Hyundai’s CVVD: stille revolutie
24 december 2020Voordat je je afvraagt waarom je de timing, lift en duur van de klepopening zo graag wilt beïnvloeden: dit heeft alles te maken met de efficiëncy, uitstoot en verbruik. Om een voorbeeld te geven van variabele kleptiming, als je dit op de inlaat en uitlaatnokkenas hebt, dan kun je de opening van de inlaat- en uitlaatkleppen laten overlappen. Bij de inlaatslag zuigt de zuiger uitlaatgassen terug de cilinder in. Een deel van die gassen wordt nogmaals verbrand, dit heet interne EGR (Exhaust Gas Recycling) en zorgt voor een lagere uitstoot van stikstofoxiden.
Losse nokken
Hoe werkt Hyundai’s CVVD? De crux zit hem in het loskoppelen van de nokken van de nokkenas. De nokken zijn per paar (voor elke cilinder een paar) op een holle as gemonteerd. De nokkenas zelf draait binnen deze holle as. Daar heb je dus helemaal niets aan als je de kleppen wilt openen of sluiten: nokken die niet meedraaien. Het vernuft van de CVVD zit dan ook in de verbinding van de nokkenas met het nokkenpaar. Een ronde huls vormt namelijk de verbinding tussen deze beide. In de nokkenas zit een pen die de huls en de nokkenas verbindt. Een tweede pen vormt de verbinding tussen de huls en het nokkenpaar. In onderstaande afbeelding is dit te zien, de pen die de nokkenas en huls (rood) verbindt is geel, de pen die de huls met de nokken verbindt is blauw:
De nokkenas is onder in de afbeelding zichtbaar. De gaten waarin de pennen vallen zijn per nokkenpaar 90 graden verdraaid, wat overeenkomt met de ontstekingsinterval van 180 graden van een viercilinder in lijn.
Samengesteld ziet het er zo uit: