e-Power voor de nieuwe Qashqai

e-Power voor de nieuwe Qashqai

15 januari 2021 Uit Door Arnold

Na de teaserfoto’s van het interieur heeft Nissan vandaag bekendgemaakt welke motoren er in de nieuwe Qashqai geleverd worden: de 1.3 DIG-T met mild hybrid systeem en een splinternieuwe e-Power aandrijflijn. Er is veel te vertellen over de techniek onder de motorkap, dus ga er rustig even voor zitten!

1.3 DIG-T met ALis Mild Hybrid

Het Advanced Lithium-ion battery System (ALiS) is gebaseerd op het standaard 12 volts boordnet, Nissan zoekt zijn heil niet in 48 volts systemen zoals Hyundai dat doet. Een voordeel hiervan is dat het systeem gebruik kan maken van bestaande technieken en componenten, dit komt de betaalbaarheid ten goede. Zoals elke mild-hybrid dat doet, maakt ook de ALiS gebruik van een starter-generator, die de motor assisteert bij acceleraties en wanneer extra koppel nodig is. De benzinemotor kan eerder stoppen, langer uitgeschakeld blijven en sneller starten dankzij de starter generator. Het systeem is compact en licht: het voegt slechts 22 kilo meergewicht toe.

De 1.3 DIG-T ALiS kan gekoppeld worden aan een handgeschakelde zesbak of een CVT-automaat. In het geval van de CVT zal de motor zelfs uitgeschakeld worden als de bestuurder de auto laat uitrollen. Bij snelheden lager dan 18 kilometer per uur wordt de motor uitgeschakeld. Alle elektrische verbruikers worden dan gevoed vanuit de Li-ion accu. In het snelheidsbereik van 20 tot 110 kilometer per uur werkt het systeem als ondersteuning van de benzinemotor, een kleine koppelboost (6 Nm) ontlast de verbrandingsmotor, dit is vooral bedoeld om de uitstoot en het verbruik terug te dringen.

De 1.3 DIG-T werd ook grondig herzien. De turbo kreeg een nieuwe elektrisch aangestuurde wastegate, en het emissie-regelsysteem kreeg een verbeterd partikelfilter en de katalysator kreeg een nieuwe plek in de uitlaatlijn. De 1.3 DIG-T ALiS is leverbaar in een 103 kW (140 pk) en 117kW (158 pk) uitvoering. De lichtste versie is alleen leverbaar met handbak lverbaar, de sterkste variant kan ook met CVT geleverd worden. Uiteraard wordt de Qashqai ook met vierwielaandrijving leverbaar, die versie is altijd gekoppeld aan een CVT transmissie. Ook de 4WD aandrijflijn werd stevig herzien: de reactietijd van de tractiecontrole is verkort tot 0,2 seconde. Ook werd het aantal rijmodi utigebried tot vijf settings: Eco, Standaard, Snow, Offroad en Sport.

e-Power: geavanceerd en verfijnd

De e-Power is een bijzondere aandrijflijn, en tot voor kort alleen op de Japanse thuismarkt leverbaar in de Note. Daar is het de bestverkochte auto van het land, en hopelijk valt de Qashqai e-Power hetzelfde succes ten deel in Europa. De e-Power is een geëlektrificeerde aandrijflijn, waarbij een elektromotor de wielen aandrijft, en waarbij een benzinemotor via een generator voor de elektriciteit zorgt. Het grote voordeel van een benzine-elektrische transmissie is de flexibiliteit en het rendement van de transmissie, zeker als je het vergelijkt met conventionele versnellingsbakken. Bovendien kun je met een dergelijke aandrijflijn elektriciteit terugwinnen. Het lijkt in grote lijnen op de aandrijving van de Mitsubishi Outlander, maar Nissan’s e-Power heeft geen mogelijkheid tot een prise-directe, waarbij de motor de wielen rechtstreeks aandrijft.

‘Het e-POWER systeem biedt de beste overgangstechnologie tussen een conventionele auto met verbrandingsmotor en een EV. Het laat de bestuurder genieten van de opwindende sensatie van rijden in een EV en indrukwekkende efficiëntie voor een betaalbare prijs.’, aldus David Moss, Region Senior Vice President Research & Development.

In het persbericht staat het meest opmerkelijke nieuwsfeit tussen de regels door te lezen: de 1.5 benzinemotor heeft variabele compressie, dat is opmerkelijk, want daarmee zou de Qashqai meteen ook de primeur van deze zeer bijzondere motortechniek in Europa hebben. Of dit inderdaad het geval is, moet blijken uit navraag bij Nissan Nederland. We houden u op de hoogte!

De e-Power heeft als grote voordeel dat de aandrijving net zo stil is als een EV, de acceleratie net zo indrukwekkend is en dat het rijcomfort op een enorm hoog niveau ligt. Nissan heeft de e-Power ook uitgerust met een B-modus waarbij one-pedal driving mogelijk is: optrekken en afremmen met het gaspedaal. We moeten overigens nog wel tot 2022 wachten voordat de Qashqai met e-Power in Nederland leverbaar is.

 

1.3 benzine  ALiS Mild Hybride-POWER
6MT6MTCVT
103 kW 2WD117 kW 2WD117 kW 2WD/4WDe-POWER
VermogenPK (kW)140 (103)158 (117)190 (140)
KoppelNm240260270330
Aandrijving2WD2WD2WD/4WD2WD
Lengtemm4.4254.425