Lexus LS – generatie vijf is onderweg
27 januari 2017Achtentwintig jaar geleden zette Lexus zich met één klap op de kaart. De onvolprezen Lexus LS werd gepresenteerd op de North American International Auto Show in Detroit, het hart van de Amerikaanse auto-industrie. De LS was gebouwd met het doel om de beste auto ter wereld te zijn en om de Amerikaanse en Europese luxemerken het zwijgen op te leggen. Die missie slaagde volkomen. Inmiddels zijn we aan de vijfde generatie Lexus LS toe, en ook die werd – niet geheel toevallig – op de NAIAS gepresenteerd. En ook nu steekt de LS met kop en schouders boven de concurrentie uit.
Altijd indrukwekkend geweest
De eerste generatie Lexus LS, de UCF10, maakte indruk door zijn bouwkwaliteit, duurzaamheid, comfort en stilte. Tot op de dag van vandaag is het een indrukwekkende auto, Carnold spreekt hier uit eigen ervaring, want er staat een ’93 er LS400 voor de deur. Het comfort en de stilte zijn nog altijd zeer indrukwekkend. Bij zijn introductie was de belangrijkste kritiek gericht op het ingetogen uiterlijk. Klopt, indertijd werden Japanse auto’s gekenmerkt door ingetogen lijnen en subtiele details. En juist dat kunnen we van de nieuwe LS absoluut niet zeggen. Het is een zeer indrukwekkende, uitgesproken en stijlvolle auto geworden met als meest opvallende kenmerken de lange motorkap en de langgerekte raamlijn:
De nieuwe LS is getekend volgens Lexus’ ‘Yet’ designfilosofie. Sierlijke coupévormen zijn naadloos gecombineerd met de lijnen van een traditionele sedan. De LS is gracieus en ruim tegelijk. De LS lijkt daardoor niet alleen lager, hij is het ook: in totaal 15 millimeter.
Groots comfort, enorme dynamiek
Net als de LC staat de LS op het nieuwe GA-L platform, Lexus’ Global Architecture for Luxury vehicles. Dit nieuwe platform, het laagste en meest stijve van Lexus ooit, zorgt voor groot comfort, fantastische handling en.. stilte aan boord. Naar verluidt is dit de stilste Lexus ooit. En dat belooft wat, als je weet hoe stil de eerste generatie is.
De LS is standaard voorzien van Vehicle Dynamics Integrated Management, dit complexe systeem bewaakt de tractie en veiligheid, zonder het rijplezier en comfort te bewaken. Een echte krent in de pap is het Lexus Dynamic Handling systeem, dit vierwielbesturingssysteem zorgt voor een ongekende handling voor een dergelijke, grote limousine.
Er is echter een kleine ‘maar’ bij de komst van de nieuwe LS: de grandioze V8 is verdwenen, en dat zorgt bij Carnold voor een enigszins beteuterd gezicht. Maar het leed is gauw geleden bij het lezen van de specificaties van de bi-turbo (!) 3,5 liter V6 die onder de motorkap ligt. 421 pk, 600 Nm, 10 trapsautomaat. De sprint naar 100 kilometer per uur duurt slechts 4,5 seconden, over topsnelheid is nog niet bekend.
Gastvrij, hoogwaardig, indrukwekkend. Het interieur
The place to be is natuurlijk het interieur, en daarvan hebben de Lexus-designers iet prachtigs gemaakt. Het dashboard is een lust voor het oog, en echt uniek in autoland, Leer, hout, chroom all over the place, en in de juiste verhoudingen. De houten sierlijst die over de volle breedte loopt is ingelegd met verchroomde strips, de welving zie je terug in het exterieur van de LS. Omotenashi, gastvrijheid, is het sleutelwoord in het interieur. Onmiskenbaar Japans, onmiskenbaar topkwaliteit. Beide voorstoelen hebben 28(!) instelmogelijkheden, beschikken over stoelverwarming, ventilatie en een massagefunctie. De achterbank kan optioneel worden uitgerust met Ottoman stoelen met Shiatsu massage, voetsteunen en verstelbare rugleuningen.
Primeur in actieve veiligheid
Op veiligheidsgebied is de LS meer dan up-to-date. Alle denkbare veiligheidssystemen zijn aan boord, en natuurlijk kan de LS semi-autonoom rijden. Om een heleboel afkortingen in de specificaties te vermijden, noemt Lexus het geheel Lexus Safety System+. De LS heeft ook nog een echte primeur op veiligheidsgebied, dat is namelijk de koppeling tussen voetgangerdetectie en de zelfstuurfunctie (Pedestrian Detection en Active Steering). Bij het het detecteren van een voetganger waarmee een aanrijding dreigt, remt de LS en stuurt om de voetganger heen. De Active Steering is ook de basis van Co Drive, het semi-autonome besturingssysteem van Lexus.
Ik denk dat het model 2002-2005 het mooiste en ,het meest uitgebalanceerd
was het model daarna zat er meer plastic in ,en lijkt of er is bezuinigd.
Gaat niks boven de V8.
Als voormalig eigenaar van een eerste generatie LS400 ben ik met je eens dat er niets boven de V8 gaat. Maar de eerste generatie LS was toch het mooist 😉
Meestal is het eerste model, het orgineel inderdaad het mooiste.
Maar het model van de derde generatie en dan vooral van 2004-2006 ( met de nieuwe 6 bak automaat) was denk ik in kwaliteit het beste van de LS serie.
En tweedehands verbazingwekkend zeer betaalbaar.