Mitsubishi Eclipse Cross onthuld
28 februari 2017Vandaag heeft Mitsubishi de belangrijkste ins & outs van de nieuwe Eclipse Cross bekendgemaakt, en kregen we ook een fikse hoeveelheid foto’s in de mailbox. Carnold.nl zet de belangrijkste feiten en cijfers van Mitsubishi’s nieuwste voor je op een rijtje.
Het belangrijkste kenmerk is de positionering van de Eclipse Cross, hij wordt namelijk tussen de ASX en de Outlander geplaatst. De ASX, die waarschijnlijk spoedig opgevolgd wordt, is een tikje kleiner en mikt op een andere doelgroep dan de Eclipse. De Eclipse Cross is 4,40 lang, 1,80 breed en 1,68 hoog en heeft een wielbasis van 2,67 meter. De nieuweling mikt op een jonger koperspubliek, waarbij sportiviteit en dynamiek de belangrijkste steekwoorden zijn. Om de daad bij het woord te voegen, wordt de Eclipse Sport standaard voorzien van vierwielaandrijving en Mitsubishi’s Super All Wheel Control met Active Yaw Control. Er zit dus een flink snufje Lancer Evo in de nieuwe Eclipse, en daarmee wordt ook weer een link naar de sportieve naamgever, de vroegere Eclipse Coupé gelegd. Zo gek is de oude naam voor de nieuwe crossover dus niet…
Frisse kleuren
De Eclipse Cross heeft een heel eigen vormgeving gekregen, het front toont familiebanden met de ASX en met name de Outlander, de markante achterzijde met gespleten achterruit maakt de Eclipse erg herkenbaar. Mitsubishi speelt zeker niet op safe met de vormgeving, de scherpe lijnen en uitgesproken vormen zijn een duidelijk statement, de Eclipse Cross is zeker geen muurbloempje. Speciaal voor de nieuweling is een nieuwe lakkleur ontwikkeld die in een speciaal procedé gespoten wordt. Zie je gelijkenissen met Mazda’s Soul Red en Infiniti’s Dynamic Sunstone Red, dan kan ik je geen ongelijk geven.
Touchpad, Head-up displays en touchscreens
De stylisten van Mitsubishi hebben flink hun best gedaan op het interieur: een mooi design, mooie materialen, en een uitstekende ergonomie. Bovenop het dashboard zien we het touchscreen van het infotainmentsysteem dat zowel Android Auto als Apple Car Play ondersteunt. Op de middenconsole zien we een touchpad-controller voor het systeem, dat maakt het bedienen tijdens het rijden een stuk eenvoudiger. De Eclipse Cross is ook leverbaar met een touchscreen, al geeft het persbericht niet aan of dit een standaardvoorziening is.
Twee motoren, acht versnellingen
Voorlopig staan er twee motoren op het leveringsprogramma: een splinternieuwe 1.5 turbo benzinemotor met directe inspuiting en de bestaande 2.2 diesel. De benzinemotor wordt geleverd met een CVT automaat met 8 geprogrammeerde overbrengingen, die in de Sport-modus handgeschakeld worden. De dieselmotor krijgt een eveneens splinternieuwe achttraps automaat mee. Bijzonder is dan de Eclipse Cross een veerpootbrug op de vooras als standaardvoorziening meekrijgt. Dit draagt bij aan een stijvere body en een betere handling. Hoewel Mitsubishi nog geen cijfers bekendmaakt, geeft het merk wel aan dat de nieuweling een ongekend torsiestijfheid heeft.