Rijtest Hyundai i10 – Klein rijdt net zo fijn
20 december 2020Eigenaren van het vorige model (zoals ikzelf) zullen veel herkennen, maar ook zien dat er veel veranderd is. Als je geblinddoekt instapt, dan zitten alle hardpoints op dezelfde plek: de deurklink, de contouren van de deuropening, de stoelen, de positie van stuur, pook, hendels, zonnekleppen, het is een feest van herkenning. Maar ga je kijken welke onderdelen één op één zijn overgenomen, dan komen alleen de pookknop, de stuurkolomstengels en de spiegels bekend voor. Er zijn ook onzichtbare elementen overgenomen: de bouwkwaliteit, de goede ergonomie en de duurzaamheid van de carrosserie en het interieur. Carnold’s eigen i10 heeft in 4,5 jaar 185.000 kilometer gereden, en het is het interieur niet aan te zien: alle bedieningselementen zijn als nieuw. Voor de nieuwe i10 is dat ongetwijfeld niet anders. Een sterk punt van de Hyundai i10 zijn de goede stoelen (een rit van 1.000 km is pijnloos te doen) en de ruimte in het interieur. Hyundai is er andermaal in geslaagd om een de interieurruimte van een B-segmenter in aan A-segmenter te krijgen. Je hebt veel ruimte voor- en achterin, goed overzicht over de carrosserie en alle bedieningselementen zitten waar je ze verwacht. Het is een auto die geen gewenning vraagt en waarvan alles tot in lengte van dagen blijft werken. Juist die rationele kwaliteiten scheppen een emotionele band met dit kleintje.
Say no to turbo’s!
In Nederland is de nieuwe i10 leverbaar met de bekende 1.0 driecilinder die 67 pk levert en de 1.0 T-GDi die 100 pk levert. De 85 pk sterke 1.2 stoot volgens de Nederlandse BPM rekenmethodiek teveel CO2 uit en is daardoor niet interessant om in de Nederlandse prijslijsten op te nemen. Zevenenzestig paardekrachten, het lijkt niet veel, maar in de praktijk is er goed mee te leven. Juist op de snelweg blijkt de dappere turboloze eenliter een fijn motortje. Het is – onder alle rijomstandigheden – aan te raden om het toerenbereik tussen de 2.500 en 4.000 toeren te benutten tijdens het versnellen, eenmaal op snelheid voelt het motortje zich lekker boven de 2.500 toeren. Voor inhaalacties is het af en toe noodzakelijk om een of twee versnellingen terug te schakelen, en dankzij de fijn schakelende vijfbak en de prettige koppeling is dat nooit een probleem. De 1.0 Kappa motor is stil, trillingsvrij en maakt een prettig geluidje als je ‘m al hoort. Als je van 100 naar 120 / 130 wilt versnellen, dan moet je even terug naar het vierde verzet. Maar wil je vanaf 120 / 130 versnellen, dan is de motor goed bij de les en kun je zonder terugschakelen goed tempo maken. De koppeling en eindoverbrenging van de nieuwe i10 zijn merkbaar verfijnd ten opzichte van zijn voorganger; het wegrijden vanuit stilstand gaat probleemloos, zonder gas bij te geven, en de eindoverbrenging van de versnellingsbak is langer, de motor draait minder toeren in de hoogste versnelling. Dat laatste zorgt niet alleen voor een lagere geluidsdruk in het interieur, maar ook voor een lager verbruik. Bij 100 km/u constant is het verbruik 1 op 22,5.
Alles d’r op en d’r aan
Het cliché dat kleintjes groot worden geldt in het bijzonder voor de i10. Met deze interieurruimte, met deze opties en dit rijgedrag zou de i10 een decennium geleden bij de beste B-segmenters horen. En het mooie van de belangrijkste technische opties is dat ze al standaard zijn op het instapmodel. Voor € 13.295 krijg je de I-Drive met actieve rijbaanassistent (de auto stuurt zichzelf terug binnen de rijbaanbelijning als er geen richting aangegeven wordt), cruise control, frontradar met voetgangersherkenning, lichtsensor en e-Call. Het multimediasysteem met audio-installatie (DAB+) is standaard vanaf de Comfort-uitvoering, die € 15.395 kost. Dan krijg je ook een handbediende airco, CarPlay en AndroidAuto, buitenspiegels die elektrisch verstelbaar en verwarmd zijn, LED-dagrijlampen, mistlampen en synthetisch leder op het stuur en de versnellingspook. De Comfort-uitvoeringen kunnen aangevuld worden met het Smart pakket (€ 1.100), dat omvat navigatie, achteruitrijdcamera, Hyundai BlueLink en verkeersbordherkenning.