan beide heb je een fijne auto. Wat de Kona betreft ben je met de Comfort Smart prima bedeeld, alle belangrijke comfort- en veiligheidsvoorzieningen zijn aanwezig zoals stoel- en stuurverwarming, led-koplampen, een head-up display en een elektrische kofferklep. Met de kleinere accu kost de Comfort Smart € 41.895, met de grote accu € 45.895. De optionele warmtepomp van € 2.095 is zeker een aanrader.

 

 

 

 

Pagina's: 1 2