Nieuwe Lexus NX onthuld
12 juni 2021De nieuwe Lexus NX is onthuld en Lexus heeft alle technische feiten en nieuwigheden bekendgemaakt. Daaruit blijkt dat het merk de lat heel hoog heeft gelegd. Voor zichzelf, maar vooral voor de concurrentie. Eind dit jaar verschijnt de nieuwe NX in Nederland op de markt.
De drie belangrijkste feiten van de nieuw generatie Lexus NX zijn het nieuwe infotainment, de komst van een plug-in versie en het nieuwe interieurconcept, Tazuna genaamd. Daarmee heeft Lexus een van de belangrijkste kritieken op de huidige generatie Lexussen getackled: de bediening van het infotainment en de ergonomie. Hierbij moet opgemerkt worden dat het huidige systeem an sich niet slecht is, maar wel gewenning vergt. Wat Tazuna inhoudt? Lexus verwoordt het als ‘de manier waarop ruiter en paard elkaar aanvoelen’. Die analogie kennen we van Mazda (Jinba Ittai) maar er is verschil: Mazda doelt daarbij op de fysieke verbondenheid van bestuurder en auto, Lexus doelt nadrukkelijk op het aanvoelen van de bestuurder: Wass wil der Kerl? Het principe van Tazuna is: ogen op de weg, handen aan het stuur. Het stuur is uitgerust met sensorschakelaars die door de bestuurder te programmeren zijn: je kunt dus zelf bepalen welke functie er aan elke schakelaar gekoppeld wordt. Dit zorgt ervoor dat je de schakelaars kunt bedienen zonder er naar te kijken. In de head-up display wordt getoond welke schakelaar geselecteerd en bediend wordt. De Toyota Prius 3 had een soortgelijk systeem, zij het zonder head-up display. Ook de bediening van het infotainmentsysteem heeft een logischer structuur gekregen en is intuïtief te bedienen. Alle bedieningselementen zijn onder handbereik geplaatst.
Omotenashi, vanzelfsprekend bij Lexus
Ultieme gastvrijheid, aanwezig in elke Lexus sinds 1990, is het basisprincipe voor het interieurontwerp. Lexus zegt dat Omotenashi een nieuwe dimensie heeft gekregen in de nieuwe NX. Bij het instappen wordt je begroet door de instap- en startverlichting, via het instrumentarium krijgt de bestuurder een persoonlijke begroeting. Vanzelfsprekend is er ambient lighting aanwezig, met 64 kleuren. Nieuw is de e-latch, waarbij de mechanische verbinding tussen de deurklink en het slot vervangen is door een elektronisch systeem. E-Latch zorgt voor een geruisloze en soepele ontgrendeling van de deuren, een typisch Lexus-detail. De bediening en ontgrendeling van de achterklep is ook verbeterd: het systeem werkt stiller en opent / sluit het kofferdeksel in slechts 4 seconden.
Lexus Link Connect en Pro
De nieuwe NX betekent ook het debuut van een volledig nieuw multimedia systeem, dat in de NX een prominente plaats in het dashboard heeft gekregen. Het systeem is de kern van een groot aantal connectiviteitsdiensten, waaronder navigatie op basis van real-time verkeersinformatie, op afstand bekijken van de voertuigstatus, op afstand bedienen van de auto (climate control, vergrendeling). Door de woorden ‘Hey Lexus’ uit te spreken kan de auto via spraakcommando’s bediend worden. De Lexus Link is leverbaar in twee uitvoeringen: Connect en Pro. Lexus Link Connect heeft een 9,8 inch beeldscherm met fysieke toetsen voor de hoofdfuncties. Dit systeem werk razendsnel dankzij de rekenkracht van de core-processor. Lexus Link Pro krijgt een 14 inch beeldscherm met een zeer hoge resolutie. Volgens Lexus is dit een van de grootste beeldschermen die in dit segment worden aangeboden. CarPlay is draadloos te verbinden met Lexus Link, Android Auto wordt via een USB-kabel aan het systeem verbonden.
Functional Beauty, nieuw platform
Lexus’ designteam kreeg als basisopdracht om een auto met functionele schoonheid te ontwerpen. De nieuwe NX is 2 centimeter hoger en breder dan het uitgaande model. In de hoogte groeide de NX iets minder: slechts 5 millimeter. De wielbasis had een grotere groeistuip: drie centimeter groei is een wezenlijke verbetering voor het rijgedrag en de interieurruimte. Vooral de ruimte op de achterbank is verbeterd. De nieuwe NX is onmiskenbaar een Lexus: de herkenbare achterlichten, de spindle-grille en de uitgesproken wielkasten zijn helemaal in lijn met de Lexus designtaal.
Het nieuwe Global Architecture-K platform is de basis van de NX, GA-K draagt bij aan een nieuwe rijbeleving, die in lijn is met het Lexus Driving Signature. Kortom: de NX rijdt als een Lexus, comfortabel en precies. Bij de ontwikkeling van de nieuwe NX heeft Lexus veel aandacht besteed aan het stuurgevoel en de feedback via de besturing. Het remsysteem kreeg bijzondere aandacht, vooral om het afremmen tot stilstand zo vloeiend mogelijk te laten verlopen. Dankzij het GA-K platform ligt het zwaartepunt relatief laag en is het wagengewicht gelijkmatig over de assen verdeeld.
Lexus Safety System +
Naast het nieuwe multimediasysteem heeft de nieuwe NX nog een primeur: het is de eerste Lexus die beschikt over Lexus Safety System+. Dit systeem is de kern van alle rijhulp- en veiligheidssystemen, en volgens Lexus zet het nieuwe standaarden op het gebied van gevaardetectie en het voorkomen van ongevallen. Safe Exit Assist kan zelfs tot 95% van de ongevallen veroorzaakt door een openslaande deur voorkomen. Het Pre Collision Systeem is nu in staat om objecten zoals bomen, palen en muren te onderscheiden van andere objeten en personen op de weg. Bij het afslaan en oprijden van kruisingen herkent het systeem kruisend verkeer en voetgangers sneller en beter dan voorheen. Het systeem herkent 36% meer ongevalscenario’s dan de vorige versie.
De adaptieve cruise control kreeg ook een enorme upgrade, het reageert nu op (tijdelijke) snelheidsborden en het is beter in staat om bochten te rijden. Dankzij de koppeling aan de navigatie kan de cruise control anticiperen op wegomstandigheden waarbij de snelheid verlaagd wordt als de situatie daar om vraagt. Ook kan het systeem zelfstandig inhalen als de bestuurder dit met de richtingaanwijzer aangeeft.
De eerste plug-in Lexus
De nieuwe NX wordt in Nederland leverbaar als NX 350h en NX 450h+. Die laatste heeft de eer om de eerste plug-in Lexus te zijn. Beide beschikken over een 2,5 liter viercilinder die in de 350h een vermogen levert van 242 pk, een vermogenswinst van 22% ten opzichte van de huidige NX. Desondanks is de CO2-uitstoot 10% lager. De NX 350h mag een aanhanger tot 1.500 kilo trekken. De NX 450h+ heeft een systeemvermogen van 306 pk en krijgt een Li-ion accu van 18kWh mee. Het theoretisch verbruik van de plug-in is 3 liter per 100 kilometer. Op een volgeladen accu kan de NX 450h+ 63 kilometer volledig elektrisch rijden, de maximale snelheid in EV-modus is 135 kilometer per uur. Ondanks het grotere accupakket is de kofferruimte van de NX 450h+ net zo groot als in de NX 350h. In het najaar staat de nieuwe NX bij de dealers, tegen die tijd worden ook de prijzen en verdere specificaties bekendgemaakt.