
Test Suzuki Swift AllGrip Fun Explorer
20 oktober 2025Als een van de weinige auto’s in het B-segment is de Suzuki Swift leverbaar met vierwielaandrijving. In Nederland is dat vrij uniek, en de vraag is dan ook niet erg groot. Maar in andere Europese landen is de Swift AllGrip een van de best verkopende Suzuki’s, zeker in Scandinavië en in Oostenrijk, Zwitserland en Frankrijk. Pakken sneeuw of grindwegen hoog in de Alpen, de Swift AllGrip heeft er totaal geen moeite mee. Bovendien heeft de vierwielaandrijving een forse meerwaarde voor de veiligheid. Maar wie zit er in Nederland te wachten op de AllGrip?
Stel nou dat je in Nederland behoefte hebt aan een compacte en zuinige auto, maar je gaat regelmatig de besneeuwde bergen in, dan is de Swift AllGrip een uitkomst. Het bijzondere van dit AllGrip systeem is dat het onder ideale omstandigheden een normale voorwielaandrijver is, maar zodra de grip onder de voorwielen minder wordt, dan schakelt het AllGrip systeem razendsnel de achterwielen bij. Het systeem is identiek aan dat van de vorige generatie Swift (A2L) omdat de huidige Swift (AOL) op hetzelfde platform staat. Suzuki monteert een verdeelbak op de versnellingsbak die een tweedelige cardanas aandrijft. Onder de kofferruimte zit een compact open differentieel en een viscokoppeling. In deze koppeling komen de cardanas en de pignonas (van het achterste differentieel) samen. Normalgesproken is deze koppeling open en wordt er geen kracht overgebracht naar de achteras. Als de Swift rolt en alle wielen hebben grip, dan lopen beide zijden (vooras en achteras) synchroon in de viscokoppeling. Zodra er enig snelheidsverschil is, als de voorwielen doorslippen bijvoorbeeld, dan ontstaat er snelheidsverschil in de koppeling, de vloeistof hierin (vandaar de term ‘visco’) begint dat direct kracht over te brengen op de as die het langzaamst draait. De koppeling sluit als het ware en de Swift heeft onmiddellijk vierwielaandrijving. Zodra de voor- en achterwielen weer synchroon lopen is de Swift weer een voorwielaandrijver.
Vierwielaandrijving wanneer het nodig is
Het AllGrip systeem op de Swift heeft een meergewicht van 76 kilo, met een leeggewicht van 1.070 kilo rijklaar is de auto nog steeds een lichtgewicht. En ook dat aspect draagt een steentje bij aan de rijcapaciteiten op onverhard wegdek. Ga maar na: of je nu een offroader / SUV van twee ton door rul zand rijdt, of een stadsauto van amper een ton, dan kun je wel bedenken dat de Swift uiterst lichtvoetig over bospaden, sneeuw of gravelwegen rijdt. AllGrip is dus geen constante vierwielaandrijving zoals we bij Subaru zien, maar het is een on demand systeem dat zichzelf reguleert. In het interieur zie je geen schakelaars om het systeem in te schakelen, en je ziet ook geen controlelampjes die aangeven dat AllGrip actief is. Sterker nog: het interieur is identiek aan dat van de normale, handgeschakelde Swift.
Fun Explorer – een unieke Swift
Suzuki heeft de Swift AllGrip wel iets hoger op de veren gezet, hij heeft 25 millimeter meer veerweg. Dit geeft 14 centimeter bodemspeling waardoor de Swift AllGrip iets grotere oneffenheden kan overkomen op onverharde wegen. Die extra hoogte is overigens ook nodig omdat het achterste differentieel onder de auto is gebouwd, bij de normale rijhoogte zou het differentieelhuis eventueel de ondergrond kunnen raken. Een ander technisch verschil is de overbrenging van de vierde en vijfde versnelling, die zijn iets korter dan van de reguliere Swift waardoor de topsnelheid 5 kilometer per uur lager ligt. Het is voor de geoefende autospotter lastig om de Swift AllGrip eruit te pikken. Tenzij je met de testauto te maken hebt, want bij deze speciale uitvoering is het overduidelijk dat deze Swift geen dertien-in-een-dozijn versie is. Dit is namelijk de Fun Explorer, een idee van de Nederlandse importeur om de AllGrip onder de aandacht te brengen. En die aandacht is er zeker. De Swift wordt wereldwijd verkocht en zoals gezegd is de Swift AllGrip een erg geliefde auto in landen waar de weg- en rijomstandigheden extreem zijn. Hoewel er maar één Swift AllGrip Fun Explorer bestaat is deze auto opgepikt door automedia in Australië, Nieuw-Zeeland en Canada.
Kleine aanpassingen, groot effect
De Fun Explorer is een work in progress, Suzuki Nederland experimenteert nog met het onderstel en de banden om nog wat extra rijhoogte te krijgen. Maar ten tijde van de test stond de auto op de normale veren die de AllGrip af fabriek meekrijgt. De led-verstralers in de voorste kentekenhouder (van Tralert), het dakrek van Thule met Thule koffers zijn opties van externe leveranciers, de wielkastranden en bestickering van de kofferklep zijn afkomstig uit de optielijst van Suzuki. Er zijn eigenlijk niet heel veel wijzigingen doorgevoerd aan het exterieur, maar toch staat er een opvallende en opvallend avontuurlijke Swift voor je. In het interieur krijg je uiteraard de praktische rubber vloermatten uit de optielijst, maar de lederen bekleding met het AllGrip logo zijn uniek voor de Fun Explorer. De normale AllGrip krijgt stoffen bekleding. En als je heel goed kijkt, dan zie je dat deze Fun Explorer niet gebaseerd is de Style, maar op de Select, het middelste uitrustingsniveau. Die heeft geen climate control, maar een handbediende kachel. En ook zijn de sierlijsten op het dashboard anders.
We gaan offroad (soort van)
De AllGrip rijdt niet wezenlijk anders dan de voorwielaangedreven Swifts, je merkt weinig van de iets tragere acceleratie en ook het toegenomen brandstofverbruik is beperkt. Reken op 0,5 liter meerverbruik per 100 kilometer. In het geval van de Fun Explorer is dat anders, het dakrek en de belading drukken fors op het brandstofverbruik. Ook geeft het een heleboel windgeruis en merk je het enigszins in de rolneiging in bochten. Maar zelfs met deze enorme luchtrem op het dak is het verbruik nog relatief goed: 5,9 liter per 100 kilometer.
De Fun Explorer rolt op Michelin Cross Climates, en die banden geven net even dat extra beetje grip op onverhard wegdek. Voor de gelegenheid heb ik een mooie route voor motorcrossers gereden door een bosrijk gebied. De weg is open voor alle verkeer, maar het is geen aanrader voor normale auto’s, zeker niet na een regenachtige periode zoals in de testweek. Op het eerste deel gaat de grindweg geleidelijk aan over in zand en daarna rul zand. Daar wordt de weg ook behoorlijk oneffen, en daar is dan ook precies het punt waar de Swift AllGrip zich onderscheidt van de voorwielaangedreven Swift. In het stuur merk je heel lichtjes dat de voorwielen naar grip zoeken en direct gaan de achterwielen meedoen. In de bochten waar crossmotoren een boel zand losgewoeld hebben komt AllGrip ook weer in actie. Elke voorwielaandrijver zou hier naar de buitenzijde van de bocht glijden (onderstuur), maar doordat de achterwielen gaan meewerken gaat de AllGrip door de bocht alsof je op asfalt rijdt.
Ideaal voor hulpverleners?
De grote vraag is echter wie er in Nederland op de Swift AllGrip zit te wachten. Wel, die vraag wordt wellicht beantwoordt tijdens mijn rit door de bossen. Want de zandweg is ook een erftoegangsweg voor een aantal woningen die diep in de bossen verscholen liggen, en er zijn diverse zijwegen de bossen in die door Staatsbosbeheer gebruikt worden. Staatsbosbeheer was de grootste afnemer van de Suzuki Jimny die in Europa niet meer geleverd wordt, en de Swift AllGrip kan veel van wat de Jimny ook kan. Toegegeven, de Jimny was een echte offroader, maar de gemiddelde boswachter komt met de Swift AllGrip net zover als met een Jimny. En dan zijn er organisaties die zich bezighouden met hulpverlening, zoals artsen, brandweer en thuiszorg. Er zijn nog genoeg plekken in het buitengebied waar een vierwielaangedreven auto onmisbaar is om de continuïteit van de hulpverlening te waarborgen. Bovendien is de Swift licht en compact, en dat maakt ’t enorm wendbaar en praktisch diep in het bos of aan het eind van de wereld. De Swift AllGrip gaat door waar menig SUV strandt, en door zijn compacte formaat kan hij keren waar een terreinwagen klem komt te zitten. Voor de particuliere koper is de Swift AllGrip alleen interessant als je regelmatig de sneeuw of een onverharde weg tegenkomt. De Fun Explorer is eerst en vooral Fun, maar met alle beoogde aanpassingen is het ook nog een auto die meer waarmaakt dan menig offroader belooft.