Nissan e-Power komt binnenkort

Nissan e-Power komt binnenkort

7 maart 2022 Uit Door Arnold

Nissan heeft vandaag wat meer informatie vrijgegeven over de e-Power aandrijflijn die binnenkort in de Qashqai zijn Europese debuut maakt. Over de technische ins- en outs kun je van alles lezen in twee artikelen die eerder op Carnold.nl verschenen: een artikel over e-Power zelf, en een artikel over de revolutionaire variabele-compressiemotor.

Wat was voor Nissan de aanleiding om e-Power te introduceren op de Europese markt? In het persbericht zegt Nissan dit: “Onderzoek van Nissan toont aan dat Europese Crossover-rijders meer dan 70% van hun ritten afleggen in stedelijke en voorstedelijke gebieden. Het blijkt ook dat consumenten zich vaak verplicht voelen om concessies te doen aan het rijplezier bij de keuze van een milieubewuste auto. Het e-Power-systeem bewijst het tegendeel.”

Tweede generatie, flinke vermogensstijging

e-Power maakte zijn debuut op de Japanse markt, in de Nissan Note. Die werd meteen de bestverkochte auto in Japan. Voor de Europese markt heeft Nissan de aandrijflijn anders afgesteld en gefinetuned. Om tot een optimale afstemming te komen moest Nissan twee geheel nieuwe technieken samenvoegen: een elektrische krachtoverbrenging en een motor met variabele compressie. Beide systemen hebben een breed werkbereik waar een enorm aantal variabelen samenkomen. Nissan benadrukt dat een belangrijk deel van het rijplezier ontleend wordt aan de elektrische aandrijving. De Qashqai e-Power is de tweede generatie van het systeem, de Note e-Power had een 1.2 liter driecilinder als verbrandingsmotor en een systeemvermogen van 127 pk, de nieuwe Qashqai e-Power heeft een slagvolume van 1.5 liter (maximaal, want dat varieert met de compressieverhouding) en een systeemvermogen van 188 pk. De 1.5 VCR heeft een maximaal vermogen van maar liefst 156 pk.

‘We weten dat potentiële klanten van de Nissan Qashqai e-POWER bijna driekwart van hun ritten afleggen in stedelijke en voorstedelijke gebieden. Daarom hebben we het e-POWER-systeem zodanig ontwikkeld dat het in die omstandigheden zo efficiënt, effectief en discreet mogelijk werkt. Bovendien zijn er geen compromissen op het gebied van rijprestaties. De reactie bij het wegrijden is onmiddellijk dankzij de elektrische aandrijving naar de wielen. Er is ook geen onderbreking tijdens het accelereren vanwege het ontbreken van een versnellingsbak’, zegt David Moss, Senior Vice President bij Nissan Technical Centre Europe.

e-Pedal Step ook op de Qashqai e-Power

De Qashqai e-Power krijgt ook een one-pedal modus vergelijkbaar met dat uit de Nissan Leaf. Dit stelt de bestuurder in staat om de auto met één pedaal te versnellen en te vertragen. In de Qashqai e-Power wordt het systeem e-Pedal Step genoemd, het systeem kan ingeschakeld worden via een knop op de middenconsole. Als het systeem ingeschakeld is, dan remt de Qashqai maximaal met een vertraging van 0,2 g als het gaspedaal losgelaten wordt. Het systeem treedt rustig en vloeiend in werking, en niet met abrupte vertragingen. Nissan benoemt specifiek de controle die de bestuurder heeft bij het manoeuvreren en inparkeren. De gewenningstijd is kort en het systeem werkt zeer intuïtief, aldus Nissan.

Rijdt fijner en zuiniger

‘We denken dat klanten heel enthousiast zullen zijn over Nissans gedurfde e-Power-technologie en de elektrische aandrijflijn, zonder zich zorgen te hoeven maken over het rijbereik. Het is een aandrijflijn waarmee zij graag rijden en die helpt om hun dagelijks leven te vergroenen. Over het algemeen zal de Qashqai e-POWER klanten aantrekken die nog niet klaar zijn voor een volledig elektrische auto, maar wel milieubewust willen rijden en willen genieten van het plezierige rijgedrag van een EV’, zegt Arnaud Charpentier, Region Vice President, Product Strategy and Pricing, Nissan AMIEO-regio. Zodra er meer informatie beschikbaar is over prijzen en uitrusting, dan lees je het hier op Carnold.nl.

Technische specificaties

 e-POWER (1.5-VCR turbo motor)
 Vermogen PK (kW) 188 (140)
 Koppel Nm 330
 Aandrijving 2WD
 Gecombineerd verbruik l/100 km 5,3*
 Gecombineerd emissie g/km 119*