Rijtest Hyundai i10 – Klein rijdt net zo fijn
20 december 2020Wat is wijsheid? De vraag die vaak gesteld wordt bij een langetermijn-planning, omdat er weinig zeker is in het leven. Je moet meerdere scenario’s in het achterhoofd te houden, zeker als de financiële belangen groot zijn. Nooit op één paard wedden en dat is dan ook de reden dat Hyundai voor de komende jaren een meersporenbeleid voert. De nieuwe i10 is meer dan een instapmodel, het is een ook een effectieve manier om verbruik en emissies op een betaalbare wijze te reduceren.
Hyundai is onmiskenbaar een speler van formaat in de auto-industrie. Om die positie te handhaven is het van belang dat je ver in de toekomst kunt kijken. De ontwikkelingstijd van auto’s is relatief lang (zeker als je betrouwbare en duurzame auto’s wilt verkopen) terwijl de omstandigheden sneller veranderen dan ooit. Voor de Europese markt geldt dat de politiek, en het daarmee gepaarde toelatingseisen en belastingen, gewijzigd kunnen zijn voordat een fabrikant de ontwikkeling heeft afgerond. Lees de recente geschiedenis van bijtellingsvriendelijke auto’s in het wispelturige Nederlandse belastingklimaat er maar eens op na. Hyundai voert wereldwijd een meersporenbeleid: we hebben de waterstofaangedreven Nexo, batterij-elektrische modellen (Ioniq, Kona), hybrides en normale benzinemotoren. En in die laatste categorie is voor de consument genoeg milieuwinst en eer te behalen, deze test van de nieuwe i10 laat zien waarom.
Het terugdringen, of zelfs elimineren van CO2 uitstoot kan op veel manieren: al naar gelang van de waterstof- en elektriciteitsproductie kunnen FCEV’s en BEV’s volledig uitstootvrij rijden, en met hybrides kun je emissies sterk drukken. Maar er is een derde manier om verbruik en uitstoot sterk in te perken, en die manier lijkt de Europese en Nederlandse politiek volledig over het hoofd te zien: kleiner en lichter gaan rijden. Dat is voor veel mensen beter te betalen, en je hoeft er weinig concessies voor te doen. Zeker als je voor de Hyundai i10 kiest.
Zichtbare kwaliteit
Vorig jaar werd de derde generatie van de i10 geïntroduceerd. Hyundai heeft het goede van de tweede generatie bewaard en het model wijkt om die reden qua ontwerp niet sterk af van zijn voorganger. Veel techniek is carry-over, zij het dat er zichtbaar en merkbaar veel verfijnd is. De basisvorm van het exterieur verschilt niet veel met dat van zijn voorganger, maar geen enkel plaatdeel, geen enkele ruit kan uitgewisseld worden met de vorige i10. De designers van Hyundai lieten zich inspireren door technische kleding van topsporters, en dat zie je voornamelijk terug in de combinatie van glooiende lijnen met scherpe plooien. De markante dagrijlichten van de facelift i10 zijn overgenomen op de nieuweling. Aan de scherpe lijnen op de motorkap die overlopen in de voorbumper zie je dat Hyundai geen budgetauto in gedachte had. Een vloeiend verloop van lijnen een metalen plaatdeel in een naastgelegen kunststofdeel is productietechnisch niet de weg van de minste weerstand. Dat is werk voor een ervaren autofabrikant. Alle carrosserienaden en pasvorm zijn prachtig gelijkmatig en behoorlijk klein.