Rij-impressie Hyundai Tucson PHEV
3 oktober 2022Met de wisselvallige energieprijzen is de keuze voor een volledig elektrische auto minder vanzelfsprekend dan het lijkt – als je veel onderweg moet laden betaal je anno 2022 de hoofdprijs per kilowattuur. Voor mensen die niet thuis kunnen laden is een kleine benzineauto of hybride de meest betaalbare optie. Een kleine zuinige benzineauto zoals de Hyundai i10 of Bayon zijn goedkoper in aanschaf en gebruik (1 op 20 haal je makkelijk) dan een Kona Electric die je uitsluitend buiten de deur moet laden (als je thuis geen laadmogelijkheid hebt). Maar ja, als je een beetje ruimte nodig hebt, dan een is een Tucson wellicht ook een optie. De Tucson Hybrid bleek een bijzonder fijne auto te zijn, maar wat mag je van een Tuscon Plug-In Hybrid verwachten qua verbruik?
De Tucson Hybrid haalde in de test op Carnold.nl een keurig verbruik van 1:17, die motorisering is leverbaar vanaf € 40.495. Voor een Tucson PHEV betaal je minimaal € 45.895, in de geteste uitvoering (Premium Sky) is dat € 51.195. Als je de uitrusting tussen de Hybrid en PHEV vergelijkt, is de meerprijs van de PHEV € 2.400. De uitrusting is nagenoeg gelijk, de PHEV krijgt de Parking Collision-avoidance assist dat parkeerschades voorkomt of beperkt door zelfstandig te remmen. Dit is alleen op de PHEV leverbaar. Maar het belangrijkste verschil is de vierwielaandrijving van de Plug-In, samen met een veel groter accupakket (13,8 kWh tegen 1,49 kWh voor de Hybrid). Die beide zie je ook terug in het voertuiggewicht: het kentekengewicht is 1.793 kilo, ruim 250 kilo meer dan de Hybrid. Zo’n meergewicht is normaliter niet bevorderlijk voor het verbruik, maar het lijkt deze Tucson maar weinig te hinderen.
Bruikbare EV-actieradius
Het is alweer een jaar geleden dat ik kennismaakte met de Tucson, maar de goede herinneringen komen direct bovendrijven zodra ik instap: de stoelen zitten buitgewoon goed en het hele dashboard is een feest van herkenning. De Tucson is een echte Hyundai in die zin dat je er amper aan hoeft te wennen. Ondanks de vele knopjes rijd je moeiteloos weg en laat de Tucson zich makkelijk bedienen. Alleen de drukknoppen voor de versnellingsbak vragen enigszins gewenning bij het inparkeren en manoeuvreren . Op de middenconsole zit een extra knop die de overige Tucsons niet hebben: de EV / HEV selector. Hiermee kun je de Tucson in EV of HEV modus schakelen. Met de HEV-modus kun je de acculading sparen en rijdt de PHEV als een normale hybride. Na elke start gaat de Tucson in de automatische modus van start, dat betekent dat de software bepaalt wanneer er als EV of HEV (Hybrid Electric Vehicle) gereden wordt. In de praktijk gaat de Tucson PHEV in elektrische modus van start totdat de accu een laadstatus van 25-30% bereikt. Dan wordt de benzinemotor bijgeschakeld voor de aandrijving. Volgens de brochure kan de PHEV 62 kilometer elektrisch rijden, maar in de testweek haalde ik makkelijk 70 kilometer puur elektrisch.
Ook zuinig bij een lege accu
Mijn eerste rit met de Tucson PHEV voert me vanuit het westen van Nederland naar het oosten. Als ik Utrecht nader gaat de Tucson over van EV naar HEV, op dat moment is er nog 10% acculading over. Een uurtje later nader ik mijn bestemming in Arnhem, en tot mijn verbazing heeft de Tucson de accu bijgeladen tot ruim 50%. Het opladen komt deels op het conto van regeneratie tijdens het afremmen, en deels vanuit het opwekken door de motorgenerator. Dat kost benzine, maar kennelijk niet veel: de verbuiksmeter staat op 6 liter per 100 kilometer. Daarmee nadert de PHEV het benzineverbruik van de Hybrid. Aan het einde van de dag, als ik weer thuis ben, staat de verbruiksmeter op 5,7 liter per 100 kilometer. Dit geeft aan de Hyundai een uitermate efficiënt energiemanagement-systeem heeft ontwikkeld voor de PHEV, want dat verbruikscijfer is gehaald zonder tussentijds op te laden. Bij aankomst koppel ik de Tucson aan een openbare laadpaal, na zeven uur laden is de accu volledig opgeladen.
