Rij-impressie Mitsubishi ASX PHEV
20 april 2023Heel zuinig (zelfs zonder opladen)
In het rijden was de vorige ASX een prettige auto, die opviel door zijn stille onderstel, praktische interieur en solide bouwkwaliteit. Het was een no-nonsense auto waar iedereen goed mee uit de voeten kon, en die niets deed waar je je aan stoorde. Met de nieuwe ASX had ik datzelfde gevoel, de aandrijflijn en het onderstel zijn behoorlijk stil. De techniek is grotendeels hetzelfde als in de recent geteste Juke Hybrid, met het verschil dat hij een sterkere elektromotor heeft (51 kW versus 36 kW) en een grotere accu (10,5 kWh versus 1,2 kWh). Er zijn ook duidelijke verschillen: de ASX is merkbaar afgestemd op een comfortabele rijstijl, waar de Juke een stevige vleug dynamiek in zijn onderstel en besturing heeft. De ASX PHEV heeft een multi-link achteras, die de overige motoriseringen niet hebben. Deze achteras moet dynamisch tegenwicht bieden aan het extra gewicht van de hybride-accu, en dat lukt zeker. Met een systeemvermogen van 160 pk is de ASX adequaat gemotoriseerd, en als het moet is hij behoorlijk snel. Maar je koopt een PHEV niet om snel en sportief te rijden, maar juist om zijn gunstige verbruik. Met die insteek heb ik de ASX PHEV dan ook gereden.
Er was echter een probleem: het opladen lukte niet vanwege een dwarsliggend verlengsnoer. De testweek heb ik dus doorlopen zonder tussentijds op te laden. Dat is normaliter erg negatief voor het gemiddelde verbruik van een PHEV, maar tot mijn verbazing is het hybridesysteem zeer goed in staat om een balans te vinden in regeneratief remmen, met de benzinemotor bijladen en puur op benzine rijden. Het gemiddelde benzineverbruik lag op 4,4 liter per 100 kilometer (bijna 1 op 23) en het elektriciteitsverbruik kwam uit op 10 kWh per 100 kilometer. Dat zijn voor een hybride al opzienbarende cijfers, maar voor een PHEV die niet opgeladen wordt zijn het uitzonderlijk goede cijfers!
Weinig storends
De enige kritiek die ik op de PHEV heb, is de rembalans tussen het regeneratief remmen en het remmen op het normale remsysteem. Bij lagere snelheden (onder de 60 km/u) voel je de afwisseling tussen beide remsystemen. Dit is iets wat Mitsubishi van oudsher beter doet dan Renault, en hier zouden de Mitsubishi-ingenieurs een waardevolle duit in het zakje kunnen doen. Want in de Nissan Juke Hybrid werkte dit juist voorbeeldig.
Over het rijden en de praktische kwaliteiten van de ASX kan ik kort zijn: de auto doet niets waaraan je je stoort, je rijdt er zo mee weg en alle knoppen zitten op de plek waar je ze verwacht. In dat opzicht is het een waardige en volwaardige opvolger van de vorige ASX, het is een auto die je voor langere tijd koopt, zeker als particuliere eigenaar. Als je voor de PHEV kiest, dan koop je een opvallend zuinige auto. Mijn keuze zou uitgaan naar de reguliere hybride, in Intense+ uitvoering (€ 35.490). Die heeft alle luxe voor langere ritten en is bijna net zo zuinig. Het is in elk geval fijn dat de Mitsubishi-dealers anno 2023 weer volop in business zijn, dat ze maar veel ASX’en mogen verkopen!