Rijtest Hyundai i10 – Klein rijdt net zo fijn
20 december 2020De testauto is een Premium (€ 17.295), deze heeft in aanvulling op de Comfort Smart een volautomatische climate control, een draadloze telefoonoplader, 3D reliëf interieurdelen en parkeersensoren achter. Het klapstuk van de i10 reeks is de N-Line met 100 pk sterke 1.0 T-GDI motor, deze kost € 19.795. Wil je een automatische versnellingsbak, dan ben je op een Comfort aangewezen, de meerprijs bedraagt € 1.200. De actuele prijzen vind je op de website van Hyundai.
Klasseoverstijgend
Het rijden in de nieuwe i10 is een genot, Hyundai heeft merkbaar veel aandacht besteed aan de onderstelafstemming, het is knap hoe een auto van dit formaat zo volwassen kan rijden. De technische marges zijn groot, ook als je bepakt en bezakt de weg op gaat dan is het veer- en stuurgedrag volledig voorspelbaar. Met de instapmotor zul je doorgaans gedwongen zijn tot een kalme rijstijl, en de onderstelafstemming past daarbij. Lange veerwegen die verkeersdrempels met gemak opnemen, en schokdempers die de uitgaande veerslag rustig dempen, zonder dat de auto nadeint. Zeker in stedelijk verkeer is dit een must. Ga je de snelweg op, dan valt op hoe rustig en stil de auto is. De rechtuitstabiliteit is voorbeeldig, dwarsrichels worden zonder drama opgenomen door de wielophanging en de geluidsdruk in het interieur is laag. Het enige dat opvalt – doordat het windgeruis en motorgeluid zo gering zijn – is het afrolgeluid van de banden. Dit komt hoofdzakelijk doordat de testauto op 16 inch velgen stond met 195/45 banden. De standaard 14 inch velgen hebben banden met een iets hogere bandwang met minder afrolgeluid en meer comfort, naar mijn mening past dit beter bij het karakter van de i10. Op de achterbank kun je met goed fatsoen een paar volwassenen meenemen op een urenlange trip, de zithouding, been- en hoofdruimte zijn klasseoverstijgend. Een dingetje om rekening mee te houden als je een i10 koopt: standaard is de achterbank bedoeld voor 2 personen, en heeft dus 2 gordels. Voor een driezits achterbank in de Comfort (Smart) hanteert de Hyundai-dealer een meerprijs van € 600.
De testperiode was te kort om het Multimediasysteem / BlueLink uitgebreid te beproeven, maar één optie van het systeem zorgde voor grote vreugde bij Carnold junior: de sfeergeluiden. Ter ontspanning kan de i10 een reeks sfeergeluiden afspelen opdat de bestuurder zo Zen mogelijk is. Bosgeluiden, een caféterras, voetstappen in de sneeuw, een knapperend haardvuur, het multimediasysteem heeft het allemaal op het repertoire. Als ervaren i10-rijder merk je waar de verfijning en verbetering ten opzichte van de vorige generatie zit. Twee zaken die ik miste uit mijn eigen Hyundaitje: de knop om de dashboardverlichting te dimmen en de touwtjes waarmee de hoedenplank aan de kofferklep vastzit. In de nieuwe i10 ontbreken die, en dat in de praktijk is wel een gemis. Zeker omdat het kofferbakje het enige is waaraan je merkt dat je in een A-segmenter rijdt: het in- en uitladen van boodschappenkratjes vergt handigheid. En dan moet het hoedenplankje wel meewerken. Maar dat is dan ook het grootste leed met dit grootse kleintje. Kom je uit een oudere B- of C-segmenter, laat de portemonnee (nog) geen elektrische auto toe en wil je toch iets doen aan je fossiele voetafdruk? Met de Hyundai i10 koop je een hoogwaardige, riant uitgeruste auto met alle mogelijke moderne (veiligheids)voorzieningen. De MRB is laag, en het verbruik ook, 1 op 20 is goed te doen. Mijn tip voor mensen die de i10 op de shortlist hebben staan: de Comfort Smart.