Nissan Juke krijgt Hybride-aandrijving

Nissan Juke krijgt Hybride-aandrijving

28 februari 2022 Uit Door Arnold

In de loop van dit jaar wordt het motorenaanbod voor de Nissan Juke uitgebreid met een Hybride-versie. Nissan maakt gebruik van de know-how binnen de Nissan-Renault alliantie. De verbrandingsmotor – een 1.6 – werd door Nissan ontwikkeld, evenals de elektromotor die de aandrijving ondersteunt. De Juke Hybrid kan ook volledig elektrisch rijden, Nissan stelt dat dit tot 80% kan oplopen in stedelijk verkeer. Het brandstofverbruik wordt met 40% gereduceerd. Bijzonder is dat de verbrandingsmotor nog wel gebruik maakt van een startgenerator, deze wordt door Renault geleverd. Nissan’s benzinemotor levert 94 pk en een maximaal koppel van 148 Nm, de elektromotor levert 49 pk en 205 Nm koppel. De Juke Hybrid krijgt een vloeistofgekoelde accu van 1,2 kWh.

Bijzondere transmissie

Deze zomer verschijnt ook de Qashqai e-Power, waarbij de conventionele transmissie vervangen is door een generator-elektromotor. De Juke Hybrid krijgt ook een bijzondere versnellingsbak – het is een gerobotiseerde handbak die de versnellingen synchroniseert met behulp van de elektromotor. De transmissie heeft geen synchromeshringen en geen koppeling. De elektromotor in de versnellingsbak neemt de functie van de koppeling over (wegrijden gaat altijd elektrisch) en bij het schakelen brengt de elektromotor het toerental van de prise-as en de krukas op dezelfde snelheid. Hoe dat precies werkt heeft Nissan nog niet uit de doeken gegaan, maar het wekt wel de nieuwsgierigheid van techneuten. Nissan heeft al wel bekendgemaakt dat de motor en elektromotor in verschillende hybride-modi kan kan werken: serieel, parallel en serie-parallel. De Juke Hybrid kan tot 55 kilometer per uur volledig elektrisch rijden. De verdeling van de werklast over de elektrische- en benzineaandrijving gaat normaalgesproken volledig automatisch, maar de bestuurder kan ook voor een EV-modus kiezen.

Ook e-Pedal, opgefrist design

De Juke Hybrid krijgt ook Nissan’s bekende e-Pedal waarmee het versnellen en afremmen via het gaspedaal gedaan wordt. Met e-Pedal kan de auto afremmen tot een snelheid van 5 kilometer per uur, voor het afremmen tot stilstand is het rempedaal nodig.

Hybride-techniek is nog bijzonder binnen het Nissan-concern, en daarom krijgt de Juke Hybrid een aangepast uiterlijk. Je herkent de Hybrid aan de logo’s op de deuren en kofferbak. Op de grille prijkt het nieuwe Nissan-logo, en ook is de grile aangepast voor een betere stroomlijn. De openingen zijn namelijk kleiner gemaakt – ook omdat de hybrid nu eenmaal minder koeling vraagt vanwege de hogere efficiĆ«ncy. Sterker nog: de grille kan zelfs afgesloten worden als dat nodig is! Ook de kofferbakspoiler en de bumpers zijn aangepast voor een betere aerodynamica. Onder de auto heeft Nissan afdekplaten en luchtgeleiders gemonteerd, deze zijn het minst zichtbaar, maar hebben het grootste effect. Zo is de achteras afgedekt met een speciale luchtgeleider.

De Juke Hybrid krijgt de primeur van twee nieuwe sets 17-inch lichtmetalen velgen. Deze velgen worden ook leverbaar op de overige Jukes. De grootste velgmaat voor de Juke Hybrid is maar liefst 19 inch, deze zijn ook leverbaar op de Ariya.

Ook aanpassingen in het interieur

De toerenteller in het instrumentarium is vervangen door een vermogensmeter, die we kennen van andere merken en modellen. De naald van de vermogensmeter wijst naar charge tijdens regenererend remmen, naar eco tijdens het rijden in de elektrische rijmodus en naar power wanneer de brandstof- en elektromotor samen aan het werk zijn. Onderin de vermogensmeter is de laadindicator van de hybride-accu opgenomen. Op het 7-inch scherm tussen de twee meters toont de Juke de vermogensstromen tussen de motoren.

Op de middenconsole is de knop voor e-Pedal gemonteerd, de EV-knop heeft Nissan een plekje gegeven tussen de ventilatieroosters midden op het dashboard. De bagageruimte is iets kleiner dan van de regulier Jukes, namelijk 354 liter, dat is een kleine 70 liter kleiner omdat het accupakket in de kofferbakvloer gemonteerd is. Met de achterbank neergeklapt is de bagageruimte 1.237 liter groot.