Lexus RX onthuld: compleet nieuw

Lexus RX onthuld: compleet nieuw

1 juni 2022 Uit Door Arnold

Vandaag heeft Lexus de compleet nieuwe RX onthuld, en Lexus is met recht trots op de nieuweling. Zoals dat met elke onthulling van een nieuw model gaat is er heel veel nieuws te melden, en Lexus neemt de gelegenheid te baat om ons er aan te herinneren dat de eerste generatie Lexus RX de stamvader is van veel andere premium-SUV’s. In het jaar dat Toyota het 25-jarig jubileum van de Prius viert, mag Lexus twintig kaarsjes opsteken voor de verjaardag van de transaxle-hybrid.

De eerste generatie RX had een gedurfd en geavanceerd vierwielaandrijfsysteem aan boord: de voorwielen werden door de verbrandingsmotor aangedreven, en de achterwielen door een elektromotor. Er was geen mechanische verbinding tussen beide assen. Dit concept was indertijd gedurfd, maar net als het Toyota / Lexus hybride systeem is ook de transaxle hybrid succesvol gebleken. Het systeem is door veel andere fabrikanten gekopiëerd. De nieuwe RX is generatie nummer vijf en ook deze maakt gebruik van de transaxle hybrid vierwielaandrijving. Met een uitzondering: als je de RX 500h koopt, dan krijg je een volledig mechanische vierwielaandrijving. Maar deze versie heeft op zijn beurt wel een primeur: het is Lexus’ eerste turbo-hybride aandrijflijn. De nieuwe RX is leverbaar in drie motoriseringen: de 350h, de 450h+ (die we kennen uit de NX) en de 500h. De vermogens (en koppel) zijn riant, respectievelijk 245 pk en 335 Nm, 306 pk en 572 Nm, 371 pk en 645 Nm voor de topversie.

Turbo Hybride

De RX 500h is een bijzondere eend in de bijt, als je uitgaat van de bestaande Lexus-nomenclatuur, dan verwacht je een zescilinder onder de motorkap, maar die vlieger gaat hier niet op. De basis is een 2.4 liter viercilinder turbomotor die gekoppeld is aan een zestraps automaat. Lexus maakt hier niet gebruik van een power split device, maar monteert een elektromotor tussen de motor en de versnellingsbak. Deze elektromotor levert 109 pk, deze ondersteuning tilt het systeemvermogen op tot 371 pk een een gigantisch koppel van 645 Nm. De vierwielaandrijving is bij deze uitvoering mechanisch. Alle motoren worden dwars ingebouwd, dat betekent dat de elektromotor tussen de motor en transmissie van de 500h bijzonder compact moet zijn.

Amper gegroeid, toch lichter

De nieuwe RX is alleen in de breedte gegroeid ten opzichte van de huidige RX, hij is 25 millimeter breder. In de hoogte is hij echter een centimeter lager en in de lengte is de RX niet gegroeid. Maar met 4,89 meter is de RX ook groot genoeg. Lexus bouwt de RX op het GA-K platform, dat betekent dat de spoorbreedtes en de wielbasis wel gegroeid zijn. De voor- en achteras staan 6 centimeter verder uitelkaar, de spoorbreedte voor groeide met 15 millimeter tot 1,65, achter is dat 1,67 meter als gevolg van 5 centimeter (!) groei. De grootste vooruitgang van het GA-K platform is de 90 kilo gewichtsreductie die de engineers geboekt hebben. En dat is een fikse prestatie, gezien het formaat van de auto.

Nieuw design, maar toch helemaal RX

Zo, nu we de techniek globaal besproken hebben moeten we het ook over het design hebben. Het eerste dat opvalt is de bovenrand van Lexus’ karakteristieke spindle grille. De kenmerkende grille is gebleven, maar de bovenrand is meer gesloten dan we gewend zijn. Vanaf de motorkaprand tot aan het embleem is de grille grotendeels gesloten. Het ontwerp ligt hierdoor meer in lijn met de Lexus RZ, die een gesloten grille heeft. Volgens Lexus is dit de opmaat naar een nieuwe designtaal die de elektrificatie van het merk benadrukt. Tegelijkertijd hebben de designers ervoor gezorgd dat de RX in een oogopslag als RX te herkennen is. Zeker en profil is de herkenbaarheid sterk, door de markante C-stijl met het achterruitje. Hoewel de RX een forse auto is, is hij elegant en straalt hij klasse uit: een lange motorkap, een relatief vlakke voorruit en een sierlijke daklijn versterken deze indruk. En Lexus kennende is de bouwkwaliteit dienovereenkomstig. De achterzijde van de RX is zijn sterkste hoek: de achterruit loopt ver naar beneden door, tot de onderste raamlijn van de zijruiten. Hierdoor oogt de achterzijde minder massief en bovendien is het zicht achteruit aanzienlijk beter. Zoals we inmiddels van Lexus SUV’s en crossovers gewend zijn heeft ook de RX de doorlopende rode lichtbalk tussen de achterlichten. Chique!

Prachtig interieur (wat verwacht je anders van Lexus?)

De nieuwe RX is (voorlopig) alleen leverbaar als vijfzitter, en de inzittenden worden verwelkomd in een prachtig interieur. De kenmerkende Lexus-gastvrijheid is ook hier riant aanwezig. Lexus maakt gebruik van de mooiste materialen en materiaalcombinaties. Geen enkel merk maakt zulke mooie deurpanelen als Lexus. De opstelling van het dashboard, de stoel-, stuur- en pedaalpositie zijn zeer zorgvuldig gekozen. Dit Tazuna concept heeft dezelfde filosofie als Jinba Ittai van Mazda: de verbondenheid en eenheid van bestuurder en de auto. Ook de RX wordt uitgerust E-latch deurontgrendeling. Met een druk op de knop kunnen de deuren geopend of gesloten worden. Tenzij de Blind Spot Monitor verkeer ziet naderen, dan voorkomt het systeem dat de deur openzwaait om een aanrijding te voorkomen.

Over aanrijding voorkomen gesproken: de veiligheidssystemen van de nieuwe Lexus RX zijn on par met de nieuwe NX. Lexus levert de derde generatie van Lexus Safety System+ op de RX. Dit systeem is in zijn laatste versie gericht op het voorkomen van ongevallen, het herkent verkeersdeelnemers met een smal silhouet zeer goed, zoals motorfietsen en fietsers. Ook bij het afslaan herkent het systeem overstekende voetgangers. Mocht het systeem onheil detecteren, dan wordt de stuurinrichting hierop voorbereid: met een kleine stuurcorrectie wordt een grote ontwijkende beweging gemaakt. Optioneel levert Lexus het Extended Safety pakket. Dit systeem bewaakt de rijweg en kan wegsturen om een aanrijding te voorkomen. Zelfs als de adaptieve cruise control niet actief is, bewaakt dit systeem een veilige volgafstand tot voorliggers.

Tot zover de eerste feiten en cijfers van de nieuwe Lexus RX. Zodra er meer nieuws bekend wordt over prijzen, uitrusting en prestaties, dan lees je het hier. Wanneer de RX naar Nederland komt is nog niet bekend, dat zal eind dit jaar of begin volgend jaar zijn.

40 artikel(en) « van 40 »