50 jaar CVCC – Hoe Honda een wereldspeler werd
28 januari 2021De voorkamer technisch bekeken
De voorkamer en de voorkamerklep bestaat uit drie delen en wordt met schroefdraad in de cilinderkop gemonteerd. De klepveer rust op een zeskant en wordt met een klepschotel en klepspietjes op zijn plek gehouden:
Op deze dwarsdoorsnedes van een CVCC cilinderkop zijn de kanalen en de ruimte voor de voorkamer goed te zien:
Dit is een losse voorkamer (in dit geval een later ontwerp van Honda), hier is duidelijk te zien uit welke hoofdonderdelen de voorkamer bestaat:
Nummer 2 is de behuizing met inlaat, inlaatklep en klepzetel. De rubber ring zorgt ervoor dat er geen olie langs de voorkamer naar de cilinder loopt. De pen (3) zorgt voor de uitlijning van de voorkamer, zodat de inlaat uitgelijnd wordt met het inlaatkanaal in de cilinderkop, en dat de bougie in de uitsparing van de voorkamer valt. Nummer 1 is de klepgeleider met klepseal, 4 is de klepveerschotel met klepspieën.
De onderzijde van de voorkamer bestaat uit een geperforeerde plaat die het vlamfront naar de cilinder leidt. De voorkamer is gemaakt van een hooggelegeerde staalsoort die snel warmte opneemt, dit zorgt voor een optimale verdamping van de benzine in de voorkamer.
De tuimelaarassen en tuimelaars zijn opgenomen in de lagerkappen van de nokkenas, dit houdt de constructie compact. Met stelschroeven en borgmoeren wordt de klepspeling afgesteld: