Rijtest Hyundai Ioniq 5N
24 oktober 2024
Met een groeiend vertrouwen in de auto heb ik de snelheid gaandeweg opgevoerd, en voorzichtig de wegligging en het sprintvermogen afgetast. Dat het sprintvermogen indrukwekkend is, zal niemand verbazen. Dat de Ioniq 5N de verwachtingen overtreft, is wel verbazingwekkend. Het mag bekend zijn dat de 5N getest en afgesteld is op de Nürburgring, en een auto die daar zijn proeve van bekwaamheid haalt, is ook op de openbare weg een puike wagen. Een belangrijke reden daarvoor is het oppervlak van het circuit vrij hobbelig is, en dat er tegelijkertijd zeer hoge (bocht)snelheden gehaald kunnen worden. Een onderstelafstemming die daar effectief is, is ook bruikbaar op de openbare weg. De grote kracht van de Ioniq 5N is zijn onderstel, het is zeer indrukwekkend van de ingenieurs op dat vlak bereikt hebben.
Voorzichtigheid is geboden
Laat ik eerlijk zijn: het potentieel van deze auto overtreft mijn rijvaardigheid en die van de meeste bestuurders. Rationeel gezien is de meerprijs van een 5N en een verdubbeling van het motorvermogen niet te verantwoorden, emotioneel gezien is dat een ander verhaal. De kracht van de 5N is dat hij binnen de beperkingen van de wet merkbaar meer rijplezier biedt dan de rest van het Ioniq 5-gamma. Zeker op binnenwegen is het een heel leuke gooi-en-smijt auto die zijn gewicht perfect maskeert. Zijn enige nadeel is de maatvoering, hij is vrij breed voor binnenwegen, zeker als je af en toe de middenlijn overschrijdt voor een mooie rijlijn. Op de snelweg, of beter gezegd: de Autobahn, is de 5N heer en meester. Zijn vermogen zorgt ervoor dat hij doorgaans de snelste auto op de weg is. Tijdens de testweek bleek meermalen dat het überholprestige van de Ioniq 5N niets te wensen over laat. Je voelt je heer en meester op de snelweg. Het nadeel is wel dat het slechts enkele seconden vergt om de maximumsnelheid met tientallen procenten te overschrijden.
Amper windgeruis – perfecte aerodynamica
Juist op de snelweg vallen EV’s door de mand, zeker in vergelijk met redelijk gangbare auto’s met verbrandingsmotor. Boven de 140 kilometer per uur vlakt het sprintvermogen erg af en begint de luchtweerstand sterk te drukken op het vermogen. Hierin speelt de overbrenging een grote rol: de elektromotoren draaien zo snel dat ze omwille van de levensduur begrensd moeten worden. De gearing die mede verantwoordelijk is voor het sprintvermogen, blijkt vaak het zwakke punt bij snelwegsprints. De Ioniq 5N heeft daar geen last van, ook in het snelheidsgebied van 170- tot zijn top van 260 kilometer per uur is de auto ontzettend rap. Mocht je deze snelheden regelmatig halen, dan zul je merken dat de aerodynamica van de 5N buitengewoon goed is: windgeruis is nagenoeg afwezig. Hoewel de auto een fors frontaal oppervlak heeft – het is geen kleintje – is de luchtstroom rondom de auto heel goed uitgedokterd. Alle aerodynamische elementen in de voorbumper, zijskirts en achterspoiler / diffuser zijn uitermate functioneel.
