Lexus RZ 450e – Echt Vooruitstrevend

Lexus RZ 450e – Echt Vooruitstrevend

21 april 2022 Uit Door Arnold

Vernieuwende technieken

Nu hoeven we ons geen zorgen te maken over de vraag of Lexus wel capabel genoeg is om een hoogwaardige auto te bouwen, maar de proeve van bekwaamheid die het e-TNGA platform moet afleggen is wel buitengewoon uitdagen. Naast accucapaciteit, laadsnelheid en actieradius zijn er ook emotionele en rationele factoren die een nieuw model waar moet maken: betrouwbaarheid, gebruikskosten, onderhoudsgevoeligheid, maar ook rijplezier, rijbeleving en comfort. Hoe is de ‘Lexus Driving Signature’ in de RZ verwerkt? Die vraag is uiterst relevant omdat de RZ de primeur van steer by wire krijgt, een techniek die One Motion Grip heet en die we na Infiniti’s Direct Adaptive Steering nergens weer hebben gezien.

De Lexus Driving Signature stoelt op drie C’s: Confidence, Comfort en Control, in de kern betekent dit dat de rijervaring geschikt is voor elke rijstijl en dat de auto zich moeiteloos plooit naar de wens van de bestuurder: kalm en comfortabel is de kern, maar als je even lekker wilt sturen of bochten op hogere snelheden wilt aanrijden, dan doet je Lexus dat moeiteloos. Het nieuwe One Motion Grip systeem is optioneel en heeft het vermogen om te anticiperen op de rijomstandigheden en de rijstijl van de bestuurder. In combinatie met het geavanceerde Direct4 aandrijfsysteem kan de auto zich bijna oneindig plooien naar rijstijl en rijomstandigheden. Het zorgt voor rijplezier, comfort en veiligheid. Deze drie waarden worden geborgd door het lage zwaartepunt – de accu is onder de wagenvloer gemonteerd – en de optimale gewichtsverdeling over de voor- en achteras. De Lexus e-Axle is een compacte aandrijfunit die modulair opgebouwd is, of Lexus daarmee ook doelt op de schaalbaarheid is niet geheel duidelijk, maar we weten wel dat de e-Axle bestaat uit de motor, overbrenging en de ECU. Een dergelijke compacte motor kun je behoorlijk laag tussen de assen inbouwen, in het geval van de RZ is dat wat minder relevant met het oog op bodemvrijheid, maar voor toekomstige sportieve modellen is de e-Axle een belangrijke ontwikkeling. In het geval van de RZ 450e zijn de motorvermogens verschillend: 80 kW op de vooras, en 150 kW voor de achteras. De e-Axle kan ook het vermogen per wiel aanpassen, dit maakt geavanceerde torque vectoring mogelijk. De elektronica kan de aandrijving (en het afremmen door regeneratie) razendsnel regelen: het is een kwestie van milliseconden waarin de auto zich aanpast aan de rijomstandigheden.

Pagina's: 1 2 3 4