Kia EV6 GT-Line
9 mei 2022Prettige details, praktisch voor alledag
Zoals gezegd is de ruimte achterin weelderig, de been- en hoofdruimte is enorm. Voorin profiteer je ook van de breedte, de EV6 heeft een vaste middenconsole die voor een cockpit-achtige gevoel zorgt. De Ioniq 5 heeft een open ruimte, waardoor je een soort van huiskamertje hebt, maar de EV6 is meer een stuurmansauto, met de bijbehorende knoppen binnen handbereik. De EV6 heeft een draaiknop voor de transmissie en die is veel prettiger dan de stuurstengel van de Ioniq 5. In ergonomisch opzicht is de EV6 duidelijk de betere auto, functie gaat hier voor vorm. En dat geldt in zijn algemeenheid voor de vormgeving van de Kia, het exterieurdesign is zeer markant, maar nergens hindert het de praktische kwaliteiten van de auto. Het design komt de interieurruimte enorm ten goede, zeker op de achterbank en in de kofferbak. De opening van de kofferklep is gigantisch, de kofferbak slikt normaalgesproken 480 liter, en bij neergeklapte achterbank 1.260 liter. Als je in de markt bent voor een EV6, dan is er één punt van aandacht voor de proefrit, zeker als je de 1,75 meter voorbijgegroeid bent. En dat is de instap / hoofdruimte voorin. Je zit relatief hoog in de EV6 waardoor de hoofdruimte minder groot is dan je zou verwachten. Omdat je relatief ver naar voren zit, moet je soms je hoofd even terugtrekken bij het instappen en bij het uitklappen van de zonneklep.
Lichtvoetig als een Stonic?
Die zitpositie heeft overigens een heel positieve uitwerking op het rijgevoel, doordat je dicht op de vooras zit voelt de EV6 heel erg kwiek en direct aan. Op dit punt worden de verschillen met de concerngenoot steeds groter, ten opzichte van de Hyundai is de EV6 een veel dynamischer auto, ondanks zijn langere wielbasis. De Kia heeft een eigen setup voor de vering en demping, en de algehele rijbeleving is veel levendiger. Kia’s opzet om van de EV6 een rijdersauto te maken is zeker geslaagd, hij is zo lichtvoetig als een Stonic, maar waar hij in uitblinkt is de enorme mechanische grip. Zelfs op lagere snelheid merk je dat de wielgeometrie zo gekozen is dat de banden veel grip hebben, van bump steer is geen sprake, je hebt heel veel controle over de besturing, zelfs als je bochten op hogere snelheid aanvliegt, en wanneer er een oneffenheid in het tracé zit. De onderstelengineers hebben een bijzonder staaltje werk geleverd, met name wat de voorwielophanging betreft. Ik reed een achterwielaangedreven EV6 (meer over de uitvoeringen verderop in deze test) en zoals het een goede EV betaamt, kun je het regeneratief remmen met flippers achter het stuur bedienen. Bij een voorwielaandrijver gebruik je dit regeneratief remvermogen bij het insturen om de auto in een bocht te plaatsen. Daarbij speelt het remmende koppel en de wielgeometrie bij het inveren / insturen een cruciale rol. Maar bij deze EV6 ontbreekt de aanlegdruk op de voorbanden als je regeneratief remt, dus hebben de Kia-engineers de geometrie van de voorwielophanging daar op aangepast. Het effect is verbluffend: de EV6 stuurt in als een traditionele voorwielaangedreven hot hatch. En juist dat aspect maakt de EV6 tot een veel levendiger en dynamischer auto dan de Ioniq 5.
Veel opties, geen afleiding
Bij het ophalen van de auto maakte de vriendelijke PR-meneer me wegwijs met de auto en de enorme hoeveel functies die de EV6 heeft (zeker in GT-Line uitvoering). Ik grapte dat ik minstens twee weken nodig zou hebben om alles te proberen. De testauto was korter dan normaal beschikbaar (want ook vanuit de media is er een run op deze auto), maar toch was deze periode genoeg om een volledig beeld van de Kia EV6 te krijgen. En inderdaad: het is een enorm geavanceerde auto, bomvol high-tech, maar het is ook een heerlijk ongecompliceerde auto in de omgang. Zodra de auto in beweging is, valt zijn formaat weg, en rijdt hij net zo gemakkelijk als een Picanto. En door het zeer doordachte interieur, de puike ergonomie en user-interface is het een auto die je niet afleidt onder het rijden. De auto verdwijnt om je heen zodra je rijdt, hij overvoert je niet met allerlei informatie op de beeldschermen. En dat is prettig, heel prettig. Als je op zoek gaat naar een functie via het infotainmentscherm, dan vind je dat bij de eerste zoekpoging – het systeem is heel gebruiksvriendelijk.
Tot slot de uitvoeringen en prijzen: de EV6 is leverbaar met twee accupakketten en twee aandrijflijnen. De instapper krijgt een 58 kWh accu en achterwielaandrijving (met 170 pk). De volgende stap is de 73 kWh accu met achterwielaandrijving (230 pk), deze accu is ook te combineren met vierwielaandrijving (325 pk) en tot slot is er de GT met vierwielaandrijving (585 pk). Dat die laatste twee goed presteren zal niemand verbazen, maar ook de testauto (73 kWh, 230 pk op de achterwielen) is geen snotneus. Sterker nog: met deze aandrijving is de EV6 meer dan adequaat gemotoriseerd. Bovendien heeft deze versie de grootste actieradius: 528 kilometer. Tijdens de test – waarbij de verbruiksmeting van ondergeschikt belang was – bedroeg de actieradius ruim 470 reële kilometers. Ik heb de verwarming gebruikt zoals in een brandstofauto, en het was flink koud. Ergo: onder iets gunstiger omstandigheden is een actieradius van rond de 500 kilometer geen illusie. Afhankelijk van de aandrijflijn is de EV6 leverbaar in vijf uitvoeringen, instappen kan in de Air vanaf € 44.595, de prijslijst loopt door tot de GT van € 63.595. Die laatste is het koopje van de maand, aangezien een Duitse concurrent met hetzelfde prestatiepotentiëel minimaal het dubbele kost. De 58 kWh Air wordt zonder warmtepomp geleverd, die is optioneel leverbaar voor € 823. Een volledig overzicht van de prijzen en uitrusting vind je op de website van Kia. De testauto was een 73 kWh RWD GT-Line met alle denkbare comfort- en veiligheidsuitrusting. Mijn aanrader is de 73 kWh RWD Plus van € 52.095, die biedt alle comfortuitrusting en biedt de grootste actieradius.
Mijn eerste ontmoeting met de Kia EV6 heeft indruk gemaakt, het is een echte rijdersauto geworden die tegelijkertijd erg praktisch is. Door alle feilloos werkende comfort- en veiligheidstechnieken, is het een auto die je op subtiele wijze ondersteunt en over je waakt, zonder dat je aan rijplezier inlevert. Vergelijk ‘m niet met de Ioniq 5, daarmee doe je beide auto’s te kort. Maar voor de echter stuurman / stuurvrouw, is de EV6 overtuigend de betere keuze.