Kia Picanto ingrijpend verbeterd voor 2024

Kia Picanto ingrijpend verbeterd voor 2024

4 juli 2023 Uit Door Arnold

De Kia Picanto is heer en  meester in het A-segment als het om verkoopaantallen gaat – geen wonder, want veel autofabrikanten hebben dit segment verlaten vanwege de kleine winstmarge – en als je een van de weinige aanbieders bent, dan is succes verzekerd. Hoewel, de AygoX en i10 zijn sterke tegenstrevers. Maar ook voor Kia geldt dat de ontwikkeling van een nieuw model een zeker financieel risico met zich meebrengt. Dat is de reden dat Kia de huidige Picanto voor het komende modeljaar een zeer ingrijpende facelift heeft gegeven. Daarmee moet de Picanto weer flink wat jaren vooruit kunnen.

Het front van de ‘nieuwe’ Picanto lijkt in niets op het huidige model – het loopt helemaal in de pas met alle nieuwe Kia’s die volgens de Oppposites United designtaal zijn ontworpen. Het meest opvallende kenmerk zijn de drie gestapelde projectielenzen in de koplampen, dit geeft de Picanto een high tech uitstraling. Deze led-koplampen zijn optioneel, het is niet bekend of de GT-Line ze standaard krijgt. Wel is bekend dat de Picanto er in twee uitvoeringen komt: een standaardversie en de GT-Line. Alle tussenliggende uitvoeringen zijn geschrapt uit kostenoverwegingen. Ook de 1.0 T-GDI motor komt te vervallen, jammer, maar wel begrijpelijk.

De achterzijde van de Picanto is iets minder ingrijpend aangepakt, de indeling van de achterlichten is aangepast, een verticale lijn vormt het achterlicht dat bovenin de lichtclusters 90 graden knikt en overgaat in een lichtlijn onder de achterruit door. De achterbumper is opnieuw ontworpen en heeft een virtuele diffusor gekregen. Op de afbeelding zijn de nieuwe 16 inch velgen te zien, standaard krijgt de Picanto 14 inch stalen velgen mee, die kunnen optioneel vervangen worden door 15 of 16 inch lichtmetalen velgen.

Waar de led-koplampen optioneel zijn, is het nieuwe digitale instrumentenpaneel standaard. Het dashboard an sich is niet gewijzigd, maar de onderliggende techniek wel: CarPlay en Android Auto zijn aanwezig en het systeem kan twee smartphone gelijktijdig koppelen. De connectiviteit van het infotainment is uitgebreid met clouddiensten en over-the-air updates. De navigatie bijvoorbeeld kan putten uit rijdata in de cloud, waardoor er meer efficiënte routes gekozen kunnen worden.

Heel veel veiligheid

Het aantal veiligheidssystemen aan boord is groot, een greep uit het persbericht: Afhankelijk van de gekozen uitvoering omvat het ADAS-aanbod voor de Picanto onder andere Forward Collision-Avoidance Assist 1.5 (FCA) inclusief voertuig-, fiets- en voetgangerdetectie.

Verder is de vernieuwde Picanto leverbaar met Blind-Spot Collision-Avoidance Assist (BCA), Lane Keeping Assist (LKA), Driver Attention Warning en Leading Vehicle Departure Warning (DAW+), Intelligent Speed Limit Assist (ISLA) en Lane Following Assist (LFA). Een andere optie is Rear Cross-Traffic Collision-Avoidance Assist (RCCA). Dit systeem waarschuwt de bestuurder en brengt de auto tot stilstand als het bij het achteruitrijden een andere auto detecteert die vanaf links of rechts nadert. Verder heeft de vernieuwde Picanto Emergency Stop Signal (ESS), dat automatisch de alarmlichten inschakelt wanneer de bestuurder plotseling hard remt, om zo de achteropkomende auto te waarschuwen. Hill-start Assist Control (HAC) houdt de remmen ingeschakeld, zodat de auto op een helling vanuit stilstand soepel kan wegrijden.

Motorische aanpassingen

Zoals gezegd is de atmosferische 1.0 motor de enige motoroptie voor de Picanto. Kia heeft de motor wel aangepast voor emissie- en verbruikswaarden. De uitlaatgasrecirculatie (EGR) is verbeterd door de kanalen van het systeem te verbeteren. Ook is de variabele kleptiming aan de inlaatzijde aangepast en is de koeling van de verbrandingskamers verbeterd. Hieruit valt op te maken dat de Kia-engineers zich vooral hebben gefocust op het optimaliseren van het verbrandingsproces.

De vernieuwde Picanto komt in de zomer van 2024 naar Nederland