Radicaal anders: Nissan GT-R LM Nismo

Radicaal anders: Nissan GT-R LM Nismo

3 februari 2015 Uit Door Arnold

Nissan GT-R LM NismoJe moet welhaast twee decennia onder een steen hebben gelegen, als je beweert dat Nissan ‘saai’ is. Als je verder kijkt dan je neus lang is, dan weet je dat Nissan een autosporthistorie heeft van heb ik jou daar. En in de racerij bewandelt Nissan geen platgetreden paden. Want de auto waar ze dit jaar mee strijden in het LM-P1 kampioenschap lijkt nergens op.

 

De Nissan GT-R LM Nismo, zoals de auto volledig heet, is een opvallende verschijning. Het moge duidelijk zijn dat de GT-R LM, zoals we ‘m nu maar even noemen, ook onderhuids sterk afwijkt van de overige deelnemende auto’s. Dat een auto met een afwijkende technische lay-out je sowieso in de kijker speelt, weet Nissan sinds ze in 2012 aan Le Mans meededen in de opvallende Deltawing.

GT-R LM Nismo_2

Het venijn in het front

Net als de Deltawing, met zijn kleine spoorbreedte tussen de voorwielen, zit de truuk bij de GT-R LM ook in het front van de auto. Hij heeft namelijk een opvallend lange neus, en de reden daarvoor is dat de motor niet achter, maar juist voor de bestuurder is ingebouwd. Om het nog gekker te maken: de GT-R LM is een voorwielaandrijver. Dat wil zeggen: het vermogen van de verbrandingsmotor gaat naar de voorwielen. De GT-R LM maakt ook gebruik van KERS, de elektrische energie die hiermee opgewekt wordt, gaat naar de achterwielen. Omdat de achterwielen niet continu aangedreven worden, en omdat de voorwielen aanzienlijk meer vermogen voor hun kiezen krijgen, zijn de voorbanden aanzienlijk breder dan de achterbanden. Voor heeft de GT-R LM 16 inch velgen met 325mm breed rubber, de achterbanden zijn 16 inch en 225mm breed.

GT-R LM Nismo_3

Aerodynamische kansen

De afwijkende vormgeving, met zijn opvallend lange neus, bood de engineers een paar stevige uitdagingen, maar ook kansen. Vooral op het gebied van aerodynamica deden de Nissan-engineers een belangrijke vondst. Doordat er achter de bestuurder geen motor geplaatst is, kon daar een diffuser geplaatst worden waardoor de luchtstroom rondom de GT-R LM niet langs, maar onder de auto geleid wordt. Dit levert aanzienlijk minder luchtweerstand op dan wanneer de luchtstroom langs de zijkanten geleid wordt.

Het is logisch als je bij de naam GT-R aan de roemruchte Skylines en R35 denkt, maar anders dan zijn naam doet vermoeden, heeft de GT-R LM weinig overeenkomsten met de straatauto(‘s). De enige overeenkomst met de straatmodellen is het feit dat de motor voorin ligt en dat de GT-R LM een hybride is, net als de toekomstige R36.

Techniek onder de loep

De GT-R LM wordt aangedreven door de Nissan VRX30A Nismo, een drieliter V6, met een blokhoek van 60 graden. Dit blok beschikt over directe inspuiting en twee turbo, het vermogen is nog niet officieel bekendgemaakt, vooral uit concurrentie-overwegingen. De technisch directeur van het Nissan LM-P1 team, Ben Bowlby, schat het vermogen op 405 kW, oftewel 550 pk. Het systeemvermogen zou 920 kW bedragen, ruim 1250 pk. Deze motor is via een vierplaats Tilton koolstofvezel koppeling gekoppeld aan een sequentiële vijfbak. Het immer goed geïnformeerde Road and Track heeft een fraaie serie foto’s van de onderhuidse techniek.

Het rijklaargewicht van de GT-R LM bedraagt 880 kilo. Dit lage gewicht wordt bereikt door gebruik te maken van een carbon chassis en body. De auto meet 4,64, is 1,60 breed en 1,09 meter hoog. Op 12 april maakt de GT-R LM zijn debuut tijdens de World Endurance Championship op Silverstone.