Mazda CX-60 onthuld
8 maart 2022Het exterieur
De Mazda CX-60 volgt Mazda’s prachtige Kodo-desingtaal. Hij heeft een lange motorkap een relatief steile voorruit, zoals we kenden van de Infiniti QX modellen. De grille is breed met sierlijsten die optisch doorlopen in de koplampen. In tegenstelling tot de CX-5 (binnenkort verschijnt de test van het vernieuwde model) heeft de CX-60 relatief smalle koplampen die – uiteraard – voorzien zijn van led-matrix techniek. Mazda die techniek goed onder de knie heeft, bleek uit een recente roadtrip met de Mazda6. In de grille zijn verticale ornamenten geplaatst die de grote breedte optisch beperken. De koplampen en grille zijn optisch verboden door de dagrijverlichting, in de ‘vleugels’ van de grille zijn lichtlijnen opgenomen die doorlopen in de koplampen. Een mooie en originele vondst, fraai en niet over the top.
Het passagierscompartiment is optisch ver naar achteren geplaatst, waardoor het zijaanzicht een heel dynamisch en krachtig aanzien krijgt. De portieren hebben relatief grote ramen, waardoor de schouderlijn van de CX-60 minder hoog is dan gangbaar in dit segment. De wagenhoogte is bijna 1,70 meter, maar door de lage schouderlijn lijkt de CX-60 minder hoog. Vanaf de foto bekeken lijkt de 60 niet zo groot als hij daadwerkelijk is. Voor de CX-60 heeft Mazda een nieuwe lakkleur ontwikkeld, dat is de kleur die op de foto’s getoond wordt: Rhodium White. Dit is met Soul Crystal Red en Machine Grey de signature kleur voor de CX-60. Er is keuze uit acht lakkleuren: Jet Black, Deep Crystal Blue, Sonic Silver, Platinum Quartz, Arctic White, Rhodium White, Machine Grey en Soul Red Crystal.
Het interieur
Het interieur van Mazda’s is een oase van rust en uitmuntende ergonomie, en de CX-60 zet nieuwe standaarden op dat gebied. De klare lijn die we van de overige modellen kennen zien we ook hier terug: een breed opgezet dashboard met een compact knoppencluster en Mazda’s bekende HMI scherm op het dashboard. Qua materiaalgebruik heeft Mazda een stap voorwaarts gemaakt: dit is met recht een zeer hoogwaardig interieur, met authentieke materialen. Prachtige stoffen (en lederen) bekleding, metalen en houtsoorten. Mazda volgde de leer van Hacho-esthetiek: assymetrische balans en bewuste ongelijkheid. Dat klinkt filosofisch, totdat je het prachtige dashboard en interieur in ogenschouw neemt.
De bekledingsstoffen hebben een heel eigenzinnig weefpatroon waardoor er een heel fraai optisch effect optreed bij een wijzigende lichtinval. Heel fraai, en vooral heel Japans, is de Kakenui naaitechniek die toegepast is op de dashboardbekleding. Vrij vertaald is dit ‘hangend naaien’, door de toepassing in het horizontale vlak wordt goed duidelijk wat hiermee bedoeld wordt:
Wanneer je van een licht interieur houdt, dan kun je optioneel kiezen voor een panoramadak van 1.060 bij 995 millimeter – een panoramadak van een vierkante meter.
Prijzen
Meer technische details en details over de uitrusting volgen later. Inmiddels circuleren er ook prijzen van de uitvoeringen die als eerste in Nederland geleverd worden (nog niet bevestigd): Instappen kan in de CX-60 PHEV met een vanafprijs van €51.690, daarvoor krijg je de Prime Line. De PHEV kan vervolgens in de luxere Exclusive Line geleverd worden, deze kost €53.190. De Homura staat voor €55.690 in de prijslijst, deze versie heeft een sportief karakter. Wil je leiver luxe, dan kun je kiezen voor de Takumi, de kost als PHEV €57.190 voor vraagt. Pas in 2023 komen de zescilinder versies. Binnenkort verschijnt meer informatie over de opbouw van de uitvoeringen, het onderstel en de motoren. Houd de site in de gaten!