Nissan Juke Rally tribute is voorbode nieuwe hybride
19 mei 2022De pandemie heeft heel wat heugelijke vieringen verstoord, en het 50-jarig jubileum van Nissan’s overwinning in de East Africa Rally is daar een van. Maar niet getreurd, binnenkort verschijnt de nieuwe Juke Hybrid en Nissan heeft die gelegenheid aangegrepen om die historische rally-overwinning te vieren. En dat doet Nissan met de Juke Hybrid Rally Tribute. Een kekke rallyauto waarvan de technische specificaties een doorkijkje bieden naar hetgeen de nieuwe Hybrid te bieden heeft. Het is overigens niet de eerste keer dat Nissan een doldwaze Juke bouwt…
De kleurstelling van de Rally Tribute is een verwijzing naar de roemruchte Datsun 240Z die in dezelfde kleur gespoten was, zijn markante zwarte motorkap is een belangrijk herkenningspunt voor rallyhistorici. Om die reden heeft de Juke Hybrid Rally Tribute dezelfde lakkleur en ook een zwarte motorkap gekregen. Nissan heeft zichzelf er niet met een Jantje van Leiden van afgemaakt, de Juke is daadwerkelijk inzetbaar als rallyauto. De wielkastverbreders zijn nodig om de grote rallybanden (265/70 op 16 inch) onderdak te bieden, en de lampen op de motorkap en het dak zijn nodig in nachtelijke etappes. De Juke Hybrid Rally Tribute heeft een versterkte wielophanging, bodemplaatbeschermers en een rolkooi. En voor de betere handbrake turns is de handrem vervangen door een extra lange mechanische hendel die een hydraulische remcilinder bedient. Zo kun je je Scandinavian Flick een extra zwieper geven.
Leuk, zo’n rallyspeeltje, maar alle gekheid op een stokje: er zit ook belangrijk productnieuws onder de zwarte motorkap: de nieuwe hybride motor (die ongetwijfeld gekieteld is voor rallygebruik). De showroomversies van de Juke Hybrid krijgen dezelfde motor, maar dan met fabrieksgarantie en iets docieler omgangsvormen. De benzinemotor levert een vermogen van 69 kW (94 pk) en 148 Nm trekkracht. Deze is gekoppeld aan een 36 kW (49 pk) sterke elektromotor die een bubs koppel levert: maar liefst 205 Nm. En dan is er nog de startgenerator die 15 extra kilowatts levert, deze wordt gevoed door een 1,2 kWh accu die watergekoeld is. Al met al een interessante en complexe aandrijfunit. Hoe dit rijdt, kun je binnenkort op Carnold.nl lezen. De nieuwe hybride aandrijving levert 25% meer vermogen tegen een 40% lager verbruik.
Alsof de combinatie van benzinemotor, elektromotor en startgenerator nog niet complex genoeg is, heeft Nissan ook een fascinerende versnellingsbak gekoppeld aan de hybride aandrijving. Nissan noemt dit een multimodale versnellingsbak die een viertraps transmissie voor de benzinemotor heeft, en twee versnellingen voor de elektromotor. Deze versnellingsbak heeft geen synchromesh meer, maar maakt gebruik van klauwkoppelingen. Dat betekent dat de versnellingsbak zelf de toerentallen van de assen moet synchroniseren, en deze taak wordt overgenomen door de besturingselektronica. Deze zorgt voor soepele en naadloze schakelacties. Een mooi stukje elektrotechnische engineering, dat eveneens de hybride aandrijving reguleert. De Juke Hybrid kan werken in verschillende modi: seriële, parallel en als combinatie van die twee. Houd Carnold.nl in de gaten voor meer nieuws over deze interessante Juke!