Mazda CX-60 – Techniek PHEV en uitvoeringen
9 maart 2022De 2.5 SkyActiv G PHEV
De nieuwe Mazda CX-60 is de eerste Mazda met een Plug-In hybride aandrijving, gezien de specificaties bestond het vermoeden dat de aandrijflijn afkomstig was uit de Toyota-gelederen. Gezien de link tussen de Toyota Yaris en de Mazda2 Hybrid is dat geen onlogische gedachte, maar als je de technische gegevens onder de loep neemt, blijkt dat er sprake is van een echte Mazda-aandrijflijn. Mazda’s 2.5 SkyActiv G haalt zijn slagvolume uit een boring en slag van 89 x 100 millimeter (De RAV4 en Across 87,5 x 103,5), daarmee heeft de Mazda exact 1cc meer slagvolume (2.488 cc). De compressieverhouding is 13.0:1. Het maximale vermogen van de verbrandingsmotor bedraagt 141 kW (192 pk) bij 6.000 toeren, het maximale koppel is een gezonde 261 Nm bij 4.000 toeren. De elektromotor levert 100 kW (136 pk) en 250 Nm. Het systeemvermogen komt op 241 kW (327 pk) bij 4.000 toeren met maximaal 500 Nm koppel. Dat zijn bijzonder gezonde waarden, zelfs voor een grote SUV als de CX-60. De Plug-In hybride wordt geleverd met twee velgmaten: 18 of 20 inch en rolt op 235/60/R18 of 235/50/R20 banden. Als hybride heeft deze aandrijflijn natuurlijk een enorm voordeel van het regeneratieve remvermogen, maar als backup zijn geventileerde remschijven op de voor- en achteras gemonteerd. 34,7 centimeter in diameter voor, 32,9 centimeter achter. In de lichtste uitvoering (afhankelijk van de uitrusting, zoals panoramadak, elektrisch verstelbare stoelen) weegt de PHEV 1.980 kilo, de dikste uitvoering legt 2.072 kilo in de schaal. Goed om te weten: de PHEV mag een geremde aanhanger van 2.500 kilo trekken.
Uitvoeringen: Prime Line
Zoals in het eerdere artikel al werd geschreven wordt de CX-60 leverbaar in vier uitvoeringen. De Prime Line is de basisuitvoering, maar dat is geen eufemisme voor een schrale kip. Hij is uiterlijk herkenbaar door de honingraatgrille, full-led verlichting voor en achter, zwarte raamomlijsting en zilverkleurige velgen. Mazda gebruikt hoogwaardige en duurzame kunststoffen in het interieur. Mazda heeft voor oppervlaktestructuren gekozen die praktisch en duurzaam zijn. Ergo: de Prime Line is voor mensen die de auto daadwerkelijk als SUV gebruiken en ‘m intensief inzetten. De stoelen van deze uitvoering zijn bekleed met stoffen bekleding. Het stuur en de versnellingspook zijn met zacht leer bekleed en er zijn titaniumkleurige sierlijsten gebruikt. Beide voorstoelen zijn volledig elektrisch verstelbaar, er is een gescheiden climate control en er staat een fraai 12 inch TFT scherm op het dashboard.
Exclusive Line
De Exclusive Line is te herkennen aan de hoogglans grille met verticale ornamenten, zoals op de foto’s te zien is. De hoogglans afwerking zorgt voor een bijzonder chique effect, Mazda past het op meer modellen toe (zoals de 6). Ook de raamomlijsting is uitgevoerd in hoogglans zwart. De vierwielaangedreven versies krijgen 20 inch velgen, de achterwielaangedreven versies staan op 18 inch lichtmetaal. In deze uitvoering zijn beide velgmaten zilverkleurig gespoten. De stoelen worden vanaf dit uitrustingsniveau bekleed met leer – in dit geval zwart leer. De overige interieurdelen worden bekleed met synthetisch leer met metaalkleurige biezen. De raam- en portierzuilen worden, net als de hemel, bekleed met een lichtgekleurde stof. Naast lederen bekleding krijgen de voorstoelen een meervoudige elektrische verstelling (10 richtingen, in plaats van 6 voor de Prime Line) en stoelverwarming. De bestuurder van de CX-60 Exclusive Line krijgt ondersteuning en informatie via Mazda’s prachtige Head-Up display. Koude handen behoren dankzij de stuurverwarming tot het verleden.
Takumi
De Takumi heeft weliswaar dezelfde grille als de Exclusive Line, maar hij krijgt wel een eigen bumperontwerp. VOlgens Mazda is de Takumi ontworpen voor een Urban Environment, het exterieur heeft sterkere kleurcontrasten: zwarte velgen met geslepen metaalkleurige vlakken. De grille heeft metaalkleurige vleugels, en ook de raamomlijsting is metaalkleurig uitgevoerd. Op deze uitvoering zijn 20 inch velgen standaard. Het interieur wordt bekleed met wit nappa-leer en echt hout. Mazda past ambachtelijke en hypermoderne productietechnieken toe in de afwerking van het interieur. De bekledingsstoffen hebben een heel eigenzinnig weefpatroon waardoor er een heel fraai optisch effect optreed bij een wijzigende lichtinval. Heel Japans, is de Kakenui naaitechniek die toegepast is op de dashboardbekleding. Vrij vertaald is dit ‘hangend naaien’, door de toepassing in het horizontale vlak wordt goed duidelijk wat hiermee bedoeld wordt. De Takumi is een prachtig samenspel van high-tech en tradities, opvallend is de toepassing van gezichtsherkenning voor de stoel-, spiegel en HMI geheugens. De CX-60 Takumi herkent de bestuurder en past vervolgens alle voertuiginstellingen op die persoon aan. Dat is een unicum in autoland.
Homura
De Homura is de andere topversie van de CX-60, maar deze uitvoering legt de nadruk op sportiviteit. De grille wordt voorzien van een honingraatstructuur en is afgewerkt in hoogglans zwart. De vleugels van de grille zijn ook in het zwart uitgevoerd, net als de spiegels, uitlaattips en exerieurdelen op de flanken. Eigenlijk is het een chique Sportive uitvoering die ook op andere Mazda’s leverbaar is. Qua uitrusting komt de Homura overeen met de Exclusive Line, maar met extra uitrusting in de vorm van sfeerverlichting, gezichtsherkenning voor de bestuurderinstelling en een elektrisch verstelbaar stuurwiel.