Mazda CX-5 bijgepunt
26 januari 2021Voor modeljaar 2021 heeft Mazda de CX-5 een technische update gegeven. Meer luxe, lagere emissies en scherpere prijzen: dat is goed nieuws! Ook is er een nieuw uitrustingsniveau: de Sportive.
Je ziet het de CX-5 niet aan, maar hij is alweer 4 jaar op de markt. Je ziet het niet aan de CX-5, en dat is wat goed design met een auto doet. Normaliter volgen na 4 jaar een aantal designupdates, maar niet bij Mazda’s meest verkochte model. Wel heeft Mazda de CX-5 een aantal technische updates en upgrades gegeven.
Een van de meest in het oog springende wijzigingen in het interieur is het nieuwe 10,25 inch beeldscherm, het vervangt het oude 8 inch exemplaar (met 16:9 breedbeeld) en heeft een nieuwe breedte:hoogte verhouding: 8:3. De bediening via de HMI knop op de middenconsole verloopt nog intuïtiever, aldus Mazda. Bovendien is de reactiesnelheid verberterd, werd het oplossend vermogen (resolutie) verhoogd en de menu’s hebben een nieuw lettertype. Apple CarPlay en DAB+ zijn nu ook standaard. Via de nieuwe MyMazda app is de berijder altijd verbonden met de CX-5: Vehicle Finder, Door (un)locker en Health Reports zijn allemaal onderdeel van deze toepassing.
De standaarduitvoering is nu ook voorzien van DAB+, optioneel kan deze versie met CarPlay en navigatie uitgerust worden. De Comfort-uitvoering is het sterkst gewijzigd: deze krijgt het nieuwe 10,25 beeldscherm, CarPlay en de MazdaConnect services. Navigatie blijft optioneel. De Luxury en Signature worden niet ingrijpend gewijzigd: de wijzingen van de Comfort worden ook op deze uitvoeringen toegepast. Nieuw in de CX-5 reeks is de Sportive, net als bij de Mazda6. De Sportive is leverbaar als SkyActiv-G 165 en 194. De sterkste motorisering wordt uitstluitend met zestraps automaat geleverd. De Sportive is gebaseerd op de Luxury en krijgt het 7 inch bestuurdersdisplay en Mazda’s Radar Cruise Control. Het interieur is uitgevoerd in zwart kunstleder met kunstsuède zitvlakken, de stiknaden zijn uitgevoerd met rood garen. Dit rode stiksel wordt ook gebruikt in het stuurwiel, dashboard en portieren. De bestuurdersstoel is elektrisch verstelbaar. Het exterieur is afgewerkt met diverse zwarte details: de spiegelkappen, velgen en instaplijsten zijn in hoogglans zwart uitgevoerd.
Cilinderuitschakeling en finetuning van de versnellingsbakken zorgt voor een lagere uitstoot en daarmee ook een lagere bpm-toeslag op de CX-5. De handgeschakelde SkyActiv-G 165 uitvoeringen hebben voortaan cilinderuitschakeling, op de SkyActiv-G 194 is cilinderuitschakeling ook toegepast op de automaatversies. De zestraps automaat is vanaf nu ook leverbaar op de standaarduitvoering met 165 pk, een CX-5 met automaat is daardoor nog goedkoper geworden.
De SkyActiv-D 184 kan met alle aandrijflijnen worden uitgevoerd: automaat, handbak, voorwielaandrijving of vierwielaandrijving. Tot nu toe kon deze motor uitsluitend met vierwielaandrijving geleverd worden. Er zit nog nieuws in de pijplijn omtrent de CX-5 SkyActiv-D, maar dat wordt later bekendgemaakt. Wel goed om te weten is dat de SkyActiv-D nu voldoet aan de RDE2 uitstootnorm. Dankzij AdBlue injectie en Mazda’s multi-stage verbranding wordt de uitstoot van Stikstofoxiden drastisch beperkt. Mazda maakt dan ook geen gebruik van een oxidatiekatalisator. Dankzij de finetuning van deze bijzondere dieselmotor werd de uitstoot van CO2 met 16 gram per kilometer teruggebracht. En dat scheelt een slok op een borrel!
Door de verbeterde emissies en verlaagd verrbuik is de CX-5 goedkoper geworden: instappen in de CX-5 SkyActiv-G 165 met voorwielaandrijving en handbak kan vanaf € 36.990. De zestraps automaat heeft een meerprijs van € 3.300. Instappen in de SkyActiv-G 194 kan vanaf € 43.590. De nieuwe Sportive is leverbaar vanaf € 40.990.