Lexus IS300h grondig vernieuwd
30 januari 2017Lexus heeft de IS een grondige update gegeven. Zowel het design als de onderhuidse techniek zijn onder handen genomen. De rijeigenschappen zijn aangescherpt, het Lexus Safety System+ is nu leverbaar en het fraaie interieur werd nog verder verfijnd. In Nederland krijgen we alleen de IS300h in de showrooms, en die is er nu vanaf € 39.995.
Nog fraaier interieur
De Lexus IS is er ooit als diesel geweest, maar het dieseltijdperk bij Lexus is passé. Het merk gelooft – terecht – in hybridetechniek en ziet dat als de oplossing voor kilometervreters. En wie wil dat nu niet: lange afstanden en veel kilometers maken in zo’n fijne IS300h? Een blik in het fraaie interieur en je wilt meteen instappen. Dat kan, want de vernieuwde IS staat per direct bij de dealers. Wat als eerste opvalt is het grote beeldscherm centraal op het dashboard. De beelddiagonaal groeide naar 10,3 inch en staat garant voor veel fraaie weergave en resolutie. De bediening via de Remote Touch Interface is verbeterd, de polssteun is breder geworden en er is een separate ‘Enter’ knop bijgekomen. Net als in de LS zijn de houtaccenten afkomstig van Yamaha. De Sport Line krijg nieuwe aluminium accenten in ‘Naguri’ stijl mee.
Nieuwe interieur- en exterieurkleuren
Je herkent de nieuwe IS300h in een oogopslag. De nieuwe full-led koplampen, grotere luchtinlaten en de scherper gelijnde spindle grille onderscheiden hem van zijn voorganger. Voor het in- en exterieur zijn nieuwe kleuren beschikbaar. De lakkleuren Graphite Black en Deep Blue zijn nieuw, voor het interieur zijn drie nieuwe kleuren leverbaar: Sandstone, Noble Brown en Nuance Blak.
Meer dynamiek in het onderstel
Een belangrijke technische verbetering is de afstemming van het onderstel. De stuurinrichting kreeg bijzondere aandacht. In de eerste plaats reageert de auto directer op stuurbewegingen, dit resulteert in een sportiever rijgedrag in bochten. Tegelijkertijd werd de rechtuitstabiliteit verbeterd. Dit is niet alleen een kwestie van iets aangepaste veren, dempers en ophaningsrubbers. Nee, Lexus zou Lexus niet zijn als er ook niet nieuwe aluminium componenten werden ontwikkeld. De wielophanging is dus grondig herzien. De Sport Line-uitvoeringen krijgen een adaptief onderstel (AVS) als standaard uitrusting.
Het hart van de IS300h is uiteraard de Hybride aandrijving. De 2.5 liter viercilinder en elektromotor leveren een systeemvermogen van 164 kW (223 pk) en zijn gekoppeld aan een zalige automaat. Het gemiddelde brandstofverbruik ligt op 4,3 liter per 100 kilometer.
Lexus Safety System+ en Prijzen
Lexus’ nieuwe veiligheidssysteem is voor een meerprijs van € 690 leverbaar, voor dat geld krijg je een zeer uitgebreid pakket assistentie- en veiligheidsystemen. Leest u even mee: Pre-Crash Safety, Adaptieve Cruise Control, Rijstrook assistent & Vehicle Sway Warning (vermoeidheidsherkenning), Automatisch grootlicht en Verkeersbordherkenning. Op de Luxury Line zijn de Dodehoek detectie en Rear Cross Traffic Alert standaard. Instappen kan vanaf € 39.995, de Business Line is er vanaf € 42.495, de Sport Edition vanaf € 43.995. De Sport Line is er vanaf € 47.995 en heeft standaard een adaptief onderstel. Tot slot is er de fully loaded Luxury Line vanaf € 53.495.