Vooruitstrevende techniek voor Kia EV3

Vooruitstrevende techniek voor Kia EV3

11 september 2024 Uit Door Arnold

Het duurt nog ruim een maand voordat Kia’s belangrijkste EV bij de Nederlandse dealers staat. De importeur geeft druppelsgewijs nieuwe informatie over de Kia EV3 vrij, vandaag werden we bijgepraat over de techniek aan boord. In dit geval de rijassistenten en de thermische huishouding van het accupakket.

i-Pedal 3.0

Met een vanafprijs van € 36.995 is de Kia EV3 de meest betaalbare EV in het Kia-gamma. Nieuw voor de EV3 is de derde generatie van het i-Pedal. Dit systeem is niet uitsluitend als one-pedal rijsysteem bedoeld, het heeft namelijk vier instellingen en een automatische modus. De Kia-engineers hebben het systeem verder verfijnd waardoor de reacties van het systeem ontzettend vloeiend en voorspelbaar zijn. In de hoogste stand kun je de auto tot stilstand laten afremmen met het gaspedaal, in stand 2 heb je nog steeds veel regeneratief remvermogen, maar dan bedoeld voor het rijden op bochtige wegen. De laagste twee standen zijn bedoeld voor het rijden op de snelweg, waarbij je de auto zo ver mogelijk wilt laten rollen, zonder te regenereren.

SRS 3.0

Ook Kia’s Smart Regenerative System is bij de derde generatie beland. SRS 3.0 combineert de semi-autonome rijfuncties met het regeneratief remsysteem. Bij ‘gas los’ beoordeelt het systeem of, en hoeveel remvermogen er nodig is om een veilige afstand tot een voorligger te handhaven. In de vorige versies van het systeem werden GPS- en kaartgegevens gebruikt, maar het nieuwe systeem is een fikse stap vooruit. Het gebruikt sensordata om de feitelijke wegsituatie in beeld te brengen. Dit stelt het systeem in staat om de snelheid aan de omstandigheden aan te passen, en het kan de EV3 ook volledig tot stilstand brengen, mocht dit nodig zijn.

THIN-HVAC

Om tot een maximaal rijbereik te komen is het thermisch management van het accupakket belangrijker dan de accucapaciteit en de rol- en luchtweerstand van de auto. Kia gebruikt een zogenaamde mantelverwarming voor de verwarming van de accu’s en past vloeistofkoeling toe. Ten opzichte van de Niro EV kan de EV3 tot 12 minuten sneller opladen. In een halfuurtje kan de EV3 van 10% tot 80% opgeladen worden. Nieuw, mogelijk zelfs revolutionair, is het supercompacte THIN-HVAC (Heating, Ventilating, Airconditioning, Cooling) systeem. Deze eenheid zit achter het dashboard gebouwd en is dusdanig compact dat de designers er zes centimeter voetruimte voor de voorste passagier mee wonnen. Oh, en de EV3 heeft ook Vehicle to Load (V2L) waarmee apparaten van 230 volt kan voorzien.