Motorgeluid is geen gimmick
Met de Ioniq 5N laat Hyundai zich van een heel andere kant zien, het merk werd groot met bread and butter auto’s waar het praktische aspect en de veiligheid voor de inzittenden de belangrijkste eigenschappen waren. Meer nog dan in Japanse auto’s is er bij de Koreanen een piepje, een waarschuwing en een disclaimer voor alles. Ook in de Ioniq 5N is dit alles van toepassing, maar hij heeft ook een belangrijk tegenwicht: hij heeft rijmodi waarbij de verantwoordelijkheid volledig naar de bestuurder wordt geschoven en… hij heeft kunstmatig motorgeluid. Je zou kunnen zeggen dat Hyundai hiermee een beetje doorgeschoten is, maar in de praktijk blijkt dit juist dé partytrick van de 5N te zijn. Met de linker ‘N’ knop op het stuur kun je het geluid activeren, met de rechter knop kun je kiezen uit het geluid van een i30N, een straaljager of een ruimteschip. Buiten de auto, onder de motorkap, zit een speaker die het geluid voor de buitenwereld afspeelt. Selecteer je de N-Shift functie, dan kun je de Ioniq 5N ‘schakelen’ via de flippers achter het stuurwiel. Bij de virtuele schakelacties wordt het aandrijfkoppel kortdurend beperkt waardoor het voelt alsof er echt van verzet gewisseld wordt. In mijn beleving is dit heel goed gelukt, het voelt heel realistisch aan en het verhoogt het rijplezier enorm. Dat de auto feitelijk langzamer is dan tijdens een lineaire acceleratie maakt niet uit: de funfactor is enorm. Een bijkomend voordeel van de geluidseffecten bleek tijdens een winderige dag – een groep fietsers die ik van achteren naderde hoorde de Ioniq niet aankomen (bij EV is het verplichte geluidseffect buiten de auto niet actief boven de 30 km/u). Door het inschakelen van het kunstmatige motorgeluid hoorden ze de auto wel en kon ik ze rustig passeren. Zo bezien heeft het kunstmatige motorgeluid ook een veiligheidsfunctie. Al met een een win-win situatie, nietwaar?
Puike stoelen, geen elektrische verstelling
Zoals gezegd is dit een van de snelste auto’s die ik ooit getest heb, en in die categorie auto’s voldoet geen enkele zo goed als gezinsauto. In dat opzicht is de Ioniq 5 uniek in autoland: deze vormfactor en funfactor vind je in geen enkele andere auto: hij is bloedsnel en ontzettend ruim van binnen. Wat de interieurruimte betreft doet de 5N geen enkele concessie aan praktische bruikbaarheid. Alleen de middenconsole van het dashboard is anders dan bij andere Ioniq 5’s, het ‘huiskamergevoel’ dat het interieur van de reguliere 5 kenmerkt is hierdoor verdwenen. De open vloer tussen de voorstoelen heeft wel wat, en dat heeft de 5N niet. De sportstoelen zijn fantastich, echt leer, echt alcantara en een buitengewoon goede ondersteuning en comfort. Maar wat ze niet hebben, is elektrische verstelling. Dit heeft Hyundai waarschijnlijk achterwege gelaten omwille van de stoelhoogte – met mechanische verstelling zit je een tikje lager in de auto.
De Hyundai Ioniq 5N is meer dan een stevig staaltje engineering, de auto laat ook zien wat het merk kan ten aanzien van rijplezier en afstemming. Afstemming van het onderstel en aandrijflijn, wel te verstaan. Je kunt een onervaren bestuurder zorgeloos op pad sturen in deze auto, mits de bestuurder in de Normal mode blijft rijden. De auto is dan heel dociel en erg comfortabel. Is je rijvaardigheid gevorderd, dan kun je veilig in de Sport modus rijden. De auto is dan weliswaar bloedsnel, maar nooit onvoorspelbaar. Dat is ‘ie wel – zij het in beperkte mate – als je de N-functies activeert. Het is begrijpelijk dat Hyundai deze functies niet onvoorwaardelijk toegankelijk heeft gemaakt, met 650 pk en 740 Nm kun je je hand makkelijk overspelen. Gezien het prestatiepotentieel is de Ioniq 5N een koopje. Wil je dit potentieel benutten, dan zul je een geschikte weg of het circuit moeten opzoeken. Houd er ook rekening mee dat een setje Pirelli P Zero’s a € 1.200 binnen een uurtje opgerookt is. Voor de openbare weg heeft dit alles geen praktisch nut, maar de 5N is onverminderd een praktische gezins-EV die ook heel goed doodkalm kan cruisen. Zie je een noodzaak voor een combinatie van beide in je leef- en rijstijl? Koop de Ioniq 5N. Kom je nooit op het circuit en zoek je een efficiënte gezins-EV? Dan ben je prima bedeeld met de reguliere Ioniq 5.