Toyota: Enorm EV offensief
14 december 2021In een wereldwijd uitgezonden persconferentie heeft Akio Toyoda vandaag een enorm EV-offensief van Toyota en Lexus aangekondigd. Voor 2030 introduceert Toyota maar liefst 30 nieuwe EV’s. ‘An EV for everyone’ zegt Toyoda, en mikt op de verkoop van 3,5 miljoen EV’s in 2030.
Dertig nieuwe modellen, dat is een ongekend offensief van Toyota, en de ontwikkelingskosten die daarmee gepaard gaan zijn helemaal onvatbaar: het eerder aangekondigde ontwikkelingsbudget in september bedroeg 1.5 biljoen Yen, maar intussen is dat verhoogd naar 2 biljoen Yen. In Euro’s: 15,6 miljard. In de afgelopen 26 jaar heeft Toyota dat bedrag gespendeerd aan de ontwikkeling en productie van 19 miljoen (hybride) accu’s.
Zoals Toyota twee weken geleden al aankondigde is de bZ4X de eerste loot aan de Beyond Zero boom, vandaag gunde Toyoda ons een blik op de komende bZ-modellen. Een groot deel van de getoonde afbeeldingen zijn computerschetsen, maar op deze foto is duidelijk te zien dat Toyota ver op weg is met het ontwerpproces en het productieklaar maken van de bZ-serie. Op onderstaande foto staan prototype’s die het ontwerpproces inmiddels volledig doorlopen hebben:
De voorbereidingen voor de productie van de bZ4X zijn in volle gang, in de Motomachi-plant zal de serieproductie binnenkort van start gaan. Japanse kopers kunnen (zeer) binnenkort hun bZ4X in ontvangst nemen. Toyoda spreekt met trots over een compacte SUV, formaatje AygoX. Deze compacte EV SUV is ontworpen met de Japanse en Europese consument in gedachte – een stadsrakker die heel efficiënt met elektriciteit omspringt omdat hij licht is en geen onnodig grote accu heeft:
Power efficiency als troefkaart
Toyota heeft ruime ervaring – om maar niet te zeggen: een zeer ruime ervaring – met elektrificatie van auto’s door de onvolprezen Toyota en Lexus Hybrides. Als geen ander kan Toyota uitdokteren welke accugrootte het meest efficiënt is voor een toepassing. En die kennis noemt Toyoda ‘Power efficiency’: een te zware accu drukt het rijbereik, en door de power efficiency secuur te berekenen kan Toyota het verbruik per kilometer minimaliseren. De getoonde compacte SUV heeft een elektriciteitsverbruik van 125 wattuur per kilometer, of 12,5 kWh per 100 kilometer. En dat is een heel keurige waarde.
EV en Lexus Driving Signature
De onlangs aangekondigde Lexus RZ is de eerste Lexus op een dedicated BEV platform (de UX Electric is de eerste Lexus EV), en nu kunnen we ‘m in volle glorie aanschouwen:
De kenmerkende eigenschappen van Lexus, kwaliteit, styling en het rijgedrag vormen het DNA van Toyota’s luxedivisie. Al die kwaliteiten, incluis de Lexus Driving Signature, zullen we terugzien in de toekomstige Lexus EV’s. Dit is hoe Akio Toyoda het vandaag verwoordde:
Extracting the full potential of the vehicle through electrification technology… That is what electrification means to Lexus. We will deliver a unique electrified Lexus that combines linear motor acceleration/deceleration, brake feeling and exhilarating handling to further pursue the joy of driving. We believe that the Battery EV will become the future symbol of Lexus as a model that most clearly expresses the evolution of the automobile brought about by electrification.
Lexus heeft ook een sportwagen in ontwikkeling, een spirituele opvolger van de LFA. Deze Sports BEV moet de benchmark voor alle elektrische Lexussen worden wat de Driving Signature betreft, en dan niet alleen wat betreft de handling, maar ook qua prestaties, laadsnelheid en rijbereik. Van de sportieve top-Lexus mogen we een 0-100 tijd verwachten van rond de 2 seconden (!) en een rijbereik van 700 kilometer.
Kijk, van dit soort ontwerpen wordt een Lexus-liefhebber blij, nietwaar? Toegegeven: het geluid van de LFA V10 is onvervangbaar, maar gelukkig kunnen we weer van razendsnelle Lexussen genieten dankzij een grandioze elektrische aandrijving. Maar deze top-Lexus is overigens niet het enige model dat hebberigheid opwekt. Wat te denken van deze vierdeurs sportsedan:
Kijk maar eens in de fotogalerij, in totaal zijn er zestien modellen die volgens mijn inschatting op weg zijn naar productie. Van de overige veertien modellen die Toyota aankondigde (in totaal zijn er 30 EV’s aangekondigd) zijn nog geen beelden vrijgegeven.