50 jaar CVCC – Hoe Honda een wereldspeler werd
28 januari 2021De presentatie zonder productiemotor. Laat staan een ontwerp.
Honda had op dat moment nog geen watergekoelde motoren, maar overwoog dit wel voor een nieuw model dat op dat moment nog in ontwikkeling was als opvolger van de N600. Om de voorkamertechniek toch op een watergekoelde motor te proberen, kocht Honda een aantal Nissan Sunny’s en paste de cilinderkoppen aan. Dit had een bijkomend voordeel, omdat Honda de voorkamertechniek kon vergelijken met de standaard Nissan-motor. Bovendien kon Honda hiermee aantonen wat hun voorsprong op een concurrent was. Tegelijkertijd bleek uit de tests met de N600 motor dat de uitstoot van schadelijke stoffen sterk teruggedrongen werden, en het ontwerp van de voorkamer kreeg zijn definitieve vorm. De voorkamer had een eigen inlaatklep, met een eigen inlaatkanaal dat dwars door de cilinderkop ingegoten was. De voorkamer zelf was van een hooggeleerde staalsoort gemaakt. Dit zorgt ervoor dat de voorkamer veel warmte opneemt waardoor de benzine in het mengsel volledig verdampt. Soichiro Honda had bepaald dat de techniek in bestaande motoren opgenomen moest worden. Daarom was de voorkamer zo ontworpen dat deze als losse unit van bovenaf in de cilinderkop gemonteerd kon worden. De enige aanpassing die aan bestaande cilinderkop-ontwerpen doorgevoerd moest worden, was de uitsparing voor de voorkamer en de ingegoten – extra – inlaat door de hele cilinderkop. Dit is een doorsnede van het uiteindelijke ontwerp:
Toen het uiteindelijke ontwerp van de cilinderkop met voorkamer vastgesteld werd, op basis van de tests met de N600 motor, wilde Soichiro Honda de doorbraak bekendmaken. Dat was prematuur, omdat de patenten nog niet vastgelegd waren. Deze aankondiging van meneer Honda legden druk op het ontwikkelingsteam, dat in allerijl bijeenkwam om maar eens een naam voor de techniek te bedenken. Dat werd de Compound Vortex Controlled Combustion motor, afgekort tot CVCC, en het laat zich raden hoe de modelnaam Civic tot stand gekomen is. Compound slaat op de getrapte verbrandingskamers, Vortex duidt op de luchtwerveling van het arme mengsel om tot een homogene cilindervulling te komen, en Controlled Combustion duidt op de sturing en timing van de ontsteking van het arme mengsel.
Op 12 februari 1971 onthulde Soichiro Honda in de kamer van koophandel van Tokyo (Federation of Economic Organizations Hall) de revolutionaire, lage-emissie motor van Honda. Het was daarbij wel zaak om niet op detail in te gaan, omdat de concurrenten ook volop aan emissiereductie werkten. Toen de aankondiging gedaan was, bleek dat er wereldwijd belangstelling voor een dergelijke motor was. Dat sterkte Honda en zijn engineers om door te pakken met de eindfase van de motorontwikkeling.