Autosalon van Genève 2015 – Suzuki

3 maart 2015 Uit Door Arnold

Suzuki_iM-4_2De mailbox van Carnold.nl staat op springen, want het regent nieuws van de Japanse automerken op de Autosalon van Genève. Carnold zet de belangrijkste nieuwsfeiten en wetenswaardigheden voor je op een rijtje. Het belangrijkste beursnieuws, in willekeurige volgorde kun je hier lezen, vers van de pers en continu geüpdatet.

Suzuki iK-2

Het belangrijkste nieuws bij Suzuki is de onthulling van twee studiemodellen: de iK-2 en de iM-4.  De iK-2 staat van deze beide het dichtst bij de productieversie,volgend jaar wil Suzuki het productiemodel presenteren, volgens het persbericht komt er ook een ‘mild hybrid’ van de iK-2.

Suzuki_iK-2_1Hoewel klein van stuk, de iK-2 zit stampvol fraaie techniek en innovaties, zoals alleen Japanse fabrikanten dat kunnen. Uitstoot en verbruik staan hoog in het vaandel, maar niet ten koste van rijplezier. De iK-2 wordt aangedreven door de nieuwe BoosterJet 1.0 benzinemotor. Zoals de naam doet vermoeden heeft deze een inhoud van circa één liter, en het zal zeer waarschijnlijk een driecilinder zijn. De BoosterJet is voorzien van directe brandstofinspuiting en een turbo. De motor is zeer compact gebouwd, zodat het gewicht laag is, en de motor in kleine motorruimte kan worden ingebouwd. Bij de ontwikkeling van de BoosterJet heeft rijplezier hoog op de prioriteitenlijst gestaan, en daarmee heeft de good old SC 100 een waardige opvolger gekregen.

Suzuki_iK-2_3De iK-2 is 4,02 meter lang, 1,92 breed en 1,45 hoog. De wielbasis is net iets meer dan 2,5 meter. Dit studiemodel is voorzien van een fraai stel wielen, maar of deze band / velg combinatie het productiestadium haalt is nog maar de vraag. 18 inch en 225/45 is vrij fors voor zo’n kleintje.

Suzuki_iK-2_2

iM-4 – Ode aan de SC 100

De iM-4 is absoluut het snoepje van de week. Deze kleine Suzuki is een duidelijke verwijzing naar de SC 100, maar Suzuki laat in het midden of deze kleine rakker (3,70 meter lang) ook in productie gaat. Vooralsnog is de iM-4 een uithangbord van Suzuki’s know-how op het gebied van kleine auto’s. Ook de iM-4 staat op een nieuw platform, het wagentje heeft vierwielaandrijving(!) en is voorzien van Suzuki’s SHVS hybride-systeem. Dat staat voor Smart Hybrid Vehicle (by) Suzuki, dit systeem wordt dus ook gebruikt voor de iK-2. De nieuwe platformtechniek van Suzuki brengt het huidige aantal van vier platform terug naar drie en is er op gericht op meer modulaire componenten te gebruiken. Dit verkort de ontwikkelingstijd en stelt Suzuki in staat om sneller in te spelen op de eisen van de markt.

Suzuki_iM-4_2Suzuki’s SHVS hybride-systeem is gebaseerd op de zogenaamde ISG techniek, dit staat voor Integrated Starter Generator. Deze gecombineerde dynamo / elektromotor wordt gebruikt om de motor te starten, om elektriciteit op te wekken bij het afremmen en om de motor te assisteren bij accelereren. De elektrische energie wordt opgeslagen in een Lithium-Ion accupakket.