Lexus RZ 450e – Echt Vooruitstrevend
21 april 2022Met de ‘e’ van efficiënt
Ook voor elektrische auto’s geldt dat het energieverbruik steeds belangrijker wordt, simpelweg de accucapaciteit vergroten omwille van de actieradius te vergroten biedt niet altijd uitkomst. Een grotere accu betekent ook meer gewicht, resulterend in minder efficiëncy. De Lexus RZ 450e krijgt een lithium-ion accupakket van 71,4 kWh en verwacht een gemiddeld verbruik van 18 kWh per 100 kilometer. Daarmee kom je op een actieradius van 400 kilometer, maar Lexus heeft hiervoor nog geen officiële opgave omdat de RZ momenteel de homologatie doorloopt. Net als andere EV’s krijgt de RZ ook een Range-modus om zo efficiënt mogelijk met de elektriciteit om te springen.
One Motion Grip
Zoals gezegd is Lexus de tweede autofabrikant die met steer by wire komt, Infiniti pionierde met deze techniek die behoorlijk indrukwekkend was. Bij bedrijfsauto’s is het systeem wel in zwang geraakt, het nadeel van het systeem is dat het stuurgevoel grotendeels ontbreekt, en voor vrachtwagens is dat minder relevant. Ondanks dat het systeem bij Infiniti geen steken liet vallen, bleek het in de praktijk niet voldoende om aan te sluiten bij het sportieve karakter van Nissan’s luxedivisie. Lexus durft het aan om steer by wire opnieuw te introduceren, maar niet zonder dat de ingenieurs ontzettend veel aandacht besteed hebben aan de feedback via het stuurwiel. Hoewel, ‘stuurwiel’ is niet de juiste omschrijving voor de yoke die de RZ met One Motion Grip krijgt. De yoke is een vlindervormig stuur dat we kennen uit Formule 1 auto’s, het is een gedurfde stap van Lexus. Het nadeel van een dergelijk afwijkende vorm is dat je niet meer kunt overpakken, maar dat probleem is ondervangen door de variabele stuuroverbrenging. De stuurcomputer is namelijk in staat om de stuuruitslag van de wielen te variëren onafhankelijk van de stuurinput. Dit hangt weer samen met de rijsnelheid, rijmodus en gekozen versnelling. Als je het stuurwiel vanuit de middenstand naar de uiterste stand verdraait, dan kun je met minder dan 180 graden stuurverdraaiïng de wielen compleet uitsturen.
De yoke heeft volgens Lexus ook het voordeel dat je beter zicht hebt op het instrumentarium en de head-up display. Hierdoor vergt het aflezen van het instrumentarium en displays minder inspanning en zorgt het voor minder afleiding. De meest luxueuze versies van de RZ worden geleverd met het Lexus Safety System+, de camera’s in dit systeem beoordelen de weg en de radius van bochten, deze informatie past de besturing aan op weg en rijsnelheid. Een ander onderdeel van dit veiligheidspakket is de digitale binnenspiegel, deze zorgt voor een constant beeld achter de auto, zelfs als de achterbank volledig bezet, of als de bagageruimte tot aan het dak volgeladen is.