Rijimpressie Mazda 6 Sportbreak
4 september 2023De Mazda 6 mag dan op leeftijd zijn, het is desondanks een auto die in meerdere opzichten als benchmark kan fungeren voor andere fabrikanten. Dat komt in de eerste plaats door de manier waarop de rijhulp- en veiligheidssystemen werken: geen onnodig gepiep, geen vijfvoudige waarschuwingen en alleen ingrepen wanneer dat echt nodig is. Na de Ioniq 6 is de Mazda 6 een absolute verademing. De interactie tussen de auto en bestuurder is heel subtiel, nooit dwingend of irritant. Hier kunnen andere fabrikanten een voorbeeld aan nemen. Wat ook voor de 6 pleit, is het feit dat de auto nog geen snelheidswaarschuwing of bestuurdersmonitor heeft. Na de Solterra en Ioniq 6 kan ik met zekerheid zeggen dat die beide (vanaf 2024 verplichte) systemen mateloos irritant en afleidend zijn. De kracht van de Mazda 6 is dat hij op geen enkele manier afleidt, en je in staat stelt optimaal van de rit en de omgeving te genieten.
Smooth operator
De aandrijflijn – motor en versnellingsbak – zijn oldskool, een zegen en een vloek tegelijk. De zestraps automaat is het aspect dat de auto het meest dateert tijdens het rijden, hoewel je bij een gemiddelde rijstijl niet snel tegen de beperkingen van de transmissie aanloopt. Alleen bij snelle inhaalacties merk je dat de responstijd in seconden gemeten wordt. In dat geval is het handig om de flippers achter het stuur te gebruiken. Dan is de 6 snel zat. De 2.5 SkyActiv-G blinkt uit door koppel bij lage toerentallen, hij is smooth en stil. Het vermogen komt vrij bij hoge toeren, en daarbij klinkt deze grote viercilinder ook nog eens prettig. Hybridisering is afwezig, Mazda heeft alleen energieterugwinning via de vrijloop van de dynamo, die een supercondensator laadt. I-Eloop heet dit systeem, bij gas loslaten laadt het in een paar seconden een condensator op die de elektrische grootverbruikers (stuurbekrachtiging, climate control) voedt. En hij heeft cilinderuitschakeling die onmerkbaar werkt. Het gemiddelde verbruik tijdens de zomerse testweek kwam uit op 1:14,5. Niet gek, gezien het gebodene.
De kracht van de Mazda 6 zit ‘m in de hoogwaardige bouwkwaliteit, het rijgedrag en de interieurruimte. Om met dat eerste te beginnen: De 6 wordt al zo lang gebouwd dat alle kleine foutjes er compleet uitgefilterd zijn. Met de Mazda 6 koop je een compleet ontwikkelde auto, die bovendien niet duur in onderhoud is. De interieurruimte, zeker op de achterbank, is groots – iets dat je bij concurrerende SUV’s niet krijgt. Zeker de hoofd- en beenruimte is opvallend goed. En dan de bagageruimte: van 522 tot 1.664 liter. Daar valt helemaal niet te klagen – je vraagt je af waarom de SUV ooit zo’n succes is geworden (of de MPV for that matter), een beter alternatief was er altijd al: de good old stationwagen.
Een verademing
Wat is de relevantie van de Mazda 6, een auto zonder enige vorm van elektrificatie of downsizing, en geen SUV in de automarkt van 2023? Wel, de hele transitiefase waarin de industrie zich volgens experts (zou moeten) bevinden lijkt stevig te knarsen: EV’s genoeg, maar geen laadinfrastuctuur om het bestaande autoaanbod te vervangen. En de betrouwbaarheid en levensduur van veel nieuwe auto’s, EV of niet, is ook een punt van zorg: het probleemloos doorlopen van de garantieperiode is voor veel merken al geen vanzelfsprekendheid meer. Voor iedereen die wars is van alle nieuwe ontwikkelingen, of mensen die van plan zijn om lang met hun auto te doen, is de Mazda 6 met zijn bewezen betrouwbaarheid een ideale auto. En voor mensen die de bemoeizucht van rijhulpsystemen niet verdragen, en voor mensen die gewoon lekker willen rijden, is de Mazda6 een verademing. Dat geldt voor deze 20th Anniversary Edition, maar net zo goed voor de € 45. 290 kostende Mazda 6 Centre Line.