Nieuw pakket veiligheidssystemen i-ACTIVESENSE van Mazda
9 oktober 2014Intelligente koplampen à la Mazda
Japanners en elektronica vormen al decennialang een zeer gelukkige combinatie. De doorsnee consument kent Japanse elektronica voor toepassingen ter lering ende vermaeck, maar laten we niet vergeten dat elektronica het leven ook aangenamer en veiliger kan maken. Momenteel is in Tokyo de Ceatec gaande, een grote beurs op het gebied van IT en elektronica. Daar toont Mazda als eerste Japanse autofabrikant een intelligent en autonoom werkend koplampsysteem.
Intelligente Led koplampen
Mazda noemt het systeem ALH, dat staat voor Adaptive Led Headlights. Het systeem is onderdeel van Mazda’s nieuwe i-ACTIVESENSE veiligheidssysteem. De koplampunits zijn bezet met vier led clusters die onafhankelijk van elkaar aangestuurd kunnen worden. Evenals Mazda’s High Beam Control maakt ALH gebruik van een camera die tegenliggers en voorliggers detecteert. In tegenstelling tot automatisch grootlicht, kan ALH de led-clusters per koplamp dimmen of uitschakelen. Het grootlicht schijnt als het ware om de tegenligger heen waardoor die geen hinder ondervindt van een verblindende lichtbundel.
ALH heeft ook een snelwegmodus waarbij verkeersborden en obstakels beter worden verlicht. Daarnaast zijn een led-clusters in de koplampen gemonteerd die als bermlicht fungeren, deze functioneren hetzelfde als breedstralers.
i-ACTIVESENSE
Op de Autosalon van Parijs presenteert Mazda een reeks veiligheidstechnologieën die onder de naam i-ACTIVESENSE door het leven gaan. Deze systemen helpen de bestuurder bij het herkenenn van gevaren, het vermijden van aanrijdingen en het reduceren van de ernst van ongevallen, mocht het onverhoopt toch tot een aanrijding komen. De systemen maken gebruik van camera’s en radars om potentiëel en naderend onheil te detecteren. Het bestaat uit negen samenwerkende systemen:
Mazda Radar Cruise Control
Dit radarsysteem bewaakt een veilige afstand tot voorliggers, tot snelheden van liefst 200 kilometer per uur. Het systeem voert remingrepen uit en regelt de snelheid zelfstandig.
Forward Obstruction Warning
Detecteert obstakels / voorliggers waarmee een aanrijding op de loer ligt. Het systeem waarschuwt de bestuurder voor een naderende aanrijding zodat hij / zij kan uitwijken of remmen. Het systeem waarschuwt in een vroeg stadium van een potentiële aanrijding.
Lane Departure Warning
Een bekend systeem dat bijna alle automerken leveren. Het waarschuwt de bestuurder voor het onbedoeld wisselen of overschrijden van rijstroken.
Rear vehicle Monitoring
Dit systeem bewaakt de dode hoeken die zich achter de bestuurder bevinden. Het herkent auto’s en andere verkeersdeelnemers die zich buiten het zicht van de bestuurder bevinden en waarschuwen de bestuurder hiervoor.
High-Beam Control System
Een systeem dat het grootlicht maximaal benut, de bestuurder hoeft zich niet te bekommeren om het schakelen tussen dim- en grootlicht. Het voorkomt dat tegenliggers worden verblind door grootlicht.
Adaptive Front-lighting System
Meedraaiende koplampen die met de stuurbeweging meebewegen. De heok waaronder de koplampen meedraaien is afhankelijk van de voertuigsnelheid en de hoek waarmee ingestuurd wordt.
Smart Brake Support
De Smart Brake Support houdt het voorliggende verkeer in de gaten vanaf een snelhied van 15 kilometer per uur tot 145 kilometer per uur. Het systeem waarschuwt de bestuurder als de volgafstand te klein wordt en remt indien nodig zelf af.
Smart City Brake Support
Dit systeem emt de auto automatisch af om frontale botsingen bij lage snelheden (tussen 4 tot 30 kilometer per uur) te voorkomen of de gevolgen ervan te beperken. Het is ook actief bij lagere snelheden en in stadsverkeer en files.
Distance Recognition Support System
Een slimme rekenhulp die de afstand tot een voorligger berekent en de tijd weergeeft totdat de voorligger ingehaald wordt.