
Nieuwe Nissan Leaf
24 juni 2025Vorige week onthulde Nissan de derde generatie Leaf. Nissan’s EV-pionier (de Leaf was de eerste EV die in massaproductie ging) is niet langer een hatchback, maar een Crossover. Nissan kiest voor een compleet nieuwe invalshoek voor de Leaf, maar tegelijkertijd oogt de nieuweling vertrouwd. We zien veel bekende elementen in het interieur en exterieur, maar het is ook geen kleintje Ariya.
De Nissan Leaf is alweer 15 jaar op de markt, de eerste generatie werd in 2010 geïntroduceerd, in 2017 werd de tweede generatie onthuld. Die beide generaties werden in totaal 700.000 keer verkocht. De nieuwe Leaf zal dat aantal hopelijk over de 1 miljoen brengen. Voor de derde generatie koos Nissan voor een Crossover-belijning die behoorlijk gestroomlijnd is: de luchtweerstandscoëfficiënt is 0,25. Zoals bij veel EV’s kun je kiezen uit verschillende accugroottes, de Leaf Standard heeft een 52 kWh accu die een rijbereik heeft van 436 kilometer, de Leaf Extended haalt maximaal 604 kilometer uit 75 kWh. De nieuwe Leaf heeft minimaal 18 inch velgen, de duurdere versies worden met 19 inch velgen geleverd.
2-3
Een leuk designgrapje is het logo met liggende en staande streepjes, je ziet ze op de laadklep en in de 3D achterlichten. Dit zijn de Japanse karakters Ni en San: de cijfers 2 en 3 die uitgesproken worden als de merknaam. Leuk weetje: het telefoonnummer van het hoofdkantoor is 555-23, oftewel Go, go, go Ni San.
400 km laden in 30 minuten
De nieuwe Leaf heeft een 150 kW boordlader die in 30 minuten tot 417 kilometer kan bijladen – zeg maar de 10 tot 80 procent state of charge. Nissan stelt dat de aandrijflijn ontworpen is op efficiëntie, motorvermogens worden niet genoemd, maar wel dat de Leaf 330 kilometer aan een stuk kan afleggen bij 130 kilometer per uur. Ook is hij voorzien van een Vehicle to Load aansluiting die tot 3.600 watt 230 volt wisselstroom kan leveren. Het accupakket is voorzien van koeling en verwarming (logisch) waarmee de cellen voorbereid kunnen worden op een laadsessie. Uit het persbericht is niet op te maken of een warmtepomp standaard is.
Doordacht interieur
Uit de recente tests van Nissans is op te maken dat interieurs hét sterke punt van het merk zijn, en ook de nieuwe Leaf is daarop geen uitzondering. Het lijkt erg op dat van de Ariya, maar als je beter kijkt zie je dat de Leaf zijn eigen vormgeving heeft. De beide beeldschermen zijn nagenoeg hetzelfde en ook het touch-paneel voor de verwarming / ventilatie lijkt hetzelfde. Maar de knoppen voor de transmissie zijn ondergebracht op het dashboard, net als die voor de rijmodus en e-pedal. Hierdoor ontstaat extra ruimte in de middenconsole / armsteun. Een sterk punt zijn de druk- / draaiknop voor het mediasysteem en de cameratoets voor de Around View Monitor.
Vanaf de herfst is de nieuwe Leaf te bestellen, Nissan hoopt begin volgend jaar de eerste exemplaren af te leveren. In de tussenliggende tijd zal er meer informatie bekend gemaakt worden over de uitrustingsniveaus en prijzen.