Hyundai Tuscon grondig vernieuwd
11 juni 2024Zeer binnenkort komt de vernieuwde Hyundai Tucson naar Nederland. De uiterst succesvolle SUV van Hyundai is door de designers en techneuten grondig onder handen genomen waardoor de Tuscon weer een aantal jaren vooruit kan. En het mag gezegd: hij staat er weer keurig bij! Komende zomer zal de nieuwe Tucson naar de Nederlandse showrooms komen, in twee motorversies: de Hybrid en Plug-In hybrid. Dat betekent ook dat de Mild-hybrid is komen te vervallen. De instapprijs heeft Hyundai ook meteen bekendgemaakt: € 43.995 – volgens het persbericht geldt die vanafprijs voor zowel de Hybrid als Plug-In hybrid. Hier vind je het volledige overzicht van prijzen en uitrusting.
Bekend, maar wel duidelijk nieuw
Hoewel de vernieuwde Tuscon sterk op zijn voorganger lijkt, is het meteen duidelijk waar de verschillen zitten. De Paramteric Hidden lights in de grille zijn kleiner in aantal en een stukje groter. Je herkent ‘m meteen als zijn een Tucson, maar dan wel een nieuwere. De voorbumper en de verborgen koplampen zijn opnieuw gestyled, en de dagrijlichten worden volgens een nieuw laser-snij principe geproduceerd, hierdoor zijn de uitgeschakelde lampen niet te onderscheiden van de grille, terwijl de ingeschakelde lampen veel helderder zijn.
Ook in de achterlichten past Hyundai verborgen designfeatures toe, die pas zichtbaar zijn als de achterlichten ingeschakeld zijn: de kleine driehoeken in de flanken van de achterlichtunits. De achterbumper werd ook opnieuw ontworpen, maar het verschil is wat minder ingrijpend dan bij de voorbumper. De zilverkleurige skidplate in de bumper bedekt nu een groter deel van de onderzijde van de bumper.
Nieuw, maar bekend interieur
In het interieur zijn de wijzigingen zo mogelijk het grootst, waarbij de nieuwe middenconsole het meeste opvalt. Het uitgaande model had een groot touchscreen als centraal element op het dashboard, de nieuwe Tucson volgt het design van de Kona en de Ioniq–modellen. Er zijn twee draaiknoppen voor de temperatuurinstelling en twee kleinere draaiknoppen voor het volume en selectie – alles is dus met fysieke knoppen uitgevoerd. Voor de climate control gebruikt Hyundai een nieuw 6,6 inch touchscreen. Het instrumentarium en infotainment wordt gevormd door de bekende schermen die we eveneens in meerdere Hyundai’s zien.
In de centrale console tussen de voorstoelen is een draadloze smartphone lader opgenomen. Apple Car Play en Android Auto zijn uiteraard draadloos. De bekende selectieknoppen voor de transmissie zijn komen te vervallen, die taak wordt overgenomen door de bekende selectieknop aan de stuurkolom. Wel is er nog een rij knoppen voor rij- en comfortfuncties aanwezig in de voorste rand van de armsteun. Onder het climate control paneel zitten twee USB-C aansluitingen en een 12 volt stopcontact. De achterpassagiers hebben twee USB-C laadpoorten tot hun beschikking, onder de centrale ventilatieroosters.
Hyundai noemt in het persbericht de nieuwe 1.6 T-GDI Smartstream motor met CVVD technologie. Helaas wordt er niet ingegaan op wat er nieuw is aan deze motor, maar de specificaties van de hybride-systemen zijn wel bekend. De Hybrid klrijgt een 44,2 kW sterke elektromotor en een 1,49 kWh Li-Ion accu. In de Plug-in hybrid monteert Hyundai een 66,9 kW elektromotor en een 13,8 kWh accu.