Toyota GR86 is er bijna!
15 november 2021Op 2 december maakt de Toyota GR86 zijn Europese debuut, daarmee is de opvolging van de GT86 een feit. Toyota warmt de liefhebbers alvast op met een heleboel interessante informatie.
De toezegging van mister Toyoda dat er geen saaie auto’s meer uit de Toyota-plants zullen rollen, krijgt in hoog tempo gestalte. Na de GR Supra en GR Yaris staat binnenkort de GR86 in de showroom. Van dit drietal heeft de GR86 het meest toegankelijke rijplezier, ook voor minder ervaren autorijders. Het ontwerp van de GR86 is dicht bij zijn voorganger gebleven, Toyota stelt dat de roemruchte 2000GT en AE86 Corolla als inspiratie dienden voor de designers. Net als de GT86 komt er ook een zustermodel van Subaru, sterker nog: ook de Subaru-boxermotor is gebleven bij de generatiewissel. Wel is de motor grondig aangepakt en is het nog steeds een atmosferische motor.
Meer bruikbaar vermogen
Het slagvolume groeide naar 2.4 liter (2.387 cc), de ’86’ uit de typenaam was een verwijzing naar de boring – slag verhouding, maar die vlieger gaat nu niet meer op. De boring werd vergroot naar 94 millimeter waardoor het een nadrukkelijk overvierkante motor is geworden. Dat blijkt ook uit de vermogenscijfers, het vermogen van 234 pk (172 kW) wordt bij 7.000 toeren gehaald. Het maximale koppel daarentegen wordt bij 3.700 toeren gehaald en ligt op 250 Nm. Dat zegt iets over de efficiency van de cilinderkoppen, maar ook over de driveability van het motorblok: de GR86 is daarmee prettiger in de omgang in het dagelijkse verkeer. De dubbele brandstofinspuiting is ontwikkeld door Toyota, de GR86 heeft directe en indirecte injectie. Hiermee wordt voldaan aan de belangrijkste emissie-eisen terwijl het rijplezier en het vermogen er niet onder lijdt. De relatief hoge compressieverhouding (12,5:1) geeft een navenant hoge thermische belasting, de directe injectie zorgt voor de nodige koeling als er veel vermogen wordt gevraagd. Bij een lagere vermogensvraag neemt de indirecte injectie het stokje over.
Stijver, lichter, meer balans
De carrosserie is aanzienlijk stijver dan die van zijn voorganger, maar liefst 50%. Dit komt deels uit de gebruikte materialen (meer aluminium) en deels uit de productietechnieken. Toyota gebruikt moderne lijmtechnieken als belangrijkste verbindingstechniek voor de carrosseriebouw. Het gebruik van aluminium zorgt voor een betere gewichtsverdeling, het dak, de motorkap en de voorschermen zijn uit dit lichtgewicht metaal gemaakt. Hierdoor is de GR86 nagenoeg in balans met een 53/47% gewichtsverdeling over de voor- en achteras. Toyota is met recht trots op de gewichtsbesparing van 20 kilo, ondanks het grotere motorblok.
Toegankelijk rijplezier en betere rijprestaties
Rijplezier is het waar het om gaat in de GR86, maar de toegankelijkheid van dat rijplezier moest voor een groter publiek bereikbaar worden, reden voor Toyota en Subaru om in te zetten op een hogere voertuigstabliteit. De zojuist genoemde gewichtsverdeling over de voor- en achteras is hierbij cruciaal. De McPherson voorwielophaning en de dubbele draagarmen achter zijn overgenomen van de vorige generatie. De besturing heeft een 13,5:1 overbrenging, tamelijk direct dus. Tussen de uiterste aanslagen van het stuurwiel zit slechts 2,5 omwentelingen. Volgens de laatste mode is de motor van de elektrische stuurbekrachtinging nu in de stuurkolom geïntegreerd, in plaats van op het stuurhuis. De wendbaarheid en agiliteit zijn hierdoor sterk verbeterd. De achteras is voorzien van een limited slip differentiëel volgens het Torsen principe. De wielophanging is op de voor- en achteras voorzien van verstevigingen op de carrosserie, dit verhoogt de torsiestijfheid van de carrosserie, maar ook het rijgevoel van de auto. Op de achteras was deze verstevigingen noodzakelijk vanwege het toegenomen motorkoppel. Er zijn twee wielmaten beschikbaar voor de GR86: 17 of 18 inch. Er is nog geen speciale, snellere uitvoering gepland, maar er is nog wel ruimte voor grotere remmen in de 18 inch velgen. Opvallend is het formaat van de remschijven, die is nagenoeg gelijk voor beide assen: 294 millimeter voor en 290 millimeter achter.
In het voorjaar van 2022 zal de Toyota GR86 zijn opwachting maken op de Europese wegen, ook in Nederland wordt plek voor de GR86 gemaakt bij de Toyota-dealers. Over prijzen is nog niets bekend, die volgen in de aanloop naar de Nederlandse introductie.