Lexus RZ 450e – Echt Vooruitstrevend
21 april 2022Efficiënt panoramadak
De Lexus RZ 450e kan tegen meerprijs geleverd worden met een glazen dak, en in het geval van de RZ is dat een bijzonder dak. Het is namelijk een efficiënt panoramadak, en dat vraagt enige uitleg. In reguliere auto’s vallen de nadelen van een panoramadak weg door het koel- en verwarmingsvermogen die een verbrandingmotor kan leveren. In de zomermaanden komt er namelijk veel warmte binnen via het dak, in de wintermaanden gaat er veel warmte verloren via het glas. Dat kun je op twee manieren ondervangen: door de climate control aan te passen of door het dakgordijn te sluiten. Dat eerste vergt extra energie (die de verbrandingsmotor gemakkelijk kan leveren) en met dat tweede schiet je het idee van een glazen dak voorbij (en bovendien isoleert het dakgordijn maar matig). In een EV is een panoramadak moordend voor het energieverbruik, en Lexus heeft daarom een speciaal panoramadak ontwikkeld. Aan de buitenzijde is het dak voorzien van een coating die infraroodlicht reflecteert. In de zomermaanden houdt dit de warmte buiten, in de wintermaanden houdt het de warmte binnen. Het glas is bovendien dimbaar, waardoor direct zonlicht op erg zonnige dagen buiten het interieur gehouden wordt. Al deze maatregelen zorgen ervoor dat de climate control minder hoeft te werken waardoor je veel elektriciteit bespaart.
Over infrarood gesproken: net als in de bZ4X krijgt de RZ 450e infraroodverwarming voorin. Lexus noemt dit Radiant Heating, de voorste inzittenden krijgen infraroodverwarmers in het dashboard. Deze verwarmingselementen zijn op kniehoogte gemonteerd, het heeft hetzelfde effect als een warm dekentje over de benen. Deze verwarmingstechniek is momenteel in opmars, en zal naast de automotive ook steeds meer zijn weg vinden in huizen en kantoren. Uiteraard is de RZ 450e ook voorzien van stoel- en stuurverwarming.
Veilig in- en uitstappen met e-Latch
De e-Latch van Lexus kennen we uit de NX, dit systeem opent of sluit de deuren met een enkele knopdruk. Dit systeem draait zowel om comfort als om veiligheid, want het is gekoppeld aan het radarsysteem van de auto. Deze sensoren komen worden niet alleen voor de cruise control en rij-assistenten gebruikt, maar ook bij het in- of uitstappen. De radars bewaken de ruimte rondom de auto bij het openen van de deur, hiermee voorkomt e-Latch dat de deur geopend wordt als er verkeer aankomt. Lexus stelt dat het 95% van de ongevallen bij het openzwaaien van de deuren voorkomt.
Lexus verwacht dat eind dit jaar de eerste modellen van de RZ 450e in Nederland arriveren.