Toyota Aygo X onthuld

Toyota Aygo X onthuld

5 november 2021 Uit Door Arnold

Kostprijs speelde ook een rol in de ontwikkeling van de aandrijflijn, dat is de reden dat er geen hybride uitvoering van de Aygo X geleverd wordt. Tijdens de Q&A na de introductie werd gevraagd of het technisch mogelijk is om een hybride aandrijving te leveren, de Aygo X stoelt immers op hetzelfde platform. Die vraag werd niet ontkennend beantwoord, maar voorlopig zit er geen hybride Aygo X in de pijplijn. Wel heeft Toyota een nieuwe CVT ontwikkeld – en een CVT in het A-segment is wel een unicum. S-CVT noemt Toyota deze transmissie, waarbij de S voor Small staat. De gehele unit is 25 kilo lichter dan die in de Yaris, en die CVT is al compact gebouwd. De hoeveelheid engineering die in deze automatische transmissie zit, is van hetzelfde hoge niveau dat we ooit in de Toyota iQ zagen. Zeker ook omdat het extra comfort amper ten koste gaat van de prestaties en emissies. Met de handgeschakelde vijfbak haalt de Aygo X een top van 158 kilometer per uur, de S-CVT stopt bij 151 kilometer per uur. De acceleratietijd van 0 naar 100 doet de S-CVT in 15,5 seconden, waarmee hij één tiende seconde sneller is. In de WLTP-testcyclus is de CVT marginaal onzuiniger dan de handgeschakelde Aygo X: 4,9 liter per 100 kilometer tegenover 4,7 liter voor de handgeschakelde versie.

Bekende motor, nieuw rijplezier

De motor is de bekende 1KR-FE die aan een efficiencykuur onderworpen is, het is dus geen carry over uit de bestaande Aygo. De 998 cc metende driecilinder levert dankzij variabele kleptiming en vier kleppen per cilinder een gezonde 72 pk (53 kW) bij 6.000 toeren, het maximale koppel van 93 Newtonmeter levert de motor bij 4.400 toeren. Het is overigens geen nadrukkelijke hoge-toeren motor, de boring en slag bedragen 71 bij 84 millimeter, het is dus een nadrukkelijk ondervierkante motor die relatief veel koppel bij lage toeren levert. De prestaties mogen bescheiden ogen, maar reken er maar op dat je ontzettend veel rijplezier kunt beleven met deze motor in het TNGA-B chassis. Bovendien heeft dit motortje zich ruimschoots bewezen, de betrouwbaarheid staat buiten kijf, terwijl zonder veel moeite voldoet aan de Euro 6d-norm.

De voorwielophanging bestaat uit McPherson veerpoten, voor de achteras gebruikt Toyota een starre as met torsiestaaf-vering. De voorste schijfremmen hebben een diameter van 14 inch, achter krijgt de Aygo X trommelremmen. De standaard bandenmaat is 175/65 R17, voor de duurdere versies wordt 175/60 R18 gemonteerd.

Pittige kleuren

Als je de Aygo X Prologue gezien hebt, dan lag het in de lijn der verwachting dat de hippe two-tone kleurstelling ook op de productieversie geleverd zou worden. Dat klopt helemaal, de Aygo X is een kind van deze tijd, dus een dak in contrasterende kleur is aanwezig. Het is niet uitgesloten dat de zwarte kleur ook door andere kleuren vervangen wordt – als dat niet teveel van de productiecapaciteit van de fabriek in Tsjechië vraagt. De lakstraat is normaalgesproken de flessenhals voor autoproductie. Het optioneel leverbare canvasdak is erg fraai, en uniek voor de Aygo en Aygo X. Het dak is vier centimeter breder dan het nu leverbare canvasdak. Toyota maakt gebruik van een zeer hoogwaardig weefsel dat een lange levensduur heeft en ook goed bestand is tegen zware vervuiling. Het dak is overigens elektrisch bedienbaar.

In het interieur komen de lakkleuren terug in veel details. De meest opvallende lakkleuren zijn te zien op onderstaande foto: Cardamom, Ginger, Juniper en Chilli. Ze zijn vernoemd naar specerijen: Kardemom, Gember, Jeneverbes en Chili. Die laatste twee, blauw en rood, zijn echte no compromise kleuren: fel en opvallend.

Sfeervol interieur

De oranje accenten rondom het centrale display en de versnellingspook  op onderstaande foto zijn onderdeel van de Limited uitvoeringen. De lakkleur Cardamom zie je terug in de lijsten rondom de ventilatieroosters. In de Aygo X zijn Apple Car Play en Android Auto draadloos, op luxere versies krijg je een draadloze telefoonoplader en is een JBL Premium audiosysteem leverbaar. In de topversies levert Toyota een 9 inch touchscreen voor het infotainmentsysteem. De grote ovale vorm rondom het infotainment is opzettelijk groot gemaakt, zodat het ook in het blikveld van de passagiers valt. Het idee hierachter is om de passagier(s) te betrekken bij het auditieve vermaak in de Aygo X.

Het instrumentarium is niet compleet zichtbaar op de foto’s, maar zo te zien is het een combinatie van een analoge snelheidsmeter met een LCD display. De tankmeter is digitaal, en als je goed kijkt zie je links een toerenteller, het is helaas niet te zien of die analoog of digitaal is. Het display onder de snelheidsmeter is groot, het is niet bekend of dit voorbehouden is aan de luxere versies, en dat de goedkopere modellen een kleiner beeldscherm krijgen.

Voor de lezers met oog voor detail: de typenaam en de letter X komen op verschillende plekken in het interieur en exterieur terug. Bekijk de onderstaande fotogalerij maar eens goed, en probeer ze te vinden. In de koplampen en stoelbekleding zijn ze onder andere te vinden. Toyota maakt binnen afzienbare tijd de prijzen van de Aygo X bekend, de auto staat in het tweede kwartaal van 2022 bij de dealers. Zodra er nieuws is, lees je het hier op Carnold.nl.

39 artikel(en) « van 39 »

Pagina's: 1 2 3