Mazda’s 8C rotatiemotor technisch bekeken
30 januari 2024Slijtvast aluminium dankzij keramisch / metaalcoating
Extrusiegieten maakt het mogelijk om dunwandige zijplaten te maken met de juiste vormfactor (zeer vlak) en materiaaleigenschappen (relatief slijtvast). Dat geeft aan dat het gietproces met de gekoelde mal leidt tot zeer nauwkeurige productvormen. De mallen worden continu gemonitord waarbij de temperatuur van de koelplaat leidend is voor het opnieuw gebruiken van de mal: de mal waarvan de koelplaat de ideale temperatuur heeft, wordt als eerste gebruikt voor een nieuwe extrusie.
De geëxtrudeerde zijplaten worden vervolgens perfect vlak gefreesd. Maar ze zijn nog niet slijtvast genoeg, daarom volgt een belangrijke productiestap. Bij de ontwikkeling van de 8C is ingezet op het maximaal beperken van het oliegebruik. Daarbij is een belangrijke rol weggelegd voor de afdichtingen op de flanken van de rotor en het oppervlak waar deze op rusten: de toplaag van de zijplaten. Mazda maakt gebruik van een keramische / metaalcoating (Cermet) die door middel van vlamcoating wordt aangebracht. De zijplaten worden per vier op een rek gemonteerd waarover een mal wordt geplaatst, vervolgens wordt de coating aangebracht. Dit is een van de langzamere stappen in het productieproces, het duurt ongeveer tien minuten voordat vier zijplaten gecoat zijn. Door de warmte ligt vervorming op de loer, daarom worden de werkstukken aan de achterzijde met lucht gekoeld.
De Cermet-coating wordt met een vlamproces aangebracht. Ook deze techniek moest nieuw ontwikkeld worden.
Fingerspitzengefühl is nodig, dus geen robots
De assemblage van de 8C wordt volledig met de hand gedaan in de RE Takumi Workshop. Van de dertien personeelsleden die daar werken zijn er maar drie die de daadwerkelijke assemblage uitvoeren. Een cruciale stap tijdens de assemblage is het plaatsen van de afdichtingen en rotorveren, Mazda is van mening dat alleen een menselijke hand in staat is om dit vlot te doen en om de aanlegdruk goed te controleren. Omdat een rotatiemotor sowieso uit minder onderdelen bestaat dan een zuigermotor, is er ook minder noodzaak om dit proces te automatiseren. Toch is het bijzonder dat elke MX-30 R-EV een handgebouwde motor heeft.
Het team dat de rotatiemotor assembleert, dertien man sterk.