Ioniq 5 onthuld
23 februari 2021Opladen
Hyundai’s E-GMP platform heeft een 800 volt lay-out, dat houdt de kabeldiameters kleiner terwijl er geen concessie worden gedaan aan laadsnelheden en prestaties. Uiteraard is het systeem geschikt voor 400 volts laadinfrastructuur, Hyundai maakt gebruikt van compleet nieuwe – en gepatenteerde – technieken die met inverters 400 volt omvormen tot 800 volt, hierdoor zijn stabiele laadtijden gegarandeerd. Aan een 350 kW lader kan de Ioniq – ijs en weder dienende – binnen 20 minuten van 10% SOC naar 80% opgeladen worden. Vijf minuten laden is theoretisch voldoende voor een rijbereik van 100 kilometer. Uiteraard kan de Ioniq 5 V2L laden, waarbij de auto een elektrisch netwerk buiten de auto van elektriciteit voorziet. Het V2L vermogen bedraagt maximaal 3,6 kW en heeft twee aansluitpunten: in het interieur, onder de achterbank, en een buiten de auto, nabij de laadaansluiting.
Weelderige leefruimte in het interieur
Het grote voordeel van een elektrische auto met achterwielaandrijving is dat er geen cardantunnel aanwezig is, het gevolg: een perfect vlakke wagenvloer. De Ioniq 5 heeft een lange wielbasis van precies 3 meter, in combinatie met een vlakke vloer zorgt dat voor een geweldige ruimte in het interieur, met name wat beenruimte betreft. De Ioniq 5 is een CUV (Compact Utility Vehicle) en heeft de binnenruimte van een grote sedan (pak ‘m beet: Hyundai Grandeur). De middenconsole heet in de 5 ‘Universal Island’ en is elektrische verstelbaar over 14 centimeter, net zoals in de komende Nissan Ariya. Dit maakt het doorschuiven op de achterbank een stuk makkelijker, omdat de console naar voren verschoven kan worden. Reken maar dat een dergelijke middenconsole in steeds meer auto’s zal verschijnen.
De voorstoelen zijn elektrisch verstelbaar, Hyundai heeft veel tijd en ontwikkelingsgeld in de stoelen gestoeken. Ze zorgen voor een gevoel van gewichtloosheid, zijn in elke denkbare hoe te verstellen, en ze zijn ontzettend rank. Tot 30% dunner dan conventionele stoelen. Dat laatste draagt weer bij aan de beenruimte van de achterste passagiers.
De achterbank kan volledig neergeklapt worden, de standaardbagageruimte groeit daardoor van 531 naar 1.600 liter. De achterbank is 60:40 deelbaar en de zitting kan in lengterichting verschoven worden (13,5 centimeter). In de neus van de Ioniq 5 is ook nog een kleine bergruimte aangebracht. Afhankelijk van de motorisering varieert deze tussen de 24 en 57 liter.