Daar is de nieuwe NX!
27 september 2021Lexus heeft alle ins- en outs van de nieuwe NX-modelserie bekendgemaakt. Nieuw is ook echt nieuw: 95 procent van alle onderdelen is nieuw. Dat geldt ook voor de plug-in hybride, de NX 450h+ dat een belangrijk model zal worden in de line-up van de NX (en eigenlijk de gehele modelreeks).
High tech verlichting, stoere uitstraling
De NX is een stuk dynamischer en moderner geworden, dat zie je in één oogopslag. De lengte is 2 centimeter gegroeid, de wielbasis groeide met 3 centimeter en de hoogte slechts een halve centimeter. De groei van de wielbasis komt volledig ten goede van de interieurruimte, maar het doet ook een duit in het zakje van het design: de wielen staan verder op de hoeken waardoor de NX steviger op zijn wielen staat. Overigens groeide ook de spoorbreedte ook, maar Lexus heeft daarover nog geen maatgegevens vrijgegeven. De Lexus NX heeft standaard bi-led koplampen met automatisch grootlicht. Op duurdere versies is tri-led met adaptief grootlicht leverbaar.
Omotenashi, ook voor de bagage
Zoals het een volwaardige Lexus betaamt is het interieur uitnodigend en gastvrij – Omotenashi heet dat in Lexus-terminologie. De deurgrepen zijn verlicht en de instapverlichting zorgt ervoor dat elke passagier een gastvrij onthaal krijgt. De deurgrepen zijn voorzien van E-Latch: een elektronische ontgrendeling die de deuren automatisch opent zonder dat er fysieke kracht voor nodig is. Chique! Voor de bagage van alle passagier is uiteraard voldoende ruimte: de kofferbak heeft een standaard volume van 545 liter. Voldoende voor een weekend weg met vier personen. Mocht er meer laadvolume nodig zijn, dan kan de rugleuning van de achterbank gemakkelijk omgeklapt worden, de NX slikt van 1.436 liter. Uiteraard is de kofferklep te openen met een voetbeweging onder de achterbumper.
De eerste plug-in Lexus
Lexus is gepast trots op de 450h+. Dat kleine plusteken getuigt van grote bescheidenheid, want de eerste plug-in van het merk herbergt mooie hybridetechniek. De h+ krijg een 18kWh accu die ook via een normaal stopcontact opgeladen kan worden. De laadtijd bedraagt dan tweeënhalf uur. De plug-in gebruikt de bekende 2,5 liter Atkinson viercilinder motor die we uit andere Lexus / Toyota-modellen kennen. In het geval van de NX 450h+ bedraagt het systeemvermogen 310 pk / 227 kW. Vierwielaandrijivng is standaard op de plug-in, reken op een acceleratietijd (0-100 km/u) van circa 6 seconden. Met een volgeladen accu kom je 65 kilometer ver. In de EV-modus is de topsnelheid begrensd op 135 kilometer per uur. Het typische nadeel van andere plug-in hybrides – een hoger verbruik zodra de accu leeg is – heeft de NX 450h+ niet. In vergelijk met andere plug-ins is de h+ 20% zuiniger als de NX met een compleet ontladen accu rijdt. Een belangrijk feitje is dat de tankinhoud van de plug-in even groot is als van de reguliere hybride NX’en: 55 liter.
Krachtiger hybrides
De reguliere hybrides maken ook gebruik van Lexus’ vierde generatie hybridetechniek. De NX 350h heeft een systeemvermogen van 244 pk / 179 kW, dat is een kwart meer vermogen dan het uitgaande model! De 350h trekt binnen 8 seconden op naar de 100 kilometer per uur. Ook deze versie kan uitgerust worden met Lexus’ E-Four vierwielaandrijving, dit is overigens standaard op de Launch Edition.
Lexus Driving Signature
De Lexus Driving Signature is Lexus’ interpretatie van ‘no more boring cars’, het GA-K platform is daarin een doorslaggevende factor. Het Global Architecture-K onderstel heeft een lager zwaartepunt dan de vorige NX, biedt een grotere wielbasis en spoorbreedte en heeft een aanzienlijk betere gewichtsverdeling. Dit komt tot uiting in een hoger comfort voor de inzittenden, maar als bestuurder pluk je de meeste vruchten van dit platform. De NX biedt een veel fijner stuurgedrag, meer stuurgevoel en meer verbondenheid met de auto. We kunnen met zekerheid stellen dat de nieuwe NX een stuk dynamischer (en veiliger) is. Voor de F-Sport modellen biedt Lexus een zeer geavanceerde Adaptive Variable Suspension aan met instelbare schokdempers.