Reistest Subaru Forester e-Boxer

Reistest Subaru Forester e-Boxer

16 augustus 2024 Uit Door Arnold

Elf uur en 983 kilometer scheiden onze voordeur en de deur van ons vakantiehuis in Montafon, Oostenrijk. Dat is inclusief tankstops en de nodige pauzes, daarmee we kunnen stellen dat de rit behoorlijk voorspoedig is voorlopen. Dat komt deels doordat onze bestemming in een rustiger deel van Oostenrijk ligt en dus minder verkeer trekt, maar ook omdat we op een doordeweekse dag reizen, buiten de weekenddrukte om. Onze reisauto is een Subaru Forester e-Boxer – die al bij vertrek een positie in onze top 3 van favoriete reisauto’s kreeg. De vraag is: hoe hoog eindigt de Forester in onze vakantieauto-ranking?

 

De keuze om met de Forester op reis te gaan is ingegeven door een eerdere vakantie in de Montafon, in 2021. Toen verbleven we in een vakantiewoning waarvan de eigenaar een enthousiaste heuvelklim- en rallyrijder was. Als petrolheads onder elkaar leverde dat leuke gesprekken over auto’s en mooie routes op. Op zijn aanbeveling hebben we toen diverse mooie routes gereden, maar lang niet allemaal. Daarvoor was te weinig tijd, en omdat een aantal routes over onverharde wegen loopt – met het nodige klimwerk – was het niet verstandig om onze ouwe, trouwe Prius meer te pijnigen dan noodzakelijk. De wens om die routes alsnog eens te rijden is altijd blijven hangen, en dit jaar wilden we die wens uitvoeren. Om beslagen ten ijs te komen volgen we het motto do as the locals do in onze autokeuze, en Subaru Benelux (en autohuis Eickhof) werkten daar vriendelijk aan mee.

Een bijzondere hybride

De Subaru Forester is in Nederland uitsluitend leverbaar als e-Boxer, een full hybrid waarbij de elektromotor in de Lineartronic CVT is ingebouwd. De aandrijflijn van elke Subaru is in technisch opzicht uitzonderlijk, vanwege de integrale vierwielaandrijving en boxermotor, maar door deze geëlektrificeerde transmissie zijn hybride Subaru’s extra bijzonder. In de eerste plaats gebruikt de Lineartronic een ketting in plaats van een duwband, in de tweede plaats omdat de elektromotor van 16,7 pk recht tegenover de ingaande as is gebouwd. Dat stelt de elektromotor in staat om zelfstandig de auto aan te drijven als EV, en om de benzinemotor te ondersteunen als parallel-hybride. Het systeemvermogen en -koppel bedragen 150 pk en 194 Nm. Daarmee wordt de 1.639 kilo wegende Forester geen sportwagen, maar een puike reiswagen voor de Autobahn is het des te meer.

Onder alle rijomstandigheden betere aandrijving

In de test van de Subaru Crosstrek heb ik de voordelen van de vierwielaandrijving al beschreven. Ook op een perfecte, vlakke asfaltweg heeft de Symmetrical All Wheel Drive zijn voordelen. De voertuigstabiliteit is onder alle omstandigheden aanzienlijk groter, en de intrinsieke veiligheid daarmee ook. Je merkt gewoon dat een Subaru zoveel rustiger rolt dan welke andere auto dan ook – bij elke oneffenheid of onverwachte beweging blijft een Subaru onverstoorbaar. Waar menig concurrent een beroep moet doen op de tractie- en stabiliteitscontrole zodra het spannend wordt, daar heeft een Subaru nog grip en controle. Op onze reis door Duitsland is de situatie gelukkig nooit penibel geweest – EyeSight heeft daar ook zijn aandeel in – maar toch is het effect van de vierwielaandrijving merkbaar: de rechtuitstabiliteit is ongekend. Zeker als de Autobahn klimt en daalt, en wanneer er een lappendeken aan wegreparaties onder de wielen doorrolt, blijft de Forester onverstoorbaar. Dat heeft zijn uitwerking op het comfort voor de inzittenden: de voertuigbewegingen zijn veel geringer en het rijden is veel minder inspannend.

Genoeg power voor de Autobahn?

Omdat we op een woensdag reizen is er vrachtverkeer op de weg, in mijn ervaring is dat alleen maar een voordeel. Het tempo op de Autobahn ligt lager waardoor je weliswaar minder snel, maar ook met een meer constante snelheid rijdt. Tussen de tankstops staat de cruise control op 130 km/u en ligt de gemiddelde snelheid op 115 km/u. Vanaf Würzburg rijden we recht naar beneden, via Augsburg en dan Dornbirn. Op de tweebaans Autobahn vliegen de kilometers onder de Forester door. Daar ligt het gemiddelde verbruik op een keurige 8 liter per 100 kilometer. Hoe zuidelijker we komen, des te meer begint de Autobahn te glooien en dus moet de tweeliter e-Boxer aan de bak. Als je regelmatig in deze contreien en met deze snelheden rijdt, dan loop je wel tegen de beperkingen van deze motorisering aan. Veertig – vijftig pk extra zouden de Forester hier goed doen, en de vele Foresters die we nog tegenkomen hebben dan ook allemaal een 2.5 liter boxer.

Voorwielcamera

De Forester is een uitgelezen reisauto door zijn geweldige ruimteaanbod, de interieurruimte is in de hoogte en breedte is buitengewoon groot. Zeker de hoofdruimte is opvallend, iets dat je aan de hoogte van de voorruit en zijruiten ziet: die zijn heel groot. Dat versterkt het ruimtegevoel in het interieur, maar het zorgt ook voor de geweldige overzichtelijkheid van de auto. Overigens heeft de Forester geen rondomcamera’s, maar wel een camera in de rechter buitenspiegel die op het voorwiel gericht is. Deze hoek van de auto is voor de bestuurder het slechtst te overzien, en deze camera biedt uitkomst bij het manoeuvreren.

Zoals je mag verwachten is ook de bagageruimte groot, 505 liter past er onder de afdekhoes. Hoewel het ons elk jaar lukt om de vakantieauto ‘bepakt en bezakt’ te beladen, dit jaar lukt het niet. Alle bagage past onder de afdekhoes en we hebben alleen een koeltas met eten en drinken op de achterbank staan. En junior heeft daar meer been- en beweegruimte dan ooit tevoren. De rugleuning van de achterbank is verstelbaar, iets dat op deze lange reis erg welkom is. Ook de voorstoelen zitten vorstelijk en zijn uitgebreid instelbaar, de bestuurdersmonitor heeft gezichtsherkenning en gebruikt dat voor het stoelgeheugen van de bestuurdersstoel. Echter, geen van de voorstoelen heeft een verstelbare lendesteun, en dat is wel een gemis. (Lees verder op de volgende pagina)

Pagina's: 1 2 3 4