Rijtest Hyundai i20
3 mei 2021Onderstel: betere allround rijeigenschappen
Over het onderstel niets dan lof, daar heeft Hyundai een mooie vooruitgang geboekt ten opzichte van zijn voorganger. Met name het veercomfort over drempels en oneffenheden is merkbaar verbeterd, waarbij de achteras gemoedelijker is op genoemde hindernissen. De elektrische stuurbekrachtiging is ook erg prettig, hoewel de i20 niet nadrukkelijk als rijdersauto is ontwikkeld of gepositioneerd wordt. Je hoeft maar een rotonde te nemen om te weten hoe de i20 stuurt, vanaf dat moment ben je vertrouwd met de stuurderij van deze Hyundai.
Een klasse beter
De nieuwe i20 laat op een fraaie manier zien hoe ver de autotechniek anno 2021 is gevorderd. Een decennium geleden was je aangewezen op een klasse groter als je veel onderweg was en niet geradbraakt uit een auto wilde stappen. De i20 is stil en comfortabel op de snelweg – ook als de tempolimit niet nageleefd hoeft te worden. De goede stoelen zijn kenmerkend voor Hyundai, je houdt het lang uit op dit meubilair. Dankzij het grote instelbereik van stoelen en het stuurwiel kan nagenoeg iedereen een prettige zitpositie vinden. Als je veel onderweg bent, dan zijn de geavanceerde veiligheidssystemen (Smart Sense) zeker een aanrader. Als je voor optimaal comfort wilt gaan, dan is de zeventraps automaat met dubbele koppeling een must, omdat je dan ook een adaptieve cruise control krijgt. De meerprijs van de 7 DCT bedraagt € 2.100. Deze automaat is overigens alleen leverbaar in combinatie met de 1.0 T-GDI motor. De meest luxueuze i20, met mild hybride techniek, automaat en schuifdak kost € 27.735. De trusty old 1.2 met 84 pk is er vanaf € 18.636, en met die motorisering kun je in het moderne Nederlandse verkeer goed uit de voeten. De instapversie is de i-Motion die al behoorlijk rijk uitgerust is: airco, cruise control, frontradar, elektrische ramen en spiegels, alle basisluxe is present. In de brochure staat de volledige uitrusting en de bijbehorende prijzen.
Behouden trendbreuk
De nieuwe Hyundai i20 lijkt in veel opzichten een trendbreuk met zijn voorganger, zeker door zijn expressieve design. Tijdens de testperiode bleek de i20 erg in de smaak te vallen bij voorbijgangers, en niet alleen vanwege zijn fraaie Intense Blue Pearl lak. Tegelijkertijd merk je dat evenzogoed veel hetzelfde is gebleven, of beter gezegd: Hyundai heeft al het goede van de vorige i20 behouden. Het is een auto waar je snel aan went, en die je niet overvoert of afleidt door de vele techniek. Het is een prettig werkende, evenwichtige en geavanceerde auto geworden. Doordat Hyundai zoveel moderne techniek in een B-segmenter heeft weten te stoppen, zal het voor veel automobilisten de eerste kennismaking zijn met dergelijke geavanceerde rijhulpsystemen omdat deze techniek nu bereikbaarder is dan ooit. Het valt Hyundai te prijzen dat alle techniek zo uitgekiend werkt en gemakkelijk te bedienen is. In combinatie met de prestaties, verbruikscijfers en rijeigenschappen maakt dat de i20 tot de benchmark in het B-segment.