Vooral voordelen voor caravanners
Over de rijeigenschappen kan ik kort zijn: die zijn niet wezenlijk anders dan van de Tucson Hybrid. Met een rustige rijstijl voel je niets van het meergewicht, maar je hebt evenmin profijt van de vierwielaandrijving. Voor caranvantrekkers is de PHEV zijn meerprijs wel waard, of wanneer je vaak in de wintermaanden de bergen in gaat. Onder de normale Nederlandse rijomstandigheden zul je alleen in uitzonderlijke omstandigheden profijt hebben van vierwielaandrijving. Let wel: echt nadeel heb je er ook niet van, de PHEV levert met 265 pk 35 meer vermogen dan de Hybrid, dat is genoeg om het meergewicht te compenseren in acceleratietijd en topsnelheid. Het belangrijkste aankoopargument voor de PHEV is de geringe uitstoot en het lagere verbruik, en juist op die punten laat deze Tucson bijzonder mooie waarden zien.
Lekker sportief of lekker comfortabel?
Tijdens de testweek heeft de Tucson ruim 1300 kilometer gereden, waarbij de verhouding snelweg / binnenweg 50/50% was. Hoewel de PHEV bijzonder goed van zijn plek komt door het riante vermogen en koppel (350 Nm tussen 1.500 – 4.500 toeren), is het toch een auto waarmee je lekker rustig gaat rijden. Deze Premium uitvoering beschikt over adaptieve schokdempers die een gradatie steviger dempen zodra je de Sport-stand inschakelt. In die stand voelt de Tucson als een wezenlijk andere auto, hij reageert veel gretiger op het gaspedaal, is steviger gedempt en leent zich voor een leuk potje sturen. In de Eco-stand (er is geen ‘Normal’ of ‘Comfort’) is het een goedmoedige, sterke reus waarin je heerlijk rustig kunt cruisen. Hoewel het geen volwaardige EV is, levert de PHEV wel de voordelen van een volledig elektrische aandrijflijn: stil, comfortabel en soepel. De uitwerking van deze drie is dat je ook kalmer gaat rijden, en dat verlengt de EV-actieradius en het drukt het benzineverbruik.
Minder dan 4 liter
Hyundai plaatst de elektromotor tussen de benzinemotor en de versnellingsbak. Dat betekent dat de versnellingsbak ook moet schakelen om het toerental van de elektromotor binnen de efficiënte perken te houden. Van deze schakelacties voel je nagenoeg niets, pas als je het uiterste van de elektromotor vraagt (bijvoorbeeld bij een inhaalactie in EV-modus) voel je een schakelstap. Zoals gezegd kun je de aandrijflijn in EV of HEV modus schakelen. In de praktijk gebruik je de EV-modus om de laatste elektrische kilometers uit de accu te persen, en de HEV-modus om de acculading te sparen voor een later moment. Mooi dat die functie er is, maar in de praktijk werkt het energiemanagement perfect. Zelfs als je niet laadt, laat de software de accu nooit onder de 10% komen. Dan is de accucapaciteit nog even groot als die van de Hybrid en zijn de verbruikscijfers navenant: 1 op 17.
Maar het doel van deze test was om te kijken hoe zuinig de Tucson PHEV nu eigenlijk is, zonder overdreven zuinig te rijden. Ons dagelijks kilometrage ligt rond de 200 kilometer, dat is de praktijk voor veel Nederlanders die ‘landelijk’ wonen met opgroeiende kinderen die werk, winkels, school, sport en cultuur op minimaal 15 kilometer van huis hebben. Als je de Tucson PHEV elke nacht rustig oplaadt, dan krijg je een verbazingwekkend laag verbruik: 3,8 liter per 100 kilometer, oftewel ruim 1 op 26. Gezien de ruimte en praktische eigenschappen van de Tucson is dat zeker aanleiding om eens te gaan rekenen als je twijfelt tussen een EV of deze Plug-In Hybride.