Nissan Sunny update: RVS uitlaat

8 april 2014 Uit Door Arnold

Sunny op de brugHet is alweer een tijdje terug dat ik iets over mijn NissanSunny heb gepost, maar dat wil niet zeggen dat er niets gebeurd is. Sterker nog, er is weer een klein kapitaal aan mijn nostalgische Japannertje gespendeerd, en gelukkig is het resultaat er ook naar. In deze update: het nieuwe uitlaatsysteem.

Halverwege februari ontstond de noodzaak om de uitlaat te vervangen. De oude was flink gaar en brak net voor de achterdemper. Dat resulteerde in een bak herrie, gerammel en geklapper. Ik had al eens nagedacht over een RVS uitlaatsysteem, maar verder nog geen research gedaan naar de mogelijkheden en kosten. In eerste instantie ben ik bij mijn garage langs geweest om eens te informeren wat een ‘regulier’ uitlaatsysteem moest kosten. Het antwoord op die vraag resulteerde erin dat ik uiteindelijk toch voor een RVS uitlaatsysteem heb gekozen.

Het bleek vrij lastig om aan alle onderdelen te komen, en juist de pijp tussen de katalysator en einddemper was moeilijk (lees niet) leverbaar. Aangezien een uitlaat een gewoon slijtagedeel is, en dat de voorraden kennelijk slinken, wordt de prijs navenant hoger. Een RVS uitlaat is een keer zo kostbaar, maar die zal nooit of te nimmer doorroesten. Ik ben eens gaan informeren bij dé specialist op dit gebied, EPS in Kiel-Windeweer. Tijdens het telefoontje werd er meteen gewag gemaakt van het feit dat mijn Nissan Sunny geen katalysator hoeft te hebben. Goed nieuws. Ook werd me gevraagd wat voor geluid ik wenste. Wel, iets sportiever mag, maar niet te veel. Nog geen uur na het telefoontje kreeg ik een keurige offerte in mijn mailbox. De prijs was alleszins redelijk te noemen, maar nog wel een drievoud van wat een originele, stalen uitlaat kost.

Dezelfde middag trof ik een kennis terwijl ik het gat in de uitlaat aan het dichten was. Hij vertelde me dat een familielid ook regelmatig RVS uitlaatsystemen voor auto’s en motorfietsen maakte. Ik ben gaan kijken en kwam zo terecht op de Facebookpagina van RdJ techniek, de firma in kwestie. Ik ben meteen langsgereden en heb wat werk bekeken. Dat was overtuigend genoeg om een offerte te vragen, en ik ben blij dat ik dat gedaan heb. Voor de helft van de prijs kon Robin een custom-made RVS systeem onder de Sunny installeren. Robin beschikt over een flinke brug, alle nodige apparatuur en een flinke dosis lasvaardigheid. In één zaterdag werd het systeem op de auto op maat gemaakt.

Downpipe op uitlaatspruitstukDe diameter van de standaard uitlaat was 40 mm, die is vergroot naar 50 mm voor een betere doorstroming. De katalysator is gemonteerd op een demontabel stuk waar eventueel een katvervanger in geplaatst kan worden. De einddemper is vervangen door een compact RVS dempertje. Het was vooraf wel duidelijk dat de Sunny anders zou klinken, maar hoe, en hoe luid was nog maar de vraag…

KatvervangerHet bleek dat ‘ie op het niveau Golf GTI-met-petje-achterstevoren zat. Veels te luid, zowel binnen als buiten de auto. De toon was op zich precies goed, geen blikkerig of benepen geluid, maar een mooie flow. Het ontbreken van de katalysator zorgde wel voor een flinke vermogensboost. De Sunny trok vooral in het lage toerengebied (2.000 – 3.500 tpm) aanmerkelijk beter op, en de eerlijkheid gebiedt te zeggen dat de Sunny vooraf al snel was in dat toerengebied. Ik vermoed dat de Sunny zonder kat makkelijk meer dan 100 pk levert.

Maar goed, binnen en buiten de auto was de herrie ondraaglijk, dus besloten Robin en ik de katalysator maar eens terug te plaatsen. Dit heeft inderdaad effect op het geluid, maar de Sunny is nog te luid, zeker rond de 3.000 toeren. Het geluid is merkbaar afkomstig van de einddemper, die te weinig dempt. We moeten nog even verzinnen hoe we dat gaan oplossen. Wellicht gaat eerst de oude einddemper weer onder de Sunny, met de huidige einddemper op de plek van de katalysator. Overigens plukt de motor wel de vruchten van de ruimere uitlaatdiameter, want het vermogen is zelfs met katalysator hoger. En het verbruik is een puntje gedaald. Binnenkort weer een update over het uitlaatsysteem, maar eerst gaat de Sunny naar de spuiter om ‘m helemaal strak te maken. Uiteraard kun je ook dat lezen op Carnold.nl!