MX-30 R-EV onthuld
13 januari 2023Mazdaliefhebbers hebben de afgelopen dagen op het puntje van hun stoel gezeten, en zeker degenen die de Wankelmotor een warm hart toedragen. Maar eindelijk, na decennia van speculatie, hoop en hooggespannen verwachtingen, heeft Mazda eindelijk weer een model met wankelmotor: de MX-30 R-EV. Dit zijn de eerste ins- en outs.
De MX-30 e-SkyActiv R-EV is een zuivere seriële hybride, Mazda laat de term ‘range extender’ hier bewust achterwege. Op de accu kan de R-EV 85 kilometer rijden, daarna springt de wankelmotor bij. Die wankelmotor is Mazda’s nieuwe 8C die samengebouwd is met een generator. Elektriciteit wordt opgeslagen in een 17,8 kWh accu, voor de benzinemotor is een 50 liter brandstoftank voorhanden. De nadruk ligt dus echt op de verbrandingsmotor.
De MX-30 R-EV kan een- en driefasen AC geladen worden, heeft DC snellaadmogelijkheid, kan 1.500 watt leveren aan elektrische apparaten buiten de auto en heeft drie rijmodi: Normal (Hybride), EV en Charge. In die laatste modus zal de wankelmotor als generator werken om de accu op te laden. Ten opzichte van de reguliere MX-30 heeft de R-EV ook een sterkere elektromotor: 125 kW.
Op de autosalon van Brussel is de MX-30 R-EV onthuld in de vorm van een speciaal model, de Edition R. Deze editie krijgt een speciale lakkleur, Maroon Rouge. Deze kleur is een hint naar de allereerste Mazda: de R360 Coupé, die een rood dak had in exact die kleur. De MX-30 R-EV R Edition krijgt accentkleuren in Maroon Rouge. De rest van de carrosserie en het interieur zijn afgewerkt in zwart. De Edition R krijgt unieke designelementen mee, zoals een rotorvormig embleem dat in de vloermatten is genaaid en in reliëf is aangebracht op de hoofdsteunen van de stoelen.(Dit bericht wordt geüpdate)