Infiniti QX50 draait warm

Infiniti QX50 draait warm

3 januari 2017 Uit Door Arnold

infiniti_qx50_concept_01Op de komende Detroit Auto Show laat Infiniti de QX50 Concept  zien, de voorbode van de nieuwe QX50. De huidige QX50, die zijn carrière begon als EX37, krijgt daarmee zijn langverwachte opvolger. Was de EX37 een van de weinige premium SUV’s in het segment, tegenwoordig is de concurrentie sterk. Reden voor Infiniti om goed beslagen ten ijs te komen. De grootste troef van de QX50 is de revolutionaire viercilinder met variabele compressie.De nieuwe QX50 draagt alle elementen van de huidige Infiniti-designtaal: de inverse knik in het achterste zijruitje en de concave C-stijl. Net als bij Lexus is de grille markant en prominent aanwezig.

infiniti_qx50_concept_04Bij deze conceptcar zijn de deurklinken onzichtbaar, maar reken maar dat die bij de productieversie in de scherpe lijn onder de zijruiten worden opgenomen. Net als bij de QX30, en de Q60. Opvallend aanwezig zijn de zogenaamde skidplates onder de voor- en achterbumper. Het doet vermoeden dat de nieuwe QX50 meer kan dan alleen maar flaneren over geasfalteerde wegen. Ook op onverhard staat de QX50 zeker zijn mannetje.

infiniti_qx50_concept_07Interieurfoto’s zijn er helaas nog niet, maar Infiniti heeft al wel vast een inkijkje gegeven in de techniek van de QX50. Een van de belangrijkste daarvan is Infiniti’s Autonomous Drive Support. Dit is een pakket van veiligheids- en assistentiesystemen waarmee de  QX50 in hoge mate ‘zelf’ kan rijden. Infiniti stelt nadrukkelijk dat de QX50 een echte rijdersauto wordt (iets anders hadden we ook niet verwacht) en dat de systemen vooral ter ondersteuning van de bestuurder dienen, en niet het rijplezier in de weg zullen staan.

het absolute hoogtepunt van de QX50 is de VC-Turbo 2.0 viercilinder met variabele compressie. Dit is de belangrijkste ontwikkeling op het gebied van ottomotoren sinds de uitvinding ervan. de VC-T kan de compressieverhouding variëren van 8:1 tot 14:1. Hiermee kan de motor inspelen op de vermogensvraag van de aandrijflijn, iets dat tot nu toe onmogelijk was. Het maximale vermogen ligt op 272 pk, het koppel bedraagt maar liefst 390 Newtonmeter. Ik zal deze motor binnekort nader belichten in een uitgebreid technisch artikel. Dat verschijnt tezijnertijd op Carnold.nl of in een van de autotechnische vakbladen.