Koning van de weg – Toyota Crown 2600 MS 68

Koning van de weg – Toyota Crown 2600 MS 68

21 november 2013 Uit Door Arnold

Een nieuw hart

De motor uit de Crown werd verruild voor een nieuwer exemplaar uit een MS 85, ook dit is een 4M motor, maar verschilt met de originele motor uit de MS 68 door een iets ander kleppendeksel. Het deksel van de nieuwere 4M is iets vierkanter. Het nieuwe hart voor de MS 68 verkeerde in goede staat, althans afgaande op het motorgeluid. Het blok liep erg mooi en heeft alleen cosmetische en de nodige technische aanpassingen ondergaan. Helaas begon deze klus met een kleine tegenslag, want het uitlaatspruitstuk blijkt gescheurd te zijn. Deze herstelklus wordt door Roel zelf uitgevoerd, de revisie van de radiateur is uitbesteed aan de Radiatorenfabriek in Eindhoven. Het ‘nieuwe’ blok van de Crown werd inwendig gereinigd, de kleppen opnieuw ingeslepen en het blok werd voorzien van een frisse verflaag. Nadat het motorblok ingebouwd was, kon het blok voor het eerst gestart worden. Indachtig de spreekwoordelijke Toyota-betrouwbaarheid startte het blok bij de eerste poging. Hierna kon het grote opbouwen beginnen.

Opbouwen geeft eer van je werk

Het opbouwen van een restauratieproject is mooi werk omdat je ziet dat er werk van je handen komt. Je kunt in kort tijdsbestek veel werk verzetten, maar anderzijds geldt ook dat een klein tegenvaller veel tijd kan kosten. In dit geval gaf een klein elektrisch euvel stof voor een paar avonden denkwerk : de koplampen werkten niet. Na een avond schema lezen werd het probleem verholpen en werkten de koplampen naar behoren. Ware het niet dat de knipperlichten nu niets meer deden. De oorzaak blijkt uiteindelijk een oude hoofdconnector te zijn waarin in het verleden kortsluiting was opgetreden.

Het interieur is nog niet helemaal ‘af’, de banken moeten nog bekleed worden en ook de hemelbekleding moet vernieuwd worden. De eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat de hemel niet in een uitermate slechte staat verkeert, als buitenstaander was het me niet eens opgevallen. Wat wel opvalt, zijn de nieuwe Toyota-logo’s op de voorbank. Deze bank is namelijk niet de originele MS 68 bank, maar stamt uit een Toyota pick-up. Afgezien van de logo’s past deze bank perfect in de oude Crown.

Kijk en geniet

De restauratie van deze Crown is een megaklus geweest, maar het resultaat mag er zijn. De auto ziet er uit als nieuw, de imposante snoet met de markante motorkap is een echte koppendraaier. De achterkant van de auto is een geval apart, als geen Toyota-kenner bent, zul je nooit raden wat er nou weer voor je rijdt. Het interieur oogt op het eerste gezicht eenvoudig, maar voor de jaren zeventig was dit een tamelijk royale werkplek. Je zit vorstelijk op de brede voorbank en je kijkt uit op een dashboard dat rond de bestuurder is gevormd. Het instrumentarium heeft geen toerenteller, maar wel een groot uurwerk en een ampèremeter. Er is zelfs een verklikkerlichtje voor een defecte lamp. Aan alles is te zien dat de restauratie vakkundig en met een scherp oog voor detail is uitgevoerd. De sierdelen in de motorkap en de grille, de lampglaasjes en de sierlijsten, alles is als nieuw. Wat vooral indruk maakt, is de mooie loop van de zes-in-lijn. Het blok loopt uitermate constant, zonder kleine fluctuaties in toerental en met een mooie zachte brom. Als Roel de auto verrijdt voor de fotografie, is te horen dat de hele aandrijflijn uitermate stil en soepel zijn werk doet. De Crown heeft een aura van statigheid om zich heen, passend bij een topmodel van een autofabrikant. Kijk en geniet:

33 artikel(en) « van 33 »

 

Pagina's: 1